2009-10-20, 19:03
Medlem
iipods avatar
Tjenare!
Ok, vet att det finns många BP trådar nu men har ett annorlunda recept på denna, vet ej om den funkar men kan låta er (lite mer erfarna ) avgöra.

Receptet:
Mald grillkol
Santa Maria salpeter
socker (ersätter svavel)

Rätt mängd av allt.

Kör detta i en "ballmill" några timmar.

Och ja, jag vet att svartkrut inte kan bli svartkrut utan de rätta kemikalierna
undrar bara om detta (B) recept fungerar till exempelvis en smällare.
Vet även att svavel brinner snabbare än socker.
Citera
2009-10-20, 19:42
Medlem
zoccers avatar
Utan att gå in på detaljer så visst, det kan fungera i en smällare. Men det blir ett svårantändligt,slött och inneffektivt krut. Om du ändå har en kulkvarn, så kan du göra ett väldigt mycket bättre krut med de rätta ingredienserna. Varför då såsa med något så ineffektivt som du gör? Att få tag på de rätta kemikalierna är inte så svårt och inte heller alltför dyrt. I längden blir det mycket dyrare som du gör nu, SantaMaria är inte gratis precis.
Citera
2009-10-20, 19:47
Medlem
iipods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Utan att gå in på detaljer så visst, det kan fungera i en smällare. Men det blir ett svårantändligt,slött och inneffektivt krut. Om du ändå har en kulkvarn, så kan du göra ett väldigt mycket bättre krut med de rätta ingredienserna. Varför då såsa med något så ineffektivt som du gör? Att få tag på de rätta kemikalierna är inte så svårt och inte heller alltför dyrt. I längden blir det mycket dyrare som du gör nu, SantaMaria är inte gratis precis.

Sant det du säger men har dessa produkter på lager just nu, orkar inte tjafsa med den efterblivna personalen på Granngården om en påse Kno3.
Citera
2009-10-20, 22:05
Medlem
Jomazis avatar
Sockret kan inte fylla svavlets funktion då det inte ger samma sura oxider vid förbränning.

Tillverka crimson powder om du nu inte får tag på svavel. KNO3, askorbinsyra + lite järnoxid.
Citera
2009-10-20, 22:24
Medlem
GalFisks avatar
Obs att crimson powder på NaNO3 är mycket svårtorkat.
Citera
2009-10-21, 16:47
Medlem
iipods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Sockret kan inte fylla svavlets funktion då det inte ger samma sura oxider vid förbränning.

Tillverka crimson powder om du nu inte får tag på svavel. KNO3, askorbinsyra + lite järnoxid.
http://www.youtube.com/watch?v=XcqccZmDzL8 OJSANN! haha nä vet att det inte brinner lika snabbt, men vafan lägger blandningen i kulkvarnen över natten så kanske det blir resultat.
Senast redigerad av iipod 2009-10-21 kl. 16:49.
Citera
2009-10-22, 18:47
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iipod
Tjenare!
Ok, vet att det finns många BP trådar nu men har ett annorlunda recept på denna, vet ej om den funkar men kan låta er (lite mer erfarna ) avgöra.

Receptet:
Mald grillkol
Santa Maria salpeter
socker (ersätter svavel)

Och ja, jag vet att svartkrut inte kan bli svartkrut utan de rätta kemikalierna
undrar bara om detta (B) recept fungerar till exempelvis en smällare.
Vet även att svavel brinner snabbare än socker.

Funkar inte !
Det är årtionden sedan jag lekte med kemikalier.
Men jag har provat socker + salpeter + (med och utan svavel).
Man får inte upp gastrycket utan svavel. Och det går inte ens att göra raketer. Exakt vad svavel har för funktion vet jag inte men den verkar fungera som ett slags katalysator som förbättrar reaktionen vid höga tryck och inneslutning.

Socker ersätter inte svavel men kan ersätta kolet helt i smällare.

Palestinier använder förstås vanligt salpeter i sina hembyggda raketer.
Vad de nu har för trick för att få det till att fungera.

Och i CIAs Improvised Munitions Handbook har de ett recept där man blandar salpeter med rost för att få fram raketbränsle. Vanlig rost kan vara värt att experimentera med ?
Om det nu kan ersätta svavel ?

Rapportera gärna här ifall ni lyckas få rostblandningar till att smälla.
Citera
2009-10-22, 19:01
Bannlyst
Qassamraketerna har salpeter och socker som bränsle. Det kallas också för "candy fuel".

"Rosten" är järn(III)oxid, och används bara som katalysator.
Citera
2009-10-22, 19:13
Medlem
GalFisks avatar
Man kan ju göra raketer av salpeter/socker, finns en jättestor tråd om det. Några procent järnoxid katalyserar förbränningen av s/s. Med NaNO3 funkar det däremot dåligt, jag har aldrig fått raketer att flyga med det, men någon i den tråden lyckades minns jag. Min erfarenhet är att NaNO3 är ungefär hälften så snabbt som KNO3...och det drar åt sej fukt och blir ännu trögare med tiden.
Du kan försöka smälta sockret och ha i resten av ingredienserna (var försiktig så du inte eldar upp något/någon), och granulera resutatet. Det kanske kan smälla i en bra inneslutning av papp/tejp. Obs att jag inte har testat detta.
Citera
2009-10-22, 19:19
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
Qassamraketerna har salpeter och socker som bränsle. Det kallas också för "candy fuel".

"Rosten" är järn(III)oxid, och används bara som katalysator.

Kan var en fråga om att man måste få upp storleken på raketen för att det skall fungera utan svavel och rost. Att öka reaktionsytan. Tex genom att göra raketerna längre än de skulle vara normalt. De Qassamraketer jag sett på bild ser långa ut. Med lägre tryck kan det kanske vara smart att göra raketskalet tunnare och att öka diametern på håligheten i centrum. Helt enkelt andra dimenisionerigsregler.
Eller också använder de någon hemlig ingrediens i krutet.
Citera
2009-10-22, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Kan var en fråga om att man måste få upp storleken på raketen för att det skall fungera utan svavel och rost. Att öka reaktionsytan. Tex genom att göra raketerna längre än de skulle vara normalt. De Qassamraketer jag sett på bild ser långa ut. Med lägre tryck kan det kanske vara smart att göra raketskalet tunnare och att öka diametern på håligheten i centrum. Helt enkelt andra dimenisionerigsregler.
Eller också använder de någon hemlig ingrediens i krutet.

Jag tvivlar på att de har någon hemlig ingrediens. Raketerna är nog "core burners" med salpeter/socker och lite järn(III)oxid som katalysator. Men det räcker. Man kan få en hemmagjord raket på typ 20-30 gram att flyga lika högt och fort som en kommersiell på 150 gram, om man vet hur man ska göra.
Citera
2009-10-22, 22:56
Medlem
vrf inte bara beställa svavel elr köpa på färg affär om inte har närmaste appotek att beställa bakom namnet sullfariuss handlade där när jag var ny börjare!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in