2007-03-18, 01:24
Medlem
substitutes avatar
Läste om detta fall i Nordisk Kriminalkrönika idag och undrar om någon vet vad som hände med de inblandade? Lite bakrundsfakta från NK: "I oktober 1991 förövades ett brott mot liv i den lilla finska staden Torneå i närheten av gränsen mot Sverige. Fallet väckte stor uppmärksamhet, framför allt i svensk press. De inblandade var svenskar och brott förövades under så märkliga märkliga former att det kunde betecknas som ett ritualmord. (citat ut Nordisk kriminalkrönik 1993, Copyright Nordisk Kriminalkrönika). Offret var en 25-årig hemmahörande i Göteborg. Den ene av de gripna var en 25-årig kock, med hemvist i Karlstad. Den andre, hemmahörande från Göteborg, 27 år gammal och saknade yrke.
Citera
2007-03-18, 19:52
Medlem
Slumlords avatar
Hmm, det ringer en svag klocka. Var det det där fallet som utspelade sig på ett hotell? De inblandade var med i någon sekt och gärningsmännen satt och mediterade med liket bredvid sig när polisen kom in?
Citera
2007-03-18, 20:33
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
Hmm, det ringer en svag klocka. Var det det där fallet som utspelade sig på ett hotell? De inblandade var med i någon sekt och gärningsmännen satt och mediterade med liket bredvid sig när polisen kom in?
Något i den stilen ja! Hann inte läsa artikeln helt och hållet men jag tror att de var på läger i Finland (ej sekt) som de senare avek ifrån. På hotellet sysslade de med utdrivning av onda andar eller nåt liknande.
Citera
2007-03-28, 21:40
Medlem
Mördaren namn är P*ter Hurt*g f1966 i Karlstad, han satt 1år på rättpsyk och var sen fri, lider av Shizofreni som påstås ha utlösts av cannbisrökning på high school i i USA. Mamman tog livet av sig när ovanstående var i tonåren.

Mordet skedde under en slags seans där offret fick kramper efter trolig uttorkning, P*ter fick då för sig att personen var besatt och körde därför kniv i hjärtat på denne för att driva ut de onda demonerna.
Citera
2007-03-29, 19:00
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analogsex
Mördaren namn är P*ter Hurt*g f1966 i Karlstad, han satt 1år på rättpsyk och var sen fri, lider av Shizofreni som påstås ha utlösts av cannbisrökning på high school i i USA. Mamman tog livet av sig när ovanstående var i tonåren.

Mordet skedde under en slags seans där offret fick kramper efter trolig uttorkning, P*ter fick då för sig att personen var besatt och körde därför kniv i hjärtat på denne för att driva ut de onda demonerna.

Han borde alltså av åldern att döma vara den 25-årige kocken från Karlstad som nämns i första inlägget? Vet du vad han gör idag? Har du någon mer koll på detaljerna i fallet, alltså varför befann de sig ända uppe i Torneå och höll på med den där seansen?
Citera
2007-03-30, 16:35
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analogsex

Tackar för denna info! Undrar precis som Slumlord om du vet vad han gör idag och om du har någon aning om vem offret var?
Citera
2007-03-30, 17:17
Medlem
pacemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Tackar för denna info! Undrar precis som Slumlord om du vet vad han gör idag och om du har någon aning om vem offret var?

Om man slår i http://www.e-information.se så finns det två P*ter Hurt*g födda 1966 i Sverige. En i Arlöv och en i Borlänge.

Därmed inte sagt att det behöver vara någon av dessa det handlar om. Finns ju flera sätt man kan försvinna ur folkbokföringen.
Citera
2007-03-30, 23:20
Medlem
Helt ärligt vet jag inte ens om han lever, killen var en riktigt ordentlig person och med dåtidens mått ett brat, Utseendemässigt väldigt lik Patric Bateman i filmen American Psycho ( pappa Hurt*g äger mäklarfirma), sista gången jag såg P*ter var ungefär ett år efter mordet, gled fram med ett leende i solen nymuckad från rättpsyk.

Det jag hört om vad de gjorde i norra Finland var att de besökte en Canadensisk indianstam som ska bor där uppe norra Finland, det hölls någon slags seans och störde P*ter använde en brinnande platspåse som rökelse, en av personerna faller då i koma och börja rycka i spasmer. Det slutade med att P*eter försökte driva ut dom "onda andarna" genom att köra en kniv rakt i offrets hjärta.

Sök upp studentkatalogen Sundsta/Älvkullegymnasiet 86 som finns han med i en avgångsklass ( Jepp vi var klasskompisar)
Citera
2008-12-12, 16:20
Medlem
av en ren slump hittade jag denna tråd.
kan bidra med en del trivia i fallet.
En kompis mormor ägde hotellet där det hela utspelade sig och personerna iblandande hade kopplingar till mic-mac aka. eccovie vilka figurerar i nordisk kriminalkrönika 1996. Dom påstod sig vara en indianstam men var ett gäng franska hippies. Deras läger utanför Kittilä urartade och jag tror dom där som var på hotellet drog därifrån då det började spåra.

måste skaffa NK 1993 och läsa mer om det där
Citera
2008-12-13, 08:04
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullwaden
En kompis mormor ägde hotellet där det hela utspelade sig och personerna iblandande hade kopplingar till mic-mac aka. eccovie vilka figurerar i nordisk kriminalkrönika 1996. Dom påstod sig vara en indianstam men var ett gäng franska hippies. Deras läger utanför Kittilä urartade och jag tror dom där som var på hotellet drog därifrån då det började spåra.

