Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Nu har dock Steven Hawkins en form av skleros, jag förmodar att han inte skulle tacka nej till botemedel för den. Och om ALS som han lider av endast sitter på en gen (om den nu är komplett genetisk och inte genetisk + miljömässiga triggers) så borde inte hans intellekt påverkas om man nu hade avlägsnat den sjuka genen. Sedan har du rätt i viss del: många ärftliga sjukdomar har en anledning till varför de finns kvar, förmodligen gav vissa av de bärarna (heterozygota individer) en fördel som vägde upp det negativa. Det gäller t.ex i fallet med sickelcellsanemi där bärarna på en av de sjuka alleler har viss motståndskraft mot malaria.
Är det för övrigt okej att erbjuda provrörsbefruktning till föräldrar som har någon form av ärftliga sjukdomar? Ett fall redovisades på årets gentekniknämndens konferens där en mor med en viss ärftlig muskelsjukdom har tidigare fött två barn som dog och genom provrörsbefruktning kunde få två friska döttrar som inte bar på den sjuka DNA sekvensen (där fanns flera grader av tillståndet beroende på antalet baspar i, ju fler desto värre så medan modern hade milda symtom fick barnen som ärvde den sjuka sekvensen det mycket värre, alltså en sjukdom som ackumulerar i generationer) och därmed överlevde. Visst borde läkarna ansträngt sig istället på att se till att hon födde ett sjukt barn och därefter se till att barnet överlever, annars kränker man deras rättigheter.
Jag tycker du har bra argument.
Jag vet att Hawkins inte är en Downis.
Jag var ute efter det generella att småfascister ofta föraktar de svaga och avvikande.
Detta gäller både sjukdomar som beror på arv eller beror på miljö.
Det skulle inte förvåna mig om ALS beror både på arv och miljö. (T.ex. Apoptosis är för hög relativt nybildning av celler eller nått annat som kan påverkas av miljön ("Cell arrest"), men vet ej).
Tillägg:
Det är kanske svårt att hitta fördelar med Downisar, men mina tankar är man skall vara medmänsklig och inte
klassa vissa som att de saknar människovärde. Man kan inte ge absoluta bevis.
Tillägg:
Den nya revolutionerande epigenitiken, där gener kan stängas av eller på och ibland ärvas, kan ge framtida resultat.
Vem vet kanske även på Downisar.
Vänligen
Christer