2009-10-24, 15:48
Bannlyst
Installera om Windows XP är ett jäkla tidskrävande jobb. Jag har en XP Home Edition-skiva där det står "Version 2002" och jag tror inte ens den innehåller Service Pack 1. När man väl installerat XP så måste jag in i Windows Update och ladda hem SP1, SP2 och SP3.

Kan jag inte bara trycka in allihop i min original XP-skiva? Så man slipper hålla på.
Jag läste om det nånstans, men tycker det verkar vara en väldigt komplicerad process. Kan man bränna på sin original XP-skiva, eller menar dom att man bränner en helt ny DVD?

För övrigt undrar jag: Om jag laddar hem Service Pack 3, innehåller den även SP1 och SP2?

Tacksam för svar!
Citera
2009-10-24, 15:57
Medlem
ebaygeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Kan jag inte bara trycka in allihop i min original XP-skiva? Så man slipper hålla på.
Jag läste om det nånstans, men tycker det verkar vara en väldigt komplicerad process. Kan man bränna på sin original XP-skiva, eller menar dom att man bränner en helt ny DVD?
Du kan integrera, eller slipstreama som det heter, service pack 3 så att du slipper installera om det varje gång du installerar om Windows XP, kräver dock att du bränner ut det på en ny cd-skiva.

Du kan läsa här om hur man gör det, http://www.helpwithwindows.com/Windo...ce_Pack_3.html

Citat:
För övrigt undrar jag: Om jag laddar hem Service Pack 3, innehåller den även SP1 och SP2?
Ja
Citera
2009-10-24, 16:08
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:

Ja, men oftast går det inte.
Man får installera SP2 och sedan SP3, konstigt nog.
Plus alla andra uppdateringar förstås.

Om du har äkta licensnyckel kan du hitta installationsskivor med SP3 på tex TPB.
Notera dock skillnaden mellan Retail, Corporate och OEM...
Citera
2009-10-25, 21:59
Bannlyst
Tack för svar, även om de var två olika.

Det går oftast inte, men ändå gör det.

Efter en installation har jag Service Pack 1 installerat. Sen måste man ägna 5 timmar åt att ladda ner SP2 och SP3 innan man kan använda datorn. Jäkligt jobbigt.

Jag har äkta licensnyckel, och originalskiva. Dock är det OEM.
Citera
2009-10-25, 22:15
Medlem
927s avatar
fast du kan ju tanka sp2/3 innan du formaterar, du har väl en mp3 spelare eller ett usb minne som du kan spara det på

dessutom kan man avgöra vad cdn innehåller för sp via innehållet, kan ju va läge att kolla det först
Senast redigerad av 927 2009-10-25 kl. 22:18.
Citera
2009-10-25, 23:07
Bannlyst
Okej. Har nu SP1 installerat.

Måste jag installera SP2 innan SP3, eller kan jag installera SP3 direkt? Funkar det, eller funkar det inte?
Citera
2009-10-25, 23:53
Medlem
927s avatar
jag tror det funkar direkt med sp3 men hämta det först och testa, det är ju bara 300 mb
Citera
2009-10-26, 00:04
Bannlyst
Jag vill ladda hem själva installationsfilen SP3 och installera via en bränd CD-skiva.

Är det här rätt installation, har 32 bit system:

http://www.microsoft.com/downloads/d...displaylang=sv

Det står avsett för IT personal, men jag som privatperson vill inte gå till Windows Update eftersom jag då kopplar upp datorn mot internet utan antivirus skydd.
Citera
2009-10-26, 00:50
Medlem
927s avatar
ja men du kan ju bränna både sp2 och sp3 på cdn

det är helt ofarligt att surfa till WU utan antivirusprogram, däremot ska man alltid ha en brandvägg påslagen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in