2009-11-02, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Han tittar vl p TV, lyssnar p radio, lser tidningar?

Vem sger att han mste gra allt detta. Det behver vl inte existera i hans vrld?
Citera
2009-11-02, 11:01
Medlem
Knasibass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stan-the-caddy
Utgr vi ifrn att det berttas fr "Truman" att det finns en vrld utanfr hans stad?

Det lttaste sttet att f "showen" att fungera r att helt enkelt sga till "Truman" att den stad han bor i r allt som finns i vrlden. D skulle det vara mycket svrt att lista ut bluffen.
I filmen vet Truman om detta ja. Anledningen till att han inte lmnar sin stad r att det r vatten runtom, som han r livrdd fr.
Citera
2009-11-02, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stan-the-caddy
Vem sger att han mste gra allt detta. Det behver vl inte existera i hans vrld?
Det stmmer i och fr sig. Men d blir det inte Truman Show lngre. D blir det en annorlunda version av Grottbjrnens Folk, eller Amish TV eller ngot snt

Oavsett vilket s r det omjligt att isolera en mnniska frn en omvrld, oavsett om det mhnda blir en fiktiv omvrld. Mnniskor har alltid sttt p handelsmn, krigsherrar, flyktingar, och andra grupper av mnniskor frn andra kulturer.
Citera
2009-11-03, 00:07
Medlem
Gefle GUDs avatar
Jag tror att det skulle kunna vara genomfrbart fram till en viss lder, s lnge man verkligen hittar alla skdespelare som behvs. Knappast att en person som bott hela sitt liv i en stad inte vill utforska lite mer.
Citera
2009-11-22, 00:11
Medlem
Sl1vers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefle GUD
Jag tror att det skulle kunna vara genomfrbart fram till en viss lder, s lnge man verkligen hittar alla skdespelare som behvs. Knappast att en person som bott hela sitt liv i en stad inte vill utforska lite mer.
I filmen s har ju Truman alltid velat bli en upptckare/ventyrare. Men de andra har gjort allt fr att han ska stanna kvar i sin trygga hla. De som har sett filmen frstr vad jag menar.
Men du har nog rtt, blir svrt att hlla ngon s pass begrnsad.
Citera
2010-07-24, 16:13
Medlem
jag bor i Norrkping dr fins en kille som r vervakat och avlyssnat i 8 r. det vrsta r att han r direkt sent till nn kommersielt media som gs frn staten. det r trkigt ocks att han r sjuk nu
( paranoid). det vrsta r att folk tycker att allt detta cirkusen r underhllande.
r det nn annan som vett mer.
Citera
2010-07-25, 03:21
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kKorean
Tjena era (F)ilosofi(B)ums!

Jag har lite tankar kring filmen Truman show.

Kort sammanfattning, Truman show: Slutet avsljas nedan /Mod

Denna film kan senare analyseras genom att utg frn Filosofiska teorier, Skulle du sjlv kunna leva i en studio i nuet?
Skulle det vara troligt att alla i din omgivning vore statister och skdespelare?
Vilka teorier skulle mjliggra denna milj?
Hur skulle du komma i fund med att den milj r en phittad vrld dr ingen har sin riktiga identitet?

Utg frn filosofiska synpunkter och teorier, och klargr grna varfr du
kopplar till dessa!

ppna grna diskussioner! Och diskutera!!

Have fun!

Filosofi r sllsynt i filmer.
Har sett en dr mnniskan matas med phittad verklighetsbilder, vilket berr Descartes om absoluta bevis.

I frsta filmen Matrix finns 5-10 min, ngonstans i brjan som r intressant, resten r bara ett evigt krigande med super-avartar-hjltar, (som yngre gillar).

Under dessa 5- 10 min, s fr man reda p att mnniskorna r i behllare med en data-kabel i nacken.
Ngot superdator-kluster som kallas Matrix har kontroll och matar mnniskor med intryck till hjrnan. (smak,lukt, bild, knsel).
Mnniskan r reducerat till batterier, (Jag fattar inte varfr).

Det filosofiskt intressanta r:
Det gr inte bevisa, att det inte r s att alla intryck r simulerade av Matrix.

Jag tycker det berr Descartes pstende: "Jag tnker allts existerar jag".
Jag associerar ven till Platons Grottliknelsen, som jag tolkar som att vi ser inte skert hela och
fulla sanningen om den riktiga verkligheten.

Det finns ju mer ptagliga och mer trovrdiga exempel p att vi verkligen har felaktiga uppfattningar.
Sk p Kolesterolmyten, ajaj, Folkhlsoinstitutet, socialstyrelsen, media, fretag matar vra hjrnor med falska
frestllningar om att kolesterol inte r symptom.
Hur r det med salt-myten, symptomdmpande, blodtrycksmediciner, ggen, fetterna, nikotinet, vinet.
Man kan ven tnka p diverse makter, som konstruerar verklighetsuppfattningar, t.ex. i Politiska syften.
Ofta beror det nog p att makten och auktoriteterna r lite korkade i knoppen.

