2009-10-25, 07:40
Medlem
Hejsan alla, installerade ubuntu 9.04 igår på laptopen med alternativet "install inside windows". Allting funkar som det ska förutom att jag inte kommer åt min andra partition på datorn. Ubuntu installerade jag på D: som jag bara har datafiler på, problemet är dock att i ubuntu kommer jag bara åt C: som jag har mitt windows os på.. Installerat två olika apps i unbuntu för att mounta den andra partitionen men dom hittar den inte.. Någon som har en lösning på detta? Tackar / R
Citera
2009-10-25, 08:52
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Hur installerade du det? Från skivan eller Wubi?

Med "install inside windows" menar du då en låtsas partition (en enda stor fil på D:\) ?
Citera
2009-10-25, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riccy
Hejsan alla, installerade ubuntu 9.04 igår på laptopen med alternativet "install inside windows". Allting funkar som det ska förutom att jag inte kommer åt min andra partition på datorn. Ubuntu installerade jag på D: som jag bara har datafiler på, problemet är dock att i ubuntu kommer jag bara åt C: som jag har mitt windows os på.. Installerat två olika apps i unbuntu för att mounta den andra partitionen men dom hittar den inte.. Någon som har en lösning på detta? Tackar / R
det kan vara så att windows inte avmonterat c-disken ordentligt någon gång.
jag antar att c-disken är /dev/sda1 ?
pröva med att köra detta i terminalen:
Kod:
sudo mount /dev/sda1 /mnt
(om du är ny till linux innebär det kort att du genom rot-användaren monterar en partition)
du kan byta "/dev/sda1" mot den disk+partition det nu kan vara (kan du kolla i gparted), och "/mnt" kan bytas till där du vill montera partitionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in