Flashback bygger pepparkakshus!
2009-11-02, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Han tittar väl på TV, lyssnar på radio, läser tidningar?

Vem säger att han måste göra allt detta. Det behöver väl inte existera i hans värld?
Citera
2009-11-02, 11:01
Medlem
Knasibass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stan-the-caddy
Utgår vi ifrån att det berättas för "Truman" att det finns en värld utanför hans stad?

Det lättaste sättet att få "showen" att fungera är att helt enkelt säga till "Truman" att den stad han bor i är allt som finns i världen. Då skulle det vara mycket svårt att lista ut bluffen.
I filmen vet Truman om detta ja. Anledningen till att han inte lämnar sin stad är att det är vatten runtom, som han är livrädd för.
Citera
2009-11-02, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stan-the-caddy
Vem säger att han måste göra allt detta. Det behöver väl inte existera i hans värld?
Det stämmer i och för sig. Men då blir det inte Truman Show längre. Då blir det en annorlunda version av Grottbjörnens Folk, eller Amish TV eller något sånt

Oavsett vilket så är det omöjligt att isolera en människa från en omvärld, oavsett om det måhända blir en fiktiv omvärld. Människor har alltid stött på handelsmän, krigsherrar, flyktingar, och andra grupper av människor från andra kulturer.
Citera
2009-11-03, 00:07
Medlem
Gefle GUDs avatar
Jag tror att det skulle kunna vara genomförbart fram till en viss ålder, så länge man verkligen hittar alla skådespelare som behövs. Knappast att en person som bott hela sitt liv i en stad inte vill utforska lite mer.
Citera
2009-11-22, 00:11
Medlem
Sl1vers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefle GUD
Jag tror att det skulle kunna vara genomförbart fram till en viss ålder, så länge man verkligen hittar alla skådespelare som behövs. Knappast att en person som bott hela sitt liv i en stad inte vill utforska lite mer.
I filmen så har ju Truman alltid velat bli en upptäckare/äventyrare. Men de andra har gjort allt för att han ska stanna kvar i sin trygga håla. De som har sett filmen förstår vad jag menar.
Men du har nog rätt, blir svårt att hålla någon så pass begränsad.
Citera
2010-07-24, 16:13
Medlem
jag bor i Norrköping där fins en kille som är övervakat och avlyssnat i 8 år. det värsta är att han är direkt sent till nån kommersielt media som ägs från staten. det är tråkigt också att han är sjuk nu
( paranoid). det värsta är att folk tycker att allt detta cirkusen är underhållande.
är det nån annan som vett mer.
Citera
2010-07-25, 03:21
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kKorean
Tjena era (F)ilosofi(B)ums!

Jag har lite tankar kring filmen Truman show.

Kort sammanfattning, Truman show: Slutet avslöjas nedan /Mod

Denna film kan senare analyseras genom att utgå från Filosofiska teorier, Skulle du själv kunna leva i en studio i nuet?
Skulle det vara troligt att alla i din omgivning vore statister och skådespelare?
Vilka teorier skulle möjliggöra denna miljö?
Hur skulle du komma i fund med att den miljö är en påhittad värld där ingen har sin riktiga identitet?

Utgå från filosofiska synpunkter och teorier, och klargör gärna varför du
kopplar till dessa!

Öppna gärna diskussioner! Och diskutera!!

Have fun!

Filosofi är sällsynt i filmer.
Har sett en där människan matas med påhittad verklighetsbilder, vilket berör Descartes om absoluta bevis.

I första filmen Matrix finns 5-10 min, någonstans i början som är intressant, resten är bara ett evigt krigande med super-avartar-hjältar, (som yngre gillar).

Under dessa 5- 10 min, så får man reda på att människorna är i behållare med en data-kabel i nacken.
Något superdator-kluster som kallas Matrix har kontroll och matar människor med intryck till hjärnan. (smak,lukt, bild, känsel).
Människan är reducerat till batterier, (Jag fattar inte varför).

Det filosofiskt intressanta är:
Det går inte bevisa, att det inte är så att alla intryck är simulerade av Matrix.

Jag tycker det berör Descartes påstående: "Jag tänker alltså existerar jag".
Jag associerar även till Platons Grottliknelsen, som jag tolkar som att vi ser inte säkert hela och
fulla sanningen om den riktiga verkligheten.

Det finns ju mer påtagliga och mer trovärdiga exempel på att vi verkligen har felaktiga uppfattningar.
Sök på Kolesterolmyten, ajaj, Folkhälsoinstitutet, socialstyrelsen, media, företag matar våra hjärnor med falska
föreställningar om att kolesterol inte är symptom.
Hur är det med salt-myten, symptomdämpande, blodtrycksmediciner, äggen, fetterna, nikotinet, vinet.
Man kan även tänka på diverse makter, som konstruerar verklighetsuppfattningar, t.ex. i Politiska syften.
Ofta beror det nog på att makten och auktoriteterna är lite korkade i knoppen.

