2009-10-20, 09:02
Bannlyst
Jag har alltid undrat varför vi stavar k ljudet med ck och inte kk. C låter inte som k och då borde vi stava med kk i stället för ck.
Citera
2009-10-20, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroFighterX
Jag har alltid undrat varför vi stavar k ljudet med ck och inte kk. C låter inte som k och då borde vi stava med kk i stället för ck.

För att vi inte vill förknippas med finnarna...
Citera
2009-10-20, 09:25
Medlem
schizophrenias avatar
Från sprakradet.se:
fråga
Varför har vi stavningen ck och inte kk i svenskan?

svar
I alla de nordiska språken skrev man ända till slutet av medeltiden kk. När boktryckarkonsten kom till Norden från Tyskland började man efter tyskt mönster att använda ck i stället för kk. Det skrivsättet slog snabbt igenom inte bara i svenskan utan också i danskan, norskan, finskan och isländskan. I alla dessa språk utom svenskan byttes emellertid senare ck ut mot kk igen – den ändringen genomfördes i stort sett under 1700-talet. Svenskan behöll alltså ck, samma skrivning som tyskan och engelskan haft ända sedan medeltiden.
Följdfråga: Varför skriver tyskarna med ck?
Senast redigerad av schizophrenia 2009-10-20 kl. 09:30.
Citera
2009-10-20, 12:31
Medlem
fizzles avatar
Här är ifrån wikipedia:
Citat:
c standing by itself is not a German letter. In borrowed words, it is usually pronounced [t​͡s] (before ä, äu, e, i, ö, ü, y) or [k] (before a, o, u, and consonants). The combination ck is, as in English, used to indicate that the preceding vowel is short.
http://en.wikipedia.org/wiki/German_language#Consonants

Ni kan även läsa på http://typophile.com/node/43911 (eller söka i forumet ö.h.t), jag har just nu inte själv tid att läsa igenom och fundera.
Citera
2009-10-20, 13:02
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Följdfråga: Varför skriver tyskarna med ck?

Ett delvist svar kan se ut så här:

I de fornhögtyska texterna är det stor variation (<c>/<k>, <cc>/<kk> m.m.), men vissa tendenser kan ändå skönjas på sina håll. Bland annat är <c> ganska vanligt i slutet av ord.

I medelhögtyskan använde man gärna <c> inte bara i slutet av ord utan allmänt i slutet av stavelser medan <k> företrädesvis användes i början av stavelser. På en slumpvis uppslagen sida hittar jag t.ex. Herwîc, kint, juncfrouwen och recken inom ramen för två verser i samma text. Markerar man stavelsegränsen i recken med en punkt blir det rec.ken.
Citera
2009-10-20, 15:09
Medlem
schizophrenias avatar
Ända fram till 1996 avstavade tyskarna ord som Zucker och backe som Zuk-ker och bak-ke. Deras Rechtschreibreform ändrade detta om jag inte är felinformerad.

Att de avstavade Zucker som Zuk-ker, kan man se det som ett litet arv av att de skrev med kk en gång i tiden, eller beror det på helt andra orsaker? Jag gissar på att grundorsaken var att man ville vara extra tydliga med att nu följer ett k-ljud, att man skulle vara medveten om det redan innan man bytte rad.
Citera
2009-10-20, 15:22
Medlem
Satyricons avatar
För den vetgirige finns här en rätt intressant översikt av tysk språkhistoria från senmedeltid till nutid:

http://books.google.se/books?id=5knnEiI--zQC&pg=PA242&lpg=PA242&dq=kk+statt+ck+deutsch&sour ce=bl&ots=8Is3rw9Y3N&sig=unatrUmLyxnzxa17rbH_JIN-ow0&hl=sv&ei=Y7fdSpHpEMvm-QbuqvU3&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved =0CAsQ6AEwAA#v=onepage&q=&f=false
Citera
2009-10-20, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
För den vetgirige finns här en rätt intressant översikt av tysk språkhistoria från senmedeltid till nutid:

http://books.google.se/books?id=5knnEiI--zQC&pg=PA242&lpg=PA242&dq=kk+statt+ck+deutsch&sour ce=bl&ots=8Is3rw9Y3N&sig=unatrUmