Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-20, 23:00
Medlem
6its avatar
Hej

Mitt höger knä liksom knäpper när jag sträcker ut benet.
Gör inge ont, bara lite obehagligt.

Har jag handen på knät så känner jag att det blir nån rörelse i knät som nått ryck i leden när det knäpper till.

Blev så efter att ett träningpass på gymmet då ja fick lite ont i knät, men det gick över fort, men knäpp ljudet uppkom då.

Kan det vara nån skada ? borde jag lugna mej med träning fast jag inte har ont?

Vad är detta?
Citera
2009-10-20, 23:03
Medlem
det brukar väl knäppa lite bland i en, som när man knäcker fingrarna
Citera
2009-10-20, 23:03
Medlem
Fbadgers avatar
Knäppljud i knät brukar oftast bara vara brosk inget att oroa sig för , jag har haft mitt sen tidiga tonåren och har inga problem över att jag inte kan ninja smyga längre.
Citera
2009-10-20, 23:24
Medlem
trwls avatar
Liknande sak hände mig, började klicka i knät när jag gick, höll på så ett tag, efter ett tag började det göra ont, tillslut kunde jag inte ens stödja på knät efter anstängning, knät bara vek sig och det kändes som att det brann i knät på mig.

Gick till en doktor som trodde det var en knäsena som spöka, så fick gå på sjukgymnastik och stå och balancera på plankor, bollar å sånt men det blev bara värre, så jag fick gå till en ny läkare som konstaterade att knäskålen hade hoppat snett (eller nåt sånt, minnet sviker en aning) och skavt bort nån brosk runt knäskålen. Fick veta att det skulle ta ungefär 5år innan jag kunde jogga/springa igen, men så här en dryga 10 år senare har jag fortfarande kroniskt ont i knät och behöver "knaka" knät typ 100ggr per dag för att inte avlida av smärta.

Så det kan nog vara bra om du går till läkaren på stubben innan det eventuellt blir värre.

De här hade jag nästan glömt http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Knaledsartros/ symtomen stämmer jävligt bra överens med vad jag har och det började som sagt med klick i knät.

Dags att försöka somna trots mitt värkande knä..
Lycka till!
Citera
2009-10-20, 23:33
Medlem
Själv har jag klick, eller snarare klonk, i knät. Jag har haft det i några år. I början gjorde det inte ont men med tiden slets nog något ut. Idag kan jag sätta mej på huk men om jag sitter så längre än fem sekunder kommer jag inte upp. Jag får fruktansvärt ont och måste använda armarna för att ta tag i saker och dra mej upp.

Jag har pratat med läkare om det och han sa att man inte gör något åt det förrän knät inte går att använda längre, detta på grund av att risken att det misslyckas helt eller delvis att laga är stor. Knät är tydligen en väldigt avancerad mekanism där mycket behöver stämma för att det ska fungera. I mitt fall trodde han att det antingen var menisken som var trasig eller broskbildning.

Numera får jag ont i knät även när jag suttit på en kontorsstol längre än en timma. Jag tänker avvakta till jag inte kan stödja på benet längre med att göra något åt det.
Citera
2009-12-14, 23:31
Medlem
Cynkans avatar
Jag har också ett klick i knäet (hehe vad barnsligt det lät när jag läste det jag skrev ) Dock så hör jag bara mitt "klick" i huvudet... Svårt att förstå kanske men jag hör inte klicket från knäet utan snarare som att "ljudet" fortplantar sig genom någon slags "led"? eller ryggraden kanske? Upp i huvudet och mer bestämt i nacken låter det.
Jag vet att det är mitt vänsterknä som låter eftersom det låter alltid när jag rätar ut benet vid en viss punkt... Jag har inga problem över huvudtaget men det är ganska irriterande då jag inte kan överrösta ljudet genom att spela hög musik på min mp3 eller liknande eftersom ljudet är inne i huvudet.

Hoppas jag gjorde någon slags klarhet i det där.

Men vad är lösningen på det här då? Är det samma skit som övriga i den här tråden har? Är det något man bör oroa sig över och gå till läkaren?
Jag har haft problemet sedan i Juli tror jag. Och jag har löpt en hel del sedan dess.

Tack på förhand!
Citera
2009-12-15, 12:48
Medlem
Klick i knän, vid knäböjning sedan tonåren skulle jag tro, dvs i minst 15-20 år nu (oj vad tiden går). Som sagts i denna tråd, inget att bry sig om om det inte gör ont. Knäna är kluriga, onödiga operationer ger bara ökad risk för artros i knät. Ju längre kan kan vänta med en operation, såtillvida inte en akut skada, desto bättre.

Om lite ont i knät är lite stödgympa nog det bästa, dvs stärka upp muskulaturen kring leden som bråkar. Oavsett led i kroppen.
Citera
2009-12-15, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trwl
Liknande sak hände mig, började klicka i knät när jag gick, höll på så ett tag, efter ett tag började det göra ont, tillslut kunde jag inte ens stödja på knät efter anstängning, knät bara vek sig och det kändes som att det brann i knät på mig.

Gick till en doktor som trodde det var en knäsena som spöka, så fick gå på sjukgymnastik och stå och balancera på plankor, bollar å sånt men det blev bara värre, så jag fick gå till en ny läkare som konstaterade att knäskålen hade hoppat snett (eller nåt sånt, minnet sviker en aning) och skavt bort nån brosk runt knäskålen. Fick veta att det skulle ta ungefär 5år innan jag kunde jogga/springa igen, men så här en dryga 10 år senare har jag fortfarande kroniskt ont i knät och behöver "knaka" knät typ 100ggr per dag för att inte avlida av smärta.

Så det kan nog vara bra om du går till läkaren på stubben innan det eventuellt blir värre.

De här hade jag nästan glömt http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Knaledsartros/ symtomen stämmer jävligt bra överens med vad jag har och det började som sagt med klick i knät.

Dags att försöka somna trots mitt värkande knä..
Lycka till!

Jag har samma symptom. har ont på insidan av knäet. Ibland brinner det i knäet. Läkarna vägrar att tro på mig. Har förövrigt reumatism så jag vet om att brosket kommer rycka förr eller senare.
Citera
2009-12-15, 17:51
Medlem
dRainyOus avatar
artros är oftast besvär som kommer med lite högre ålder.
Snarare att det kan vara en menisk som spökar. Gå till en bra läkare eller sjukgymnast.
Och som tidigare sagt, träning av muskulaturen runt knäled är viktigt, det brukar sjukgymnasten vara duktiga på att hjälpa med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in