Flashback bygger pepparkakshus!
2009-10-23, 10:25
Medlem
FantaBurks avatar
Har ett stort problem nu med bärbara dellen. Dom skicka den med XP installerat av request från mig, gav mig dock en Vista skiva. Ganska säker på att dom installera XP Pro på den, men det funkar inte med en annan xp pro skiva jag har att köra repair på. Syns inte.

Problemet är att jag inte kan komma in i windows. Login rutan syns aldrig, utan jag lämnas med en svart bakgrund (valt som bakgrund svart, vet inte om den skulle visa något annat annars) och en muspekare som jag kan röra.

Jag har massor av viktiga filer på skrivbordet då jag endast fick C:, och ingen annan partion. Så min fråga är, finns det någon lösning till repair grejen alternativt om jag kör en install (utan formatering) kommer allt på skrivbordet att raderas?

Heeelllp
Citera
2009-10-23, 10:40
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Har du provat att starta datorn i felsäkert läge via tryck på "F8" vid uppstarten (men efter BIOS).

Prova att kolla vad som anges i loggboken!!

Ett av de absolut bättre felsökningstipsen är just att kolla i loggboken...

Loggboken startar du genom att logga in som administratör, och via Start \ kör Skriv:

eventvwr.msc & Tryck enter

Leta efter "Röda X" samt gula utropstecken!
Kolla även i enhetshanteraren efter dito!

Alternativt koppla i hårrdisken som 2:a hårddisk i en annan dator och kopiera önskade filer till USB-enhet/bränn till dvd.. sedan stoppa tillbaka diken och intallera om helt!
Citera
2009-10-23, 10:49
Medlem
FantaBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Har du provat att starta datorn i felsäkert läge via tryck på "F8" vid uppstarten (men efter BIOS).

Prova att kolla vad som anges i loggboken!!

Ett av de absolut bättre felsökningstipsen är just att kolla i loggboken...

Loggboken startar du genom att logga in som administratör, och via Start \ kör Skriv:

eventvwr.msc & Tryck enter

Leta efter "Röda X" samt gula utropstecken!
Kolla även i enhetshanteraren efter dito!

Kan ju som sagt inte logga in ALLS. Och i felsäkertläge händer samma sak! Kommer aldrig fram till login rutan. Läste från någon annan på internet som hade samma problem, att han valde "Återställning av katalogtjänster" i felsäkertläges alternativen. Och det löste tydligen problemet att komma in i windows, men sedan hade han problem med outlook och annat. Funkar det verkligen när man inte kör på något nätverk eller liknande? Förstår inte varför det skulle hjälpa så har inte testat det än... Vill även veta om det skulle ta bort några filer från skrivbordet?

Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Alternativt koppla i hårrdisken som 2:a hårddisk i en annan dator och kopiera önskade filer till USB-enhet/bränn till dvd.. sedan stoppa tillbaka diken och intallera om helt!

Får nästan bli det, men vet inte riktigt hur jag ska få ut den från bärbara och koppla till en annan... vill kunna köra en repair bara!!
Citera
2009-10-23, 10:55
Medlem
herrpages avatar
Skaffa en linux livecd och backa upp all din viktig data via den. sen formaterar du.
Citera
2009-10-23, 12:22
Medlem
FantaBurks avatar
Hur funkar en linux livecd på xp? och kan den backa upp när man inte ens kan komma till login fönstret?
Citera
2009-10-23, 13:45
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FantaBurk
Kan ju som sagt inte logga in ALLS. Och i felsäkertläge händer samma sak! Kommer aldrig fram till login rutan. Läste från någon annan på internet som hade samma problem, att han valde "Återställning av katalogtjänster" i felsäkertläges alternativen. Och det löste tydligen problemet att komma in i windows, men sedan hade han problem med outlook och annat. Funkar det verkligen när man inte kör på något nätverk eller liknande? Förstår inte varför det skulle hjälpa så har inte testat det än... Vill även veta om det skulle ta bort några filer från skrivbordet?

Får nästan bli det, men vet inte riktigt hur jag ska få ut den från bärbara och koppla till en annan... vill kunna köra en repair bara!!

NjA! Jag föreslår i såfall att man provar att välja "Senast fungerande konfiguration".. Speciellt om man inte kunnat logga in "sen sist"...
Citera
2009-10-24, 00:37
Medlem
Sök på bartcd, bootbar skiva med xp som du kan använda för att komma åt allt på hårdisken. finns färdiga iso´s att ladda ner från torrentsidor.
Hur enkelt som helst, bränn till cd och boota från skivan, kopiera filerna till usb-disk eller liknande.
Installera Vista och kopiera tillbaks filerna till den nya fina installationen.
Citera
2009-10-28, 18:51
Medlem
FantaBurks avatar
Tänkte ge en update ifall någon bryr sig (eller har samma problem) heh:

Tog ut hårddisken med hjälp av en vän och la in den i en USB-HDD skal, sedan plugga in den i en annan dator, kopiera över filerna, la tillbaka HDDn i problem datorn, formatera, installera, kopiera tillbaka filerna, funkar bra nu.

Hade velat testa bootbar skiva dock men hade redan börjat skruva loss underdelen på bärbara , det lät faktist grymt smartare med bootcd, så det får testas nångång!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in