2009-10-20, 19:45
Medlem
Funderar på hur det är med det bärande golvet i ett garage. I ett gammalt hus där garaget är placerat i en suterräng och garaget på över plan och föråd på under plan så finns det planer på att ta upp ett hål i mitten av golvet för att komma åt och meka under bilen. Valvet är ca 20cm.

Det jag undrar hur jag tar reda på hur jag kan genomföra detta utan att bärigheten riskeras ?
Citera
2009-10-21, 09:25
Medlem
Ring en byggnadsingenjör som kommer och inspekterar.
Det är svårt att avgöra sånt där själv.
Troligtvis kommer han att föreslå att du stagar upp golvet med någon form av balk och stolpar i förrådet.
Citera
2009-10-21, 19:46
Medlem
TeEsErs avatar
Jag hade hellre satsat på en liten saxlyft som kan lyfta bilen en bit från golvet så att man kommmer åt att byta bromsar och annat bekvämt. Gör du bara ett hål i golvet kan du byta avgassystem men inte så mycket mer. Så fort du ska byta bromsar, däck eller något annat som kräver hjul i luften får du dra fram domkraft och pallbockar precis som vanligt. Dessutom kommer du att ha ett irriterande hål i golvet som hindrar framfarten för domkraften.

Ska jag bygga garage någon gång ska jag se till att ha en saxlyft infälld i plattan. Drömmer jag riktigt stora drömmar ska jag ha en maskinhall med pelarlyft *dräggel dräggel*

/T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in