Det är nyttigt att filosofera lite över detta.

Vänligen
Christer
Senast redigerad av ChristerN 2010-07-25 kl. 03:23. Anledning: stavfel
Citera
2010-07-26, 00:26
Medlem
Halmgriss avatar
Får jag göra en liten mindfuck på lågskolenivå här.
Om hela livet var som Truman show, skulle det göras en film om det då?
Å ena sidan så får det en ju att tänka i banor som "kan det vara så på riktigt?", men!
Distanserar vi oss i och med detta till faktumet att det skulle kunna vara så och tänker "tur att det bara var filmen" och "det här känns som vettigt diskussionsunderlag till FBs flummigare hörn" och blir på något vis ännu mindre fundersamma över hur det egentligen ligger till här i världen?
Citera
2010-07-26, 04:46
Medlem
Imbapwnn00bs avatar
Jag tror att man kan ändra på folks personligheter, sett att se på världen etc såvida dessa "personlighetsdrag" inte är primitiva.

Som exempel, om varje grottmänniska var födda med en viss nyfikenhet skulle människorna idag vara precis lika nyfikna = vilken människa man än tog och uppfostrade i denna "Truman-värld" skulle denne förr eller senare vilja utforska mer och se vad som finns runtom den värld han/hon lever i.

Problemet är att alla människor inte föds med nyfikenhet som egenskap: det är ingen grundlig mänsklig egenskap så att säga. Därför, om man uppfostrade en "icke-nyfiken-från-födseln-människa" i en Truman-värld, skulle man kunna få personen att leva utan viljan att utforska eftersom man kan styra all miljöpåverkan på denne persons personlighet i en sådan värld. Det gäller bara att hitta just en människa med de rätta medfödda dragen, så kan man göra vilken show som helst, ett barn som växer upp på 1500-talet kanske. Barnet skulle ju inte märka någon skillnad.

Personligen tycker jag detta är ett otroligt spännande ämne att diskutera i. Jag har tex. aldrig varit utanför Europa; Hur kan jag då veta om resten av världen verkligen finns? Visst, jag kan ju resa och upptäcka allt som jag inte sett, men vill jag verkligen det? Är jag en av de personerna som föddes utan "upptäckaregenskaperna" och som nu är med i en egen show?

Nu är det inte så att jag e paranoid eller tror att det skulle vara på det viset, men som sagt man har ju trots allt ingen aning. Säg att jag reste jorden runt och insåg att: visst, alla de platser som jag läst om i böcker finns på riktigt (även om de är i en Matrix-värld har jag i alla fall sett dem = de var inte ett påhitt). Men, någonting som jag aldrig SJÄLV kan bevisa är om jorden verkligen är rund. Det måste jag åka ut i rymden för att bevisa, vilken jag troligen aldrig kommer att göra. Faktumet att jorden är rund kommer jag alltså aldrig få veta om det stämmer, vilket känns lite konstigt.

Märkte att jag kom lite Off-Topic där på slutet, men kände ändå att det hörde ihop litegrann med Topic i alla fall .
Senast redigerad av Imbapwnn00b 2010-07-26 kl. 04:51.
Citera
2011-03-08, 16:54
Medlem
Kanske är världen en blandning av the martix och truman show. Du lever ensam i ett stort dataprogram som styrs av nån överseare utanför programmet: att världen ritas upp: miljön är förbestämd, men händelserna bros på vad man tänker eller hur det går för en och att ledarna för programmet kan styra en med händelserna som de skapar utifrån ens tankar. (varje tanke uppdateras till ledarna).
Hade själv tankar om detta när jag började föreställa mig att saker som jag tänkte på spontant utan anledning, kom upp eller sa sas sekunden efter. Men och andra sidan så är det som krockar det man märker :P
det går inte att veta om andra är riktiga människor och har ett medvetande.
Citera
2011-03-08, 19:16
Medlem
Eller så består livet av livet självt + en massa olika mindre rollspel, underordnade ett stort. Dom mindre rollspelen går ut på att identifiera personen "Truman" samt styra denne mot mindre mål. Det stora spelet innehåller en slags livsvision för "Truman" och har en chef (ansvarig för visionen) som också har överblick över de mindre spelen. "Truman" "styr" sig själv i regel, men ibland av statister, radio, TV samt internet.
Senast redigerad av Bi2ter 2011-03-08 kl. 19:20.
Citera
2011-03-09, 16:07
Medlem
matrix dåp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här