2009-10-26, 00:00
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Dreas

Nja, var lillfingret befinner sig spelar egentligen ingen roll. Det är ju överarmspositionen som spelar roll beroende på hur du vill engagera deltamuskeln. Lätt böjda armar är ändå det du bör ha, samt även en gnutta inåtroterad överarm för att attackera mellersta delta så bra som möjligt. (om du står rakt vill säga, annars kan du ha överarmen neutral och luta dig en smula framåt).

Över 90 grader (horisontalplanet) är inte nödvändigt eftersom allt utöver 90 kommer bla. betona övre traps mer. Alltså onödigt om du vill träna delta. Hur högt du egentligen bör gå är lite beroende på hur rörlig du är mellan överarmsben och skulderbladstak. Kanske tom räcker för dig att stanna strax innan 90 gader. Svårt att säga när jag inte sett dig och din teknik. Så pröva dig fram lite. Sålänge du har kontroll på vikterna, så är skaderisken försumbar.

Hantelpressen så bör armbågarna vara lite framför kroppsplanet. Liten vinkel framåt.
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2009-10-26 kl. 00:04.
Citera
2009-10-26, 00:09
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Nja, var lillfingret befinner sig spelar egentligen ingen roll. Det är ju överarmspositionen som spelar roll beroende på hur du vill engagera deltamuskeln. Lätt böjda armar är ändå det du bör ha, samt även en gnutta inåtroterad överarm för att attackera mellersta delta så bra som möjligt. (om du står rakt vill säga, annars kan du ha överarmen neutral och luta dig en smula framåt).

Över 90 grader (horisontalplanet) är inte nödvändigt eftersom allt utöver 90 kommer bla. betona övre traps mer. Alltså onödigt om du vill träna delta. Hur högt du egentligen bör gå är lite beroende på hur rörlig du är mellan överarmsben och skulderbladstak. Kanske tom räcker för dig att stanna strax innan 90 gader. Svårt att säga när jag inte sett dig och din teknik. Så pröva dig fram lite. Sålänge du har kontroll på vikterna, så är skaderisken försumbar.

Hantelpressen så bör armbågarna vara lite framför kroppsplanet. Liten vinkel framåt.
Brukar köra som denna killen, vid 27sek, lite längre ner stannar jag, men hyffsat rak i kroppen, rakt ut, fast en arm åt gången då.

Japp, får dra iväg imorgon och testa mig fram, ska försöka sätta ord på hur det känns och vart, även vilket utförande som funkar bäst

Ah, okej, jag gillar inte att ha armbågarna framåt då de åker in lite väl mycket när det blir tungt, ja, okej, nu satte jag mig ner och kollade, en förskjutning inått på kanske 3cm från helt i led med kroppen är armbågarna, för lite antar jag?
Citera
2009-10-26, 00:17
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Dreas

Jo, det kan räcka. Nu tänkte jag att du sitter eller står rakt upp. Om du har lutning på bänken så blir det givetvis lite annorlunda.

Försök att göra en hantelbänk 45 grader utan att låta armbågarna passera kroppsplanet haha!! Blir inte lätt...

Nu såg jag ingen länk på hantellyft, men jag vet hur du menar. En arm i taget är helt ok det också. Det har fördelar som inte båda armar samtidigt har.
Citera
2009-10-26, 00:28
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Jo, det kan räcka. Nu tänkte jag att du sitter eller står rakt upp. Om du har lutning på bänken så blir det givetvis lite annorlunda.

Försök att göra en hantelbänk 45 grader utan att låta armbågarna passera kroppsplanet haha!! Blir inte lätt...

Nu såg jag ingen länk på hantellyft, men jag vet hur du menar. En arm i taget är helt ok det också. Det har fördelar som inte båda armar samtidigt har.
Haha, fail på mig, blev så inne i editen om hantelpressen att jag inte klistrade in den: http://www.youtube.com/watch?v=ASNNE44n_Zk där är den iaf 27sek in.

Jag kör med ryggstöd just nu, tänkte börja köra utan senare när jag fått upp vikten lite.
Citera
2009-10-26, 00:38
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Dreas

Utförandet i länken är helt ok förutom BK-knäböjen, och att han startar övningen när armarna är lodräta, vilket är ett viloläge. Starta hellre från där lodlinjen är bruten.
Citera
2009-10-26, 00:42
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Utförandet i länken är helt ok förutom BK-knäböjen, och att han startar övningen när armarna är lodräta, vilket är ett viloläge. Starta hellre från där lodlinjen är bruten.
Okej okej, det första fattade jag inte, BK-käböj, du får ursäkta en trögis Aja, Tack för alla svar, jag återkommer förhoppningsvis imorgon eftermiddag.
Citera
2009-10-26, 01:00
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Dreas

BK (eg B&K gamla namnet på BODY tidningen) Litet insidejoke hos mig. Benämningen är egentligen tillägnad alla "gymbiffar" som envisas med att köra knäböjrörelse i alla övningar de kör. (även bänkpress )
Citera
2009-10-26, 01:10
Medlem
Dreass avatar
Citat:
BK (eg B&K gamla namnet på BODY tidningen) Litet insidejoke hos mig. Benämningen är egentligen tillägnad alla "gymbiffar" som envisas med att köra knäböjrörelse i alla övningar de kör. (även bänkpress )
Ah, inte undra på att jag var lost Återkommer imorgon
Citera
2009-10-26, 17:16
Medlem
Dreass avatar
Okej, nu har jag varit iväg och tränat så axelarna har fått så mycket set på olika vikter att jag inte behöver träna dom något mer denna vecka

Jag märkte till min förfäran att det var på två ställen det jävlades, "framsidan" axeln och axeln i allmänt kändes det mest i när jag körde hanellyft åt sidan och axelpressen, körde även cuffen lite och då flyttade det sig bakåt, antar att det kan vara två olika problem, eller inbillning?

Sen är pumpet utspritt över axeln mellan dessa två typ, har markerat det i bilden med söt rosa.

Bild: http://img132.imageshack.us/img132/9076/shoulderiz.jpg

Imageshack säger FU till mig så testar denna: http://data.fuskbugg.se/skalman01/shoulder.jpg
Citera
2009-10-26, 17:41
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Dreas

Rakt in vid den främre ringen ligger fästet för supraspinatus som jag tror problematiken beror på. Det, eller irriterad slemsäck. Slemsäcken kan ge ifrån sig en tryckande känsla i axelleden. Smärtorsaken behöver inte vara på det stället som det känns.

Om det var vid utåtrotationer det gjorde ont så kan jag tänka mig att teres minor också kan ge ifrån sig smärta.

Du körde väl knäböjen samtidigt hoppas jag?!?
Citera
2009-10-26, 18:12
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Rakt in vid den främre ringen ligger fästet för supraspinatus som jag tror problematiken beror på. Det, eller irriterad slemsäck. Slemsäcken kan ge ifrån sig en tryckande känsla i axelleden. Smärtorsaken behöver inte vara på det stället som det känns.

Om det var vid utåtrotationer det gjorde ont så kan jag tänka mig att teres minor också kan ge ifrån sig smärta.

Du körde väl knäböjen samtidigt hoppas jag?!?
Japp, utåtrotation gjordes, den annars obligatoriska knäböjen uteblev dock idag

Mhm, vad kan man göra för att fixa detta elände då?
Citera
2009-10-26, 21:05
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Japp, utåtrotation gjordes, den annars obligatoriska knäböjen uteblev dock idag

Mhm, vad kan man göra för att fixa detta elände då?
Gå och få det undersökt så att du får en diagnos och en behandlingsplan?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in