2009-10-21, 20:47
Medlem
xaragorns avatar
Haj haj!

Jag håller fortfarande på att lära mig min nya Mac och upptäckte nu att när jag trycker på det gröna pluset uppe till vänster, så "maximerar" den fönstret, men lämnar ett väldigt stort utrymme där nere. Förut lämnade den lagom för docken, kanske 85%, men nu är det ungefär enbart 70% av skärmen. Jag minns inte vad jag kan ha gjort! Någon som har en aning?
Citera
2009-10-21, 21:02
Medlem
Noetlovskijs avatar
Dra ut skärmen i nedre högra hörnet, så den fyller så mycket du vill.

Sedan kommer den att komma ihåg det nästa gång du trycker på gröna pluset.

En annan sak du kommer lära dig med OS X är att inte köra allt maximerat
Men det kommer väl senare antar jag
Citera
2009-10-21, 21:26
Medlem
Sweetiepies avatar
Maximera-knappen beter sig mycket olika beroende på vilket program det är

Ett par exempel:

iTunes - Knappen maximerar inte utan växlar mellan vanliga programmet och mini-spelaren.
Safari - Fönstret maximeras endast vertikalt.

Man måste alltså oftast dra manuellt i nedre högre hörnet för att få fönstret som man vill.

Att det inte går "maximera och fylla skärmen" som man alltid kunnat på Windows är vid första anblicken konstigt och annorlunda, men jag ser nu det positiva i detta.
En Mac-skärm är oftast stor (iMac?) eller Wide, och det vore i alla fall både onödigt och dumt att låta sitt program fylla skärmen helt. Jag kör till exempel Webbläsaren till Vänster och Adium(msn) till höger på skärmytan på min MacBook Pro 13"... utan att något försvinner av webbsidorna jag surfar på.
Citera
2009-10-22, 03:37
Medlem
smurfehs avatar
Kanske värt att titta på RightZoom!

”Right Zoom utility is created for people who don't like a default behaviour of green Zoom button in Mac OS X programs. This small program changes its behaviour, so a green button will always maximize your windows to all available screen space instead of inconvenient resizing”

http://www.macupdate.com/info.php/id/30591
Citera
2009-11-16, 17:23
Medlem
xaragorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Kanske värt att titta på RightZoom!

”Right Zoom utility is created for people who don't like a default behaviour of green Zoom button in Mac OS X programs. This small program changes its behaviour, so a green button will always maximize your windows to all available screen space instead of inconvenient resizing”

http://www.macupdate.com/info.php/id/30591

KLOCKREN!!!!
Citera
2009-11-16, 17:24
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Maximera-knappen beter sig mycket olika beroende på vilket program det är

Ett par exempel:

iTunes - Knappen maximerar inte utan växlar mellan vanliga programmet och mini-spelaren.
Safari - Fönstret maximeras endast vertikalt.

Man måste alltså oftast dra manuellt i nedre högre hörnet för att få fönstret som man vill.

Att det inte går "maximera och fylla skärmen" som man alltid kunnat på Windows är vid första anblicken konstigt och annorlunda, men jag ser nu det positiva i detta.
En Mac-skärm är oftast stor (iMac?) eller Wide, och det vore i alla fall både onödigt och dumt att låta sitt program fylla skärmen helt. Jag kör till exempel Webbläsaren till Vänster och Adium(msn) till höger på skärmytan på min MacBook Pro 13"... utan att något försvinner av webbsidorna jag surfar på.

Håller verkligen med, har en 24" imac, varför skulle jag vilja ha en massa vitt skit på sidorna där jag istället kan ha bowtie, adium osv osv och ha kontroll på allting samtidigt. Aldrig förstått det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in