2004-01-15, 11:59
Medlem
chaos77s avatar
En god pastarätt/sås som jag och min flickvän rört ihop, lätt, snabbt och billigt

Detta behövs.
1 purjolök.
1 Morot
1 Paprika
1 burk tonfisk, helst i bitar
1 burk Lätt creme fraiche.
Färska kryddor

Hacka purjolöken och paprikan, riv moroten grovt.
Bryn det lätt och krydda med valfria kryddor i en kastrull (brukar själv köra, örtsalt, svartpeppar, italiensk salladskrydda och lite färska kryddor om man har hemma)
Slå på creme fraichen och sist tonfisken, blanda friskt och låt det bli varmt.
Servera med Pasta.

Smaklig måltid!
Citera
2004-01-15, 23:40
Medlem
Jag brukar ta bort morötterna och tornfisken, och istället ta bacon
Citera
2004-01-16, 21:03
Medlem
ButterFlys avatar
Jag gör en liknande fast det är Tonfisk, krossade tomater, socker, gullök och kryddor i.
Citera
2004-01-17, 00:30
Medlem
LadyTieras avatar
*kräks lite diskret*

ta bort kattmaten i den så kanske den duger
Citera
2004-01-17, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
*kräks lite diskret*

ta bort kattmaten i den så kanske den duger

*Slaps LadyTiera around a bit with a large trout*

Tonfisk är ju gott, ju.
Citera
2004-01-17, 01:04
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
*Slaps LadyTiera around a bit with a large trout*

Tonfisk är ju gott, ju.

Jävla skillnad på färsk tonfisk och den i burk. Den sistnämnda smakar skit oavsett om fisken badar i olja eller vatten.
Citera
2004-01-17, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Afonso
Jävla skillnad på färsk tonfisk och den i burk. Den sistnämnda smakar skit oavsett om fisken badar i olja eller vatten.

Det är klart att det är skillnad. Tonfisk är som godast pinfärsk och rå, antingen som sashimi eller i sushi, men tonfisk på burk är mums det också. Bara för att jag gillar oxfilé så betyder ju inte det att jag hatar blandfärs.
Citera
2004-01-17, 01:16
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Det är klart att det är skillnad. Tonfisk är som godast pinfärsk och rå, antingen som sashimi eller i sushi, men tonfisk på burk är mums det också. Bara för att jag gillar oxfilé så betyder ju inte det att jag hatar blandfärs.

Det kan ju bero på att både blandfärs och oxfilé är gott

Tonfisk i burk har en otäck, träig smak som endast kan kamoufleras med hjälp av majonäs och elaka kryddor. Proteinrikt? Yepp, men då väljer jag hellre kycklingfilé som har liknande konsistens och näringsinnehåll men som smakar gott.
Citera
2004-01-17, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Afonso
Det kan ju bero på att både blandfärs och oxfilé är gott

Tonfisk i burk har en otäck, träig smak som endast kan kamoufleras med hjälp av majonäs och elaka kryddor. Proteinrikt? Yepp, men då väljer jag hellre kycklingfilé som har liknande konsistens och näringsinnehåll men som smakar gott.

Prova att köpa en burk tonfisk i vatten, häll av vattnet, häll i lite, lite olja, lite salt och lite grovmalen svartpeppar. Funkar som det är på macka eller till pasta eller ris.
Citera
2004-01-18, 02:17
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Prova att köpa en burk tonfisk i vatten, häll av vattnet, häll i lite, lite olja, lite salt och lite grovmalen svartpeppar. Funkar som det är på macka eller till pasta eller ris.

Just det!
Häll av vattnet och på med den goda oljan, då smakar även en konserverad tonfisk ätbart.
Så är det alltid när jag köpt en burk, köper aldrig tonfisk i olja, den kan möjligtvis vara kattmat.
Citera
2004-01-23, 00:59
Bannlyst
Citat:
Tonfisk är ju gott, ju.

..och framförallt väldigt nyttigt. Väldigt mycket protein, lite fett samt omega 3.
Citera
2022-04-13, 11:13
Medlem
Sladdarens avatar
"God och gott" knappast troligt i klippet nedan men ganska underhållande med den "flottiga feta rödnacken" som visar på hur man kan tex mixa ihop en pasta sås med broccoli som bara dryper av överdrivet fett

https://www.youtube.com/watch?v=p_-7...=MATTYMATHESON

Vad brukar ni fin -eller semimixa ihop för nåt till en gräddig pastasås ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in