2009-10-23, 12:16
Bannlyst
Jag har hört att det kan vara nyttigt att föra träningsdagbok. Har dock inte riktigt förstått varför. Och hur för man en träningsdagbok, vad ska den innehålla?

Uppskattar råd och funderingar kring detta.

Tack på förhand./ Johnny
Citera
2009-10-23, 12:18
Medlem
BePositives avatar
Så att man kan gå tillbaka och titta om man gjort styrkeökningar, titta vad man körde med för schema för några månader sedan. Vilka övningar man körde då osv osv

Titta in journalerna så ser du
https://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=179
Citera
2009-10-23, 12:32
Medlem
apintofstellas avatar
Som BePositive sager samt blicka frammat, fila pa saker man kan forbattra. En journal pa ett publikt forum kommer aven generera kommentarer angaende ditt schema som kommer att hjalpa dig bli battre.
Citera
2009-10-23, 12:50
Medlem
Thomaspunkts avatar
Jag ser inga nackdelar med en journal (eller visst, du kan få spydiga kommentarer om du har journalen på tex ett forum). Fördelarna bland annat är;

Du ser vart du ligger och kan planera ditt pass viktmässigt (någorlunda)
Få tips av andra som läser
Få kritik (som oftast är bra)
Citera
2009-10-23, 13:00
Medlem
apintofstellas avatar
Bra exempel: https://www.flashback.org/showthread.php?t=1035128
Citera
2009-10-23, 13:23
Medlem
orengs avatar
Ett tips, regga dej på dumbbell.se eller liknande. Så ser man direkt vad som händer dag för dag.
Enkelt att gå tillbaka o kolla gamla träningsshceman o se vad man presterar...
Citera
2009-10-23, 13:44
Medlem
Spejnars avatar
Det är bra för nybörjare som behöver skriva ner saker för att få något gjort. Vettiga människor kör på känn
Citera
2009-10-23, 15:07
Medlem
Thomaspunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spejnar
Det är bra för nybörjare som behöver skriva ner saker för att få något gjort. Vettiga människor kör på känn

Eller för oss som försöker öka varje pass och har ett minne som en guldfisk
Citera
2009-10-23, 16:03
Medlem
Ipwns avatar
Hade gymträning i skolan när jag bodde i usa. Rätt slappt att ha gym schemalagt 2-3 dagar i skolan . Och då behövde jag skriva ner vilka övningar jag körde, hur många set och reps och hur mycket vikt så att läraren i slutet av terminen kunde ta in schemat och kolla ökningar, hur man tränat osv. Ganska kul att se tillbaka på men utöver det så tyckte väl inte jag att det gjorde någon större nytta. Inte exakt så att man glömmer bort vilka övningar och vilka vikter man ska köra för sina pass om man inte har riktigt dåligt minne eller byter övningar efter varje vecka.
Citera
2009-10-23, 17:19
Medlem
Spejnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaspunkt
Eller för oss som försöker öka varje pass och har ett minne som en guldfisk

Sant. Fördelen med dåligt minne är att man gör PB varje pass ju
Citera
2009-10-23, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spejnar

Håller nog med.

Känns för övrigt som det är de som preppar som har en dagbok.
Citera
2009-10-23, 19:09
Medlem
orengs avatar
Eller dem som kör seriöst och försöker maximera sin träning utan prepp.
Kör man progressivt med olika vikter i alla set så blir det lite rörigt att hålla reda på allt i huvet.
Sedan kan man planera bättre kommande vecka, vilka dagar man ska köra och vilka dagar man får kompromissa om nåt kommer i vägen.
Har man uppsatta mål ser man direkt hur lång man kommit och om man följer den kurva man siktar på...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in