2009-10-24, 20:59
Medlem
HednaMerlins avatar
Har hör någonstans att katoliker, när de skall ta nattvard i kyrkan, först går till personer de har något otalt eller ouppgjort med först och ber om förlåtelse innan man går fram för att ta vinet och brödet.
Stämmer detta? Någon som vet?
Citera
2009-10-24, 21:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HednaMerlin
Har hör någonstans att katoliker, när de skall ta nattvard i kyrkan, först går till personer de har något otalt eller ouppgjort med först och ber om förlåtelse innan man går fram för att ta vinet och brödet.

Man "kysser" sin broder och tar i hand under mässan. Det är fredskyssen.. man kan inte lämna kyrkan med otalt i sinne..
Citera
2009-10-24, 22:21
Medlem
HednaMerlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
man kan inte lämna kyrkan med otalt i sinne..
Om bara fler kunde komma till samma insikt...
Citera
2009-10-24, 22:24
Medlem
tsews avatar
Citat:
Om bara fler kunde komma till samma insikt...
Amen..
Det kommer dock att vara svårt nu, efter beslutet om homoäktenskapet.. Jag kommer ha otalt med prästerna som kan tänka sig viga.. Vad tror du?
Citera
2009-10-24, 22:46
Medlem
HednaMerlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsew
Amen..
Det kommer dock att vara svårt nu, efter beslutet om homoäktenskapet.. Jag kommer ha otalt med prästerna som kan tänka sig viga.. Vad tror du?
Otalt vet jag inte. De är i grund och botten människor som Gud älskar lika mycket som dig och mig, även om han inte gillar deras handlingar..
Men det är väldigt olyckligt, det som hänt. Som jag sagt i annan tråd, (lite OT i denna): Det är bara en i raden av saker som ytterligare sekulariserar SvK, tråkigt nog...
Citera
2009-10-25, 08:06
Medlem
Citat:

Jag tror inte jag har hört det. Men det är säkert ett ideal ja innan de går till bikten och eller nattvarden.
Så nog tror jag att det förekommer i många katolska kretsar.

Däremot skall de bikta sig innan de tar nattvarden, på det att de kan ta emot nattvarden syndfria/förlåtna.

Men de som inte kommer åt att bikta sig och få syndernas förlåtelse från prästen eller en prästvigd munk, måste ju få sin förlåtelse från annat håll ja....
Citera
2009-10-25, 08:26
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS

Däremot skall de bikta sig innan de tar nattvarden, på det att de kan ta emot nattvarden syndfria/förlåtna.

Men de som inte kommer åt att bikta sig och få syndernas förlåtelse från prästen eller en prästvigd munk, måste ju få sin förlåtelse från annat håll ja....

Nu är det ju inte prästen som förlåter synderna, han är bara ett synligt redskap genom vilket Gud agerar och förlåter synder.
Citera
2009-10-25, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Nu är det ju inte prästen som förlåter synderna, han är bara ett synligt redskap genom vilket Gud agerar och förlåter synder.

Ja det är riktigt, Ers Högvördighet.
Men rent praktiskt går man till prästen, biktar sig etc.

Även om i yttersta nödfall, t.ex. inför omedelbart hotande död, går det bra med vilken kristen som helst... I dödens stund kan det räcka med frasen "jag bekänner att jag har syndat" som bikt.
Citera
2009-10-25, 15:11
Medlem
Dolphins avatar
Jesus Kristus offrade sitt blod och sin kropp en gång för alla.
Att rituellt upprepa detta är inget annat än blasfemi.
Citera
2009-10-25, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
Jesus Kristus offrade sitt blod och sin kropp en gång för alla.
Att rituellt upprepa detta är inget annat än blasfemi.

schss. Går du emot dogmerna?? Folk har blivit brända på bål för mindre...
Citera
2010-03-02, 20:02
Medlem
Verpines avatar
Sitter och läser stycken ur Tridentinska mötets beslut (1545-63) och har nu kommit fram till vad de skriver om nattvarden:

2. Den som säger att i nattvardens högheliga sakrament brödets och vinets substans finnes kvar tillika med vår Herres Jesu Kristi lekamen och blod, och förnekar den underbara och alldeles särskilda förvandlingen av brödets hela substans till lekamen och vinets hela substans till blod. så att endast brödets och vinets gestalter äro kvar, vilken förvandling den katolska kyrkan träffande kallar transsubstantion, han vare i kyrkans bann.

4. Den som säger att vär Herres Jesu Kristi lekamen och blod icke äro närvarande i nattvardens underbara sakrament, så snart konsekrationen ägt rum, utan endast vid vid bruket, då de åtnjutes, däremot icke förut eller efteråt, och att i hostian eller de invigda styckena, som förvaras eller äro över efter kommunionen, Herrens sanna lekamen icke fortfarande är tillstädes, han vare i kyrkans bann.

Frågan är nu då om katolska kyrkan fortfarande har samma syn på nattvarden?
Senast redigerad av Verpine 2010-03-02 kl. 20:08.
Citera
2010-03-02, 20:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Verpine
Sitter och läser stycken ur Tridentinska mötets beslut (1545-63) och har nu kommit fram till vad de skriver om nattvarden:

2. Den som säger att i nattvardens högheliga sakrament brödets och vinets substans finnes kvar tillika med vår Herres Jesu Kristi lekamen och blod, och förnekar den underbara och alldeles särskilda förvandlingen av brödets hela substans till lekamen och vinets hela substans till blod. så att endast brödets och vinets gestalter äro kvar, vilken förvandling den katolska kyrkan träffande kallar transsubstantion, han vare i kyrkans bann.

4. Den som säger att vär Herres Jesu Kristi lekamen och blod icke äro närvarande i nattvardens underbara sakrament, så snart konsekrationen ägt rum, utan endast vid vid bruket, då de åtnjutes, däremot icke förut eller efteråt, och att i hostian eller de invigda styckena, som förvaras eller äro över efter kommunionen, Herrens sanna lekamen icke fortfarande är tillstädes, han vare i kyrkans bann.

Frågan är nu då om katolska kyrkan fortfarande har samma syn på nattvarden?

Ja.. synen är densamma..

Själva ritualen har dock förändrats sedan Trient. Man har försökt återknyta till urkurkans liturgi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in