2009-10-22, 00:32
Medlem
Jag snubblade över följande artikel på aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/temautbildning/article5993894.ab

Där kan man läsa om att tjejer får sämre poäng på högskoleprovet. Detta planerar man att åtgärda eftersom man inte ska ha någon fördel av att vara kille.

Jag tycker personligen att detta är helt galet. Provet ska mäta kunskap, och ska inte vara riktat mot något kön. Om det sen visar sig att det finns en skillnad på hur män och kvinnor presterar så kan man inte göra något åt det. På samma sätt som att man inte justerar grundskolan efter att tjejer mognar snabbare, samt verkar ha lättare för att ta in psuedovetenskap.

Vad tycker ni?
Citera
2009-10-22, 00:35
Medlem
https://www.flashback.org/showthread.php?t=492708

Jag har för mig att man redan justerat det för att passa kvinnor bättre, men det kanske inte hjälpte.

Vi som är så lika, bara "en social konstruktion".
Citera
2009-10-22, 01:12
Medlem
Det hela baseras ju snarare på att män har en mer varierande kurva, topparna är högre och dalarna är djupare...

märklig diskussion.
Citera
2009-10-22, 01:38
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Jag snubblade över följande artikel på aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/temautbildning/article5993894.ab

Där kan man läsa om att tjejer får sämre poäng på högskoleprovet. Detta planerar man att åtgärda eftersom man inte ska ha någon fördel av att vara kille.

Jag tycker personligen att detta är helt galet. Provet ska mäta kunskap, och ska inte vara riktat mot något kön. Om det sen visar sig att det finns en skillnad på hur män och kvinnor presterar så kan man inte göra något åt det. På samma sätt som att man inte justerar grundskolan efter att tjejer mognar snabbare, samt verkar ha lättare för att ta in psuedovetenskap.

Vad tycker ni?
Det nämns ingenstans i artikeln att de faktiskt planerar att omstrukturera högskoleprovet så att fler tjejer får 2.0.
Citera
2009-10-22, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandis
Det nämns ingenstans i artikeln att de faktiskt planerar att omstrukturera högskoleprovet så att fler tjejer får 2.0.

En rubrik är "Försöker jämna ut resultaten", och i texten står det "Det ska inte finnas något som missgynnar tjejerna i provet, säger Högskoleverkets utredare Nils Olsson"

Det är det vi kan diskutera.
Citera
2009-10-22, 02:28
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
En rubrik är "Försöker jämna ut resultaten", och i texten står det "Det ska inte finnas något som missgynnar tjejerna i provet, säger Högskoleverkets utredare Nils Olsson"

Det är det vi kan diskutera.
Citatet är: "Det ska inte finnas något som missgynnar tjejerna i provet", dvs ett simpelt uttalande om provet faktiskt är objektivt och neutralt.
Att sedan aftonhoran valt att använda sig av en reporter som kryddat till det genom att anta något annat, har ju knappast med saken att göra. Densamme är ju knappast känd för att framföra rimlig, ovinklad journalistik.
Citera
2009-10-22, 10:30
Medlem
FrasseFloyds avatar
OT raderat.

/mod
Citera
2009-10-22, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandis
Citatet är: "Det ska inte finnas något som missgynnar tjejerna i provet", dvs ett simpelt uttalande om provet faktiskt är objektivt och neutralt.
Att sedan aftonhoran valt att använda sig av en reporter som kryddat till det genom att anta något annat, har ju knappast med saken att göra. Densamme är ju knappast känd för att framföra rimlig, ovinklad journalistik.
+1. Denne Mattias Carlsson är troligtvis en pundare av stora mått. Och att det är fler killar i ytterlägena har man vetat länge, detsamma gäller vid IQ-prov. Så vad är nyheten?
Citera
2009-10-22, 16:33
Moderator
Falukropps avatar
Ja, jag undrar också hur man skulle kunna konstruera ett högskoleprov som missgynnar kvinnor just bara för att de är kvinnor?

Den enda möjligheten jag kan se är att man använder fackuttryck som tillhör typiska manliga intressen/yrkeskategorier i ord- och läsförståelsedelarna. Några stereotypiska exempel på sådana skulle kunna vara momentnyckel, moderkort, betongbila. Jag har dock inget som helst minne av att ha sett nåt sånt på de högskoleprov jag skrev när det begav sig.

Eller tycker man att hela konstruktionen som sådan skulle vara missgynnande för kvinnor? Och i sådana fall, vad baserar man det på?
Citera
2009-10-22, 17:26
Medlem
Senast jag skrev så var det både på den engelska och svenska läsförståelsen texter som behandlade feminism och touchade vid ämnet. Skitintressant för din average snubbe.
Citera
2009-10-22, 20:01
Medlem
poena.naturaliss avatar
Visst var det så att man spekulerade i att skillnaden i resultat berodde på att de killar som gjorde provet hade läst teoretisk linje på gymnasiet medan tjejerna hade läst praktiskt. Inte så konstigt alltså att skillnaden i resultat visar sig på just matematik- samt engelskdelen. Borde inte vara så konstigt att någon som läst natur där ett flertal matematikkurser är obligatoriska samt ytterligare valfria sådana ingår är bättre än någon från praktisk linje vilken även har en lättare A-kurs. Inte så konstigt alltså att killarna får bättre då det motsvarar ett verkligt kunskapsövertag som grupp betraktat visavi tjejerna.

Tydligen ingår det dock i jämlikhet att alla ska vara lika dumma, även om det innebär att man måste bestraffa en viss grupp, som naturligtvis består av individer som drabbas, för att de har varit flitiga i sitt studerande (jmf inkvoteringen/positiva särbehandlingen av män till snart sagt varenda jävla högskoleutbildning).
Citera
2009-10-26, 13:35
Medlem
pellepoliss avatar
Min högst personliga teori är att tjejer är mer disciplinerade och bättre på att plugga in ett ämne, inför t.ex. en tenta. Killar samlar kunskap på annat sätt. Tjejer får därför högre betyg än killar, men högskoleprovet går ju inte att plugga inför, så där är det den faktiska kunskapen som mäts.

Som exempel fick min flickvän 18,9 (Samhäll) i slutbetyg från gymnasiet, jag fick 16,3 (Bygg).

Hon fick 0,5 på HP och jag fick 1,6... Hon är grym på att plugga in saker, men kan knappt räkna ihop alla räkningar och se hur mycket det kostar vare gång vi lägger in dem.

Jag tycker det här med betyg är överskattat, det är alldeles för lätt att få bra betyg idag, och jag vet många som har bra betyg med som ändå inte får bra på HP, egentligen borde det inte vara så?
En kompis (kille) fick 17,5 från gymnasiet, men har aldrig skrivit över 0,4 på HP trots tre försök.
Senast redigerad av pellepolis 2009-10-26 kl. 13:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in