Oj! tack för info. Kan du berätta lite mer om detta gäng? Hur kom dessa svenskar i kontakt med mic-mac osv och detta läger i Kittilä, var det något som anordnades regelbundent? Läs NK 1993, finns brottsplatsbilder mm.
Citera
2008-12-16, 03:36
Medlem
delincuentes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullwaden

Det handlar om ett vandrarhem med en kanske 20rum och inte ett hotell.
Läste om fallet i i ett gammalt nummer av finska alibi för ett antal år sen där det fann en bild på vandrarhemmet.
Citera
2009-10-23, 10:53
Medlem
Ördögs avatar
Finska brott: Ritualmordet på resandehemmet i Torneå 1991

Jag fick en förfrågan från Troian om ett ritualmord i Torneå i början på 90-talet, där svenskar ska ha varit involverade. Jag visste själv inget om ett sånt fall, men hittade en fyllig tråd i fallet på murha.info.

http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=1389

Deltagaren Ailar har lagt ut en artikel som kriminalmagasinet Rikosposti publicerade 1992, och där fallet beskrivs. Här är min översättning.

Citat:
Den 25 oktober 1991 steg Helvi Hakomäki, vandrarhemmet Hetas ägare, tidigt upp för att laga frukost åt inackorderingarna. I rum nummer 4 bodde tre unga svenskar, Peter Hurtig, 25, Björn Graneli, 27 samt Christer Rosengren, 25. De hade redan bott på Heta i några dagar, och ägarinnan visste att de var vegetarianer. Männen deltog inte i frukosten, utan åt medförd frukt om morgnarna. Drycken var vatten, sprit använde de inte alls.

Precis när Hakomäki inlett sina bestyr, hörde hon ett gräsligt skrän från rummen.

- Jag hade aldrig hört en lika kraftig människostämma ... vid närmare eftertanke var det två skrän. Jag ringde genast polisen, ljudet var så hemskt att jag inte själv vågade gå och kolla.

Hakomäki öppnade ändå dörren till korridoren. Från rummet hördes tung andhämtning, som hon inte närmare kunde beskriva. Sedan hörde man ett slags sång. Orden gick inte att urskilja, men enligt Hakomäki lät det som Aum, aum, aum ... Sen blev allting tyst.

Polisen kom efter knappt en kvart, och kände röklukt i korridoren. En knackning besvarades inte. Dörren öppnades med universalnyckel. I rummet fanns tre nakna män, en av dem med ett knivsår i bröstet. För säkerhets skull sattes handklovar på de stående männen. Den döde var ännu varm.

På Torneå polisinrättning framgick det att alla tillbringat en tid på "Mic-Mac"-indianernas läger i Sanginjoki i Uleåborg. Lägret var ett forskningsprojekt av riksdagsmannen och professorn Erkki Pulliainen*, där man undersökte skogsvård, nyttobruk och överlevnad i naturen, enligt modell från naturfolk.

Hurtig hade redan i augusti kommit till lägret för att slå dank. Rosengren och Graneli anlände i början av oktober. Trion umgicks inte nämnvärt med de andra på lägret. De utförde inga ritualer där, bara Graneli hade ibland gått ut i skogen för att lätta på bekymren genom att skrika. Graneli hade också besökt Indien.

Den 20 oktober lämnade trion lägret. Som orsak angav de att ingen älskade dem. Indianerna var slagna med häpnad! Uppenbarligen var det svårt att förstå sig på blekansikten.

Dagen då dråpet skedde hade männen hållit meditationssessioner.
- Hurtig var som i en annan värld och talade till oss med en annan röst, sa Graneli.
- Han talade om vad vi kunde göra i världen på tre man hand. Vad vi kunde göra med sanningen, hela världen och kärleken. Vi hade hela tiden kämpat mot onda makter.

Vid tretiden på natten hade de redan gått igenom en ritual, och skaran var trött. Hurtig började ge order hur var och en skulle ligga. Sedan lade sig trion i Hurtigs säng, med honom själv i mitten. I det skedet hade Rosengren blivit virrig och ropat:
- Hjälp mig, hjälp mig ...
- Jag är här och älskar er, hade Hurtig svarat.
Enligt Graneli drog Hurtig nu byxorna av alla.
- Vi låg på rygg i sängen. Hurtig lade min och Christers hand på sitt könsorgan. Själv onanerade han, och han fick så vitt jag såg flera orgasmer. Mediterandet pågick i en halv timme. Sen drog Hurtig lakan över sig och sa att han var Jonathan Seagull. Så bar han kompisarna till deras egna sängar och drog på dem kalsonger.

- Men ännu en ritual skulle utföras. Vi tände ljus och Hurtig tvättade oss med en fuktig handduk. Sen tog han en kniv, skar en bit av madrassen och tände eld på den. Han viftade med den framför ansiktet på Rosengren. Hurtig frågade: - Vem är du? Rosengren svarade att han var djävulen.
Med kniven skar Hurtig två kors i Rosengrens bara bröst, och högg honom sedan mitt i bringan. Ett snabbt hugg.

I förhöret nekade Hurtig till allt och sa att han varken visste nånting om några indianer eller kände sina kompisar. Till sist valde han att tiga.

Fingeravtrycken på kniven sa inget om vem som var förövaren. Situationen var öppen. Båda häktades, men två veckor senare släpptes Graneli fri.

* Erkki Pulliainen är mycket riktigt riksdagsman för de gröna (mp), och expert på bland annat vargar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Erkki_Pulliainen
Senast redigerad av Ördög 2009-10-23 kl. 11:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in