2009-10-21, 15:45
Medlem
TCOBs avatar
Citat:
Fritt saxat från random annons.
I din roll som personalchef ansvarar du för personalfrågorna. Du arbetar t ex med anställningsavtal, försäkrings- och pensionsfrågor. Du arbetar aktivt med att utveckla personal- och arbetsmiljöfrågorna och medverkar till att utforma policys mm. Du ger råd och stöd till både chefer och medarbetare.
I militären heter det befattningsbeskrivning.
På norska heter det stillingsbeskrivelse.

Arbetsbeksrivning. Är det det bästa alternativet?
Citera
2009-10-21, 15:55
Medlem
Jag undrar om det är befattningsbeskrivning här också.... Det förstås iaf utav alla bildade civila skulle jag tro.

Jag vänder på det. Jag underar om det finns ytterligare något ännu mera militäriskt uttryck för vad en civilist kallar för befattningsbeskrivning??
Citera
2009-10-21, 16:42
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TCOB
I militären heter det befattningsbeskrivning.
På norska heter det stillingsbeskrivelse.

Arbetsbeksrivning. Är det det bästa alternativet?

Arbetsuppgifter är vad det handlar om. Det är numera inte så populärt att använda befattningsbeskrivning som begrepp. Det anses att det blir för mekaniskt och ger medarbetaren en förväntan om detaljstyrning.
Citera
2009-10-21, 18:37
Medlem
TCOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Arbetsuppgifter är vad det handlar om. Det är numera inte så populärt att använda befattningsbeskrivning som begrepp. Det anses att det blir för mekaniskt och ger medarbetaren en förväntan om detaljstyrning.

Nej, det är ju det som är problemet. Arbetsuppgifter är ju en del av vad som beskrivs i befattningsbeskrivelsen. Eller hur?

Exempel på rubriker i annonsen brukar vara:
- Arbetsuppgifter
- Kvalifikationer
- Önskade egenskaper
- Vi erbjuder.

Det jag är ute efter är ett annat ord för allt det här. Befattningsbeskrivning är ett sånt ord men, som du säger, oerhört mekaniskt. Annons syftar alltid till en skriven text och det gör inte en befattningsbeskrivning.

Fler förslag?
Citera
2009-10-21, 19:50
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TCOB
Nej, det är ju det som är problemet. Arbetsuppgifter är ju en del av vad som beskrivs i befattningsbeskrivelsen. Eller hur?

Exempel på rubriker i annonsen brukar vara:
- Arbetsuppgifter
- Kvalifikationer
- Önskade egenskaper
- Vi erbjuder.

Det jag är ute efter är ett annat ord för allt det här. Befattningsbeskrivning är ett sånt ord men, som du säger, oerhört mekaniskt. Annons syftar alltid till en skriven text och det gör inte en befattningsbeskrivning.

Fler förslag?

Det du söker är kravprofil.
Citera
2009-10-22, 07:06
Medlem
TCOBs avatar
Citat:
Det du söker är kravprofil.
Det lät bättre. Tack.
Citera
2009-10-22, 13:47
Medlem
Käg Malaxs avatar
Kravprofil kan väl inte omfatta punkterna Arbetsuppgifter och Vi erbjuder? Det sista innebär ju definitivt inget krav på arbetstagaren utan på arbetsgivaren. Jag tycker för min del att det verkar konstigt att ordet befattningsbeskrivning skulle kunna omfatta alla fyra punkter heller, men jobbannonser och militären är ju världar för sig. Här använder sig Svenska läkarförbundet av ordet "befattningsbeskrivning": http://www.slf.se/templates/AssociationPage.aspx?id=15295
Har inte funderat på om det är i den här aktuella betydelsen.
Citera
2009-10-22, 14:00
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Kravprofil kan väl inte omfatta punkterna Arbetsuppgifter och Vi erbjuder? Det sista innebär ju definitivt inget krav på arbetstagaren utan på arbetsgivaren. Jag tycker för min del att det verkar konstigt att ordet befattningsbeskrivning skulle kunna omfatta alla fyra punkter heller, men jobbannonser och militären är ju världar för sig. Här använder sig Svenska läkarförbundet av ordet "befattningsbeskrivning": http://www.slf.se/templates/AssociationPage.aspx?id=15295
Har inte funderat på om det är i den här aktuella betydelsen.

Det är väl snarast att se som:

*Erfarenheter från arbetsuppgifter av motsvarande slag.
Citera
2009-10-22, 14:05
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Det är väl snarast att se som:

*Erfarenheter från arbetsuppgifter av motsvarande slag.
Nu förstår jag inte riktigt. Vad är det som är att se som "Erfarenheter från arbetsuppgifter av motsvarande slag"?
Citera
2009-10-22, 14:29
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Nu förstår jag inte riktigt. Vad är det som är att se som "Erfarenheter från arbetsuppgifter av motsvarande slag"?

Komponenten arbetsuppgifter i den förteckning som TS ställde upp skulle kunna stå för "Erfarenheter från arbetsuppgifter av motsvarande slag" i en kravprofil.
Citera
2009-10-22, 15:01
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Komponenten arbetsuppgifter i den förteckning som TS ställde upp skulle kunna stå för "Erfarenheter från arbetsuppgifter av motsvarande slag" i en kravprofil.
Knappast. Jag tror att alla som läser annonsen skulle tolka Arbetsuppgifter som en beskrivning av vad man ska göra inom den tjänst man söker. Krav på erfarenhet måste ju ingå under Kvalifikationer. Vidare är som sagt Vi erbjuder inget krav på den arbetssökande.
Citera
2009-10-22, 15:45
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Knappast. Jag tror att alla som läser annonsen skulle tolka Arbetsuppgifter som en beskrivning av vad man ska göra inom den tjänst man söker. Krav på erfarenhet måste ju ingå under Kvalifikationer. Vidare är som sagt Vi erbjuder inget krav på den arbetssökande.

Nåja, det hela utgår från hur en annons är disponerad. Frågan som ursprungligen ställdes utgår från TS sätt att formulera sig. Vi hamnade nog i en diskussion huruvida påven har skägg eller ej. Jag var inte tillräckligt observant på detta och började därför diskutera mikrodetaljer.

För att klargöra så är utgångspunkten att forma en platsannons att företaget har en bra kompetensförsörjningsprocess som definierar en kompetensbrist. Därför upprättas en kravprofil som tillsammans med företagets informationsprofil utformar en annons. Denna annons är första steget i rekryteringsprocessen.

I äldre rekryteringar (anställningar) var det vanligt att medarbetaren (den anställde) fick en befattningsbeskrivning. Numera anses en befattningsbeskrivning handla för mycket om detaljstyrning, varvid de sällan finns och ersätts i förekommande fall med en funktionsbeskrivning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in