Citat:
• Är en ledare utan en flock. Är ganska dominant och självsäker utan att vara svinig. Kan dock vara lite besserwisser.
Ta inte dig själv på för stort allvar. Skämta om dig själv innan du börjar skämta om något annat. Det är ett tecken på att du är en avslappnad person som inte bryr sig särskilt mycket om vad andra tycker om dig. Det leder till att dina nya bekantskaper kan slappna av i din närhet och de vågar öppna sig mer för dig. Gällande besserwisserbiten, så får du helt enkelt lära dig att knipa igen när folk säger saker som du anser vara felaktiga. Att rätta folk gör dem rädda för att uttala sig om saker. Det spelar ingen roll om Sebbe på krogen tror att Kapstaden är Sydafrikas huvudstad... Om du är en smart person kommer folk att uppfatta det utan att du behöver visa det för dem.
Citat:
• Har en tendens att säga min åsikt lite för ofta samt är lite för ärlig om saker vilket gör att personer kan ta illa upp när de får höra sånt de inte vill. Jag är inte rädd för att ta konfrontationer.
Försök lugna ner dig med frispråkigheten. Kasta ur sig mer eller mindre kontroversiella åsikter kan man göra med vänner som man har känt en längre tid. När du ska skaffa nya vänner är det smartare att "dölja" sina åsikter bakom t ex. helt idiotiska eller ologiska uttalanden. Glöm för guds skull inte den där glimten i ögat när du försöker framstå som en idiot, annars kan det gå illa. Och försök inte konstant vara rolig heller, det är störande. Välj dina tillfällen.
Jag undviker allvarliga (läs: humorlösa) diskussioner med folk jag just träffat. Det ringer också en varningsklocka när jag stöter på folk som vill diskutera den fackliga avtalsrörelsen efter att man precis har hälsat. Om du av misstag hamnar i en någorlunda allvarlig diskussion är det bättre att nyfiket fråga om motpartens åsikter och ställa frågor än att vädra dina egna. Min erfarenhet är att folk som styr in på sådana samtal har ett större behov av att berätta vad de själva tycker än att lyssna på vad du tycker ändå.
Citat:
Har förövrigt börjat träna på det genom att försöka prata med så många okända personer jag kan varje dag. Går lite sådär än så länge och de flesta verkar besvärade men jag tror att om jag fortsätter göra så ett tag så kommer det tillslut gå lättare för mig och jag kommer kunna plocka fram den roliga sidan direkt.
Jättebra initiativ!