Det r nyttigt att filosofera lite ver detta.

Vnligen
Christer
Senast redigerad av ChristerN 2010-07-25 kl. 03:23. Anledning: stavfel
Citera
2010-07-26, 00:26
Medlem
Halmgriss avatar
Fr jag gra en liten mindfuck p lgskoleniv hr.
Om hela livet var som Truman show, skulle det gras en film om det d?
ena sidan s fr det en ju att tnka i banor som "kan det vara s p riktigt?", men!
Distanserar vi oss i och med detta till faktumet att det skulle kunna vara s och tnker "tur att det bara var filmen" och "det hr knns som vettigt diskussionsunderlag till FBs flummigare hrn" och blir p ngot vis nnu mindre fundersamma ver hur det egentligen ligger till hr i vrlden?
Citera
2010-07-26, 04:46
Medlem
Imbapwnn00bs avatar
Jag tror att man kan ndra p folks personligheter, sett att se p vrlden etc svida dessa "personlighetsdrag" inte r primitiva.

Som exempel, om varje grottmnniska var fdda med en viss nyfikenhet skulle mnniskorna idag vara precis lika nyfikna = vilken mnniska man n tog och uppfostrade i denna "Truman-vrld" skulle denne frr eller senare vilja utforska mer och se vad som finns runtom den vrld han/hon lever i.

Problemet r att alla mnniskor inte fds med nyfikenhet som egenskap: det r ingen grundlig mnsklig egenskap s att sga. Drfr, om man uppfostrade en "icke-nyfiken-frn-fdseln-mnniska" i en Truman-vrld, skulle man kunna f personen att leva utan viljan att utforska eftersom man kan styra all miljpverkan p denne persons personlighet i en sdan vrld. Det gller bara att hitta just en mnniska med de rtta medfdda dragen, s kan man gra vilken show som helst, ett barn som vxer upp p 1500-talet kanske. Barnet skulle ju inte mrka ngon skillnad.

Personligen tycker jag detta r ett otroligt spnnande mne att diskutera i. Jag har tex. aldrig varit utanfr Europa; Hur kan jag d veta om resten av vrlden verkligen finns? Visst, jag kan ju resa och upptcka allt som jag inte sett, men vill jag verkligen det? r jag en av de personerna som fddes utan "upptckaregenskaperna" och som nu r med i en egen show?

Nu r det inte s att jag e paranoid eller tror att det skulle vara p det viset, men som sagt man har ju trots allt ingen aning. Sg att jag reste jorden runt och insg att: visst, alla de platser som jag lst om i bcker finns p riktigt (ven om de r i en Matrix-vrld har jag i alla fall sett dem = de var inte ett phitt). Men, ngonting som jag aldrig SJLV kan bevisa r om jorden verkligen r rund. Det mste jag ka ut i rymden fr att bevisa, vilken jag troligen aldrig kommer att gra. Faktumet att jorden r rund kommer jag allts aldrig f veta om det stmmer, vilket knns lite konstigt.

Mrkte att jag kom lite Off-Topic dr p slutet, men knde nd att det hrde ihop litegrann med Topic i alla fall .
Senast redigerad av Imbapwnn00b 2010-07-26 kl. 04:51.
Citera
2011-03-08, 16:54
Medlem
Kanske r vrlden en blandning av the martix och truman show. Du lever ensam i ett stort dataprogram som styrs av nn verseare utanfr programmet: att vrlden ritas upp: miljn r frbestmd, men hndelserna bros p vad man tnker eller hur det gr fr en och att ledarna fr programmet kan styra en med hndelserna som de skapar utifrn ens tankar. (varje tanke uppdateras till ledarna).
Hade sjlv tankar om detta nr jag brjade frestlla mig att saker som jag tnkte p spontant utan anledning, kom upp eller sa sas sekunden efter. Men och andra sidan s r det som krockar det man mrker :P
det gr inte att veta om andra r riktiga mnniskor och har ett medvetande.
Citera
2011-03-08, 19:16
Medlem
Eller s bestr livet av livet sjlvt + en massa olika mindre rollspel, underordnade ett stort. Dom mindre rollspelen gr ut p att identifiera personen "Truman" samt styra denne mot mindre ml. Det stora spelet innehller en slags livsvision fr "Truman" och har en chef (ansvarig fr visionen) som ocks har verblick ver de mindre spelen. "Truman" "styr" sig sjlv i regel, men ibland av statister, radio, TV samt internet.
Senast redigerad av Bi2ter 2011-03-08 kl. 19:20.
Citera
2011-03-09, 16:07
Medlem
matrix dp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här