2009-10-22, 23:02
Bannlyst
Fick ett lass sågat timmer från ett träd som ska bli ved och jag tänker inte hyra vedklyv. Har motorsåg och yxor mm men inga skyddskläder, ska man inte använda motorsåg då, vad behövs och är det ganska ofarligt annars om man är försiktig?
Citera
2009-10-22, 23:08
Medlem
Chokeholds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fermenterad
Fick ett lass sågat timmer från ett träd som ska bli ved och jag tänker inte hyra vedklyv. Har motorsåg och yxor mm men inga skyddskläder, ska man inte använda motorsåg då, vad behövs och är det ganska ofarligt annars om man är försiktig?

använd ICKE motorsåg utan skyddskläder och visir mm.

Kör på Yxan, ställ upp en stor stubbe så du inte slår i marken eller något bor.
Stå bredbent bara för det kan hända att du missar och då vill du inte sätta Yxan i benet.
Och om du kommer halvägs i kubben, vänd på yxan och hugg men yxhuvudet först, min polare högg medd kubben först och halva kubben träffade hans öga som tur var inte gjorde honom blind. GL och var försiktigt!
Citera
2009-10-22, 23:09
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fermenterad

Du behöver inga skyddskläder, kör på!
Citera
2009-10-22, 23:10
Medlem
Chokeholds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Du behöver inga skyddskläder, kör på!

haha utan erfarenhet rekomenderar jag det inte
Citera
2009-10-22, 23:14
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokehold
haha utan erfarenhet rekomenderar jag det inte

Äh, skyddskläder är klart överdrivet, lite som att cykla med hjälm..
Citera
2009-10-22, 23:16
Medlem
Ett träd hugger du snabbt upp med yxa om du är osäker på hur du hanterar en motorsåg varsamt.
Citera
2009-10-22, 23:24
Medlem
boppaloozs avatar
Det finns ju såna där hydrauliska vedklyvar, som klyver klampen långsamt och helt utan fara. Den kanske inte är helt gratis, men planerar du att klyva mera ved i framtiden så kan det kanske vara nåt. Den kanske går att hyra på Cramo eller nåt iofs.
Citera
2009-10-22, 23:32
Medlem
J-ssons avatar
Visir, hörselskydd och hjälm vid arbete med motorsåg. Helst även handskar, arbetskläder och riktiga skor (kängor). Sedan beror det på erfarenhet och ålder också. Motorsåg är absolut inget att leka med.. !! Det är inte alls svårt att kapa av andra saker än träd, om man säger så.
Citera
2009-10-23, 00:15
Medlem
Alltså, såg används för att kapa (på tvären), yxa för att klyva (på längden). Att använda det ena till det andra är jobbigt och korkat. Att klyva ved med motorsåg är nog det allra mest korkade.

Så om trädet redan är i lagom långa bitar behöver du inte sågen.

Slägga är bra att ha och slå på fasthuggen yxa med, som en kil, men vanliga yxor tar stryk av det; hålet trycks ihop och skaftet börjar glappa. Egentligen behöver du en s.k. släggyxa till det, men du kan kanske offra en gammal ful yxa annars.
Citera
2009-10-23, 01:03
Medlem
Beror väl på din erfarenhet, men som att du ens nämner situationen och frågar om du ska ha skydd då du sågar, tyder på att du bör låta bli det hela..

Öronproppar och ett par handskar glasögon om du vill, sedan kan du kapa.
Någon nämner slägga... varför, yxa och sätt igån, fastnar yxan gör du som vanligt vänder yxan och slår med den släta sidan mot kubben.

Är du försiktig och känner dina begränsningar så är det hyfsat lugnt.
Citera
2009-10-23, 01:42
Medlem
Använd enbart yxan du.
Tänk på tipset att stå bredbent! När man blir trött händer gärna olyckor...
Använd också ett par handskar med bra grepp.

"Ved värmer många gånger" - som man brukar säga ;-)
Citera
2009-10-23, 01:49
Medlem
rev_s avatar
skyddskläder är överdrivet, dra igång sågen och kör för fan!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in