2009-10-23, 21:04
Medlem
Diablo1118s avatar
Hej jag har idag inga lån men undrar vad ni som har bostadslån har för ränta idag? Vad är en "bra" bostadsränta idag? Hur kan man förhandla med banken för att få ner bostadsräntan? Har hört att det skall fungera ibland. Någon som lykats förhandla fram än bättre sparränta?

Trevlig helg!
Citera
2009-11-01, 12:05
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Hej jag har idag inga lån men undrar vad ni som har bostadslån har för ränta idag? Vad är en "bra" bostadsränta idag? Hur kan man förhandla med banken för att få ner bostadsräntan? Har hört att det skall fungera ibland. Någon som lykats förhandla fram än bättre sparränta?

Trevlig helg!

På ett 3-månaders bottenlån bör du ligga nånstans mellan 1.0% och 1.4% för att det ska kännas bra.

Jag ligger på 1.28% och inga bankavgifter (internetbank, kreditkort, aviavgifter osv). Fick direkt 20 punkter "rabatt" när jag blev helkund (lönekonto, pension, bolån) och fick ner den 7 punkter till med till köpslående.

Man ska kolla på hela konceptet när man väljer bank, diverse avgifter äter snabbt upp rätt många punkter på bolånet.

Självklart ska du förhandla med banken!
Citera
2009-11-01, 13:17
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
På ett 3-månaders bottenlån bör du ligga nånstans mellan 1.0% och 1.4% för att det ska kännas bra.

Jag ligger på 1.28% och inga bankavgifter (internetbank, kreditkort, aviavgifter osv). Fick direkt 20 punkter "rabatt" när jag blev helkund (lönekonto, pension, bolån) och fick ner den 7 punkter till med till köpslående.

Man ska kolla på hela konceptet när man väljer bank, diverse avgifter äter snabbt upp rätt många punkter på bolånet.

Självklart ska du förhandla med banken!

Artikel i ämnet:

http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/tavla-och-vinn-med-borantan-1.984974
Citera
2009-11-01, 20:14
Bannlyst
Har själv

Bottenlån 0.96 %
Topplån 2.71 %

Topplånet ska amorteras av så fort som möjligt!

Har även gratis betalkort osv i ett år.. men det handlar ju om småsummor.
Citera
2009-11-01, 22:31
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
Har själv

Bottenlån 0.96 %
Topplån 2.71 %

Topplånet ska amorteras av så fort som möjligt!

Har även gratis betalkort osv i ett år.. men det handlar ju om småsummor.

Låt mig gissa bank.... LF?
Citera
2009-11-02, 07:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Låt mig gissa bank.... LF?

hehe ne, SEB.
Citera
2009-11-02, 11:23
Medlem
Har 1,38 % i ränta på mitt lån på 1,845 Mkr, inget topplån på detta.
Citera
2009-11-02, 12:11
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
hehe ne, SEB.

Okej.... Hur fick du ner räntan? Har du några tips hur man kan förhandla eller bör tänka på när man ska förhandla om boränta?

Läser ofta om folk som förhandlar om boränta men har inte sett någon som lyckats förhandla sparränta... borde inte det också vara en möjlighet?
Citera
2009-11-03, 19:19
Medlem
Under 1% bör du sikta på !
Citera
2009-11-17, 23:35
Medlem
Razzles avatar
obunden

Det lär vara obunden ränta ni snackar.
svårt att komma under 1,3 då menar jag på endast ett bottenlån. Jag är en drömkund för bankerna och hamnar där med ett 3miljlån plus fria avg på allt.
Senast redigerad av Razzle 2009-11-18 kl. 00:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in