2004-04-20, 13:01
Medlem
Bademjoons avatar
Funderar på att berätta om Kung Leopold och Gummirushen. Det verkar vara "politiskt" korrekt
Citera
2004-04-20, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Jag gick en liknande kurs

Det har även jag gjort, jag propgerade dock precis som trådskaparen för att legalisera prostution. Ämnet var då helt aktuellt iof då sexköp nyligen blivit olagligt.

Självklart ska du inte kunna få underkänt för att du propagerar för något som exempelvis moderaterna röstade emot.
Citera
2004-04-20, 18:57
Medlem
mionos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliver T
Använd ett ämne som du kan. Argumentera för din favorithobby. Kan man sitt ämne syns det och det blir mer trovärdigt.

Det är ju det han gör... Prostitution...
Citera
2005-10-12, 21:45
Medlem
Gravity2s avatar
Hjälp med att hålla tal

Nu är det så att jag har fått uppgiften i SvenskaA att hålla tal.
Om vad jag vill.
De enda kraven är att en inledning och en slutledning ska finnas med och att det ska vara mellan 3-5min långt.
Jag får prata om vad jag vill, men kommer inte på något bra alls.
Finns det någon vänlig själ som kan ge mig lite tips på ämnen?
Eller vad man ska tänka på?

Vet inte riktigt vad denna tråden hörde hemma, så flytta den gärna dit den ska vara om jag är helt fel ute!
Citera
2005-10-12, 21:47
Medlem
eantrs avatar
Berätta om vad riksbanken är för något och vad den gör.

Det första som flög in i mitt huvud.

Nä men annars ska du ta något ämne som du äger på. Du ska ju stå där inför klassen och övertyga dem och informera. Ju bättre påläst du är, desto säkrare intryck kommer du säkert göra. Lycka till!
Citera
2005-10-12, 21:52
Medlem
Draugs Hargs avatar
Övertyga klassen om att nazism är bra, kanske blir längre än 3-5 minuter Jag argumenterar ofta för nazism i såna tillställningar för sakens skull, folk har en tendens att bli rätt sura efter ett tag iofs
Citera
2005-10-12, 22:02
Medlem
Palemans avatar
http://www.flashback.org/scandinavia/
Citat:
Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser."
- 19:e artikeln om de mänskliga rättigheterna
En bra inledning

Du berättar sen hur yttrandefriheten begränsas genom förslagsvis en lag som i folkmun kalla hets mot folkgrupp.

Slutledningen är en sammanfattning av hur denna lag inte lever upp till de mänskliga rättigheterna. Det sista du gör är att ställa dig i givakt och resa din högra hand.

Jag kan lova dig att ditt tal blir det mest uppmärksammade och debatterade i skolan. Därmed har det alla ingredienser som ett bra tal bör innerhålla.
Citera
2005-10-12, 23:05
Medlem
Gravity2s avatar
Yttrandefrihet var ett otroligt bra ämne!
Sitter och spånar lite på vad man ska kunna skriva om det.

Fortsätt ge mig tips och idéer!
Citera
2005-10-12, 23:13
Medlem
Jag hade en liknande uppgift när jag gick i gymnasiet och jag höll ett hyllningstal till rocken (musikstilen alltså inte klädesplagget). De tvar 2004 alltså det år som dom sa att rocken fyllde 50 år så det passade bra in i tiden också
Citera
2005-10-12, 23:23
Medlem
Vardons avatar
Se till att förbereda dig ordentligt... Repetera talet framför spegeln... Vill du vara riktigt seriös så spela in det och lyssna igenom det så upptäcker du massa småfel, som tex att man säger "då" en massa gånger. Pupbliken bits inte, ha lite ögonkontakt... Gestikulera lite... ger lite mer kroppsspråk och dessutom får du nånstans att göra av händerna så du inte står och skruvar dig, skramlar med nycklar etc...

Välj ett ämne som intresserar dig och som du kan mycket om!
Citera
2005-10-12, 23:27
Medlem
Veyrons avatar
Jag höll två tal i gymnasiet; ett informerande och ett argumenterande.

Det informerande handlade om dvärgar - genom historien och mytologin till dagens förtryck, freakshows och citronkastning.

I det argumenterande talet argumenterade jag för bevarandet av monarkin i Sverige. Mest för att reta alla kaffe latte-feminister som gick i min klass.
Citera
2005-10-12, 23:50
Medlem
Filmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravity2
Yttrandefrihet var ett otroligt bra ämne!
Sitter och spånar lite på vad man ska kunna skriva om det.

Fortsätt ge mig tips och idéer!

Tveklöst lättast kommer det bli om du håller tal i något som verkligen intresserar dig själv. Väljer du ett ämne som du inte tycke är lika intressant är det viktigt att få publiken att tro att du tycker det är intressant.
Precis som någon nämnde är det viktigt att hålla igång publiken. Ligger dem och sover har du dels misslyckats med din uppgift, dels blir det också mycket svårare för dig att fortsätta talet på ett bra sätt.
Använd också tavlan mycket skriv upp saker i punktform. Tvinga dem att röra på huvudet lite.

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in