Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-20, 23:51
Medlem
Jag har nu funderat ett bra tag på att köpa helst en Oud men en luta kan funka det med. Problemet är att jag är pianist i grunden och har noll koll på stränginstrument. Hur vet man om en oud är bra eller dålig? Vad ska man tänka på när man granskar instrumentet?
Citera
2009-10-21, 12:06
Moderator
MondoBizarros avatar
M-A -> Egen musik
/Mod
Citera
2009-10-21, 14:54
Medlem
Shoopdawh00ps avatar
Först och främst ska du kolla efter uppenbara fel, typ sprickor och liknande. Kolla så halsen är rak, använd synen och titta ner längs med halsen. Nu har ju inte ouden band, men ta alla toner på alla strängar, och lyssna så det inte skorrar om strängarna. Kolla stämskruvarna, håller den stämningen? Stämmer den om sig när du bara provspelar är något på tok. Sen såklart, lyssna om den låter bra. Känns bra i handen.

Och ta gärna med dig någon polare som vet mer om stränginstrument än du själv. Alltid bra att ha med sig folk som vet, och som man kan få en andra åsikt av.

Lycka till, oud är jävligt cool!
Citera
2009-11-07, 16:09
Bannlyst
Its all about the feeling. Nar en oud kanns ratt da ar det ratt. Thats it.
Citera
2009-11-29, 16:37
Medlem
Vad roligt att någon vill börja lira oud!
Som sagt kolla så att halsen är rak! Halsen är ett väldigt problem, då de saknar någon förstärkning(dragstång el. dyl.)
Sen är det skallen, som brukar vara den första delen som spricker och går sönder, då fästena för stämskruvarna är veka.
Stämskruvarna bör undersökas så att friktion och storlek är korrekt. Jag har sett oudar där dimensionerna är fel och friktion saknas.
Då ouden ofta har ett stort ljudhål, kolla limmningen så att inte det är en skräpoud.
Ska du köpa den i Stockholm eller?
Citera
2009-11-30, 20:01
Medlem
Japp finns en liten affär på söder där dom har oud, var ett tag sen jag var där men har för mig att den låg på ca 2500kr.

Svårt att veta hur mkt en bra oud ska kosta etc.
Citera
2009-12-03, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syncmeister
Japp finns en liten affär på söder där dom har oud, var ett tag sen jag var där men har för mig att den låg på ca 2500kr.

Svårt... Jag tror inte det blir mycket billigare än så... Är det där där bouzokiz och ouddar hänger i taket? Det är najs.
Dock är det svårt att veta hur bra eller dålig den är, men det är nog svårt att prova på annat vis. Köp en! Funkar den inte kan jag köpa den av dig för 2kkr!
Citera
2009-12-04, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hischnick
Svårt... Jag tror inte det blir mycket billigare än så... Är det där där bouzokiz och ouddar hänger i taket? Det är najs.
Dock är det svårt att veta hur bra eller dålig den är, men det är nog svårt att prova på annat vis. Köp en! Funkar den inte kan jag köpa den av dig för 2kkr!

Spelar du oud själv?
Citera
2010-05-06, 00:54
Medlem
Sent svar måhända, men jag spelar Oud.
Har spelat lite luta, men som nybörjare är det nog lättare med Oud, då det finns så många typer av lutor. Oud är en typ av luta.

Jag är lite sugen på att köra någon ny stämning. Hur gör du? Har du fått vantarna på en?
Citera
2010-12-15, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syncmeister

kan du adressen? funderar själv på att köpa en men kommer inte ihåg vilken gata den låg på eller vad den hetter. var där tidigare för två år sen men köpte inte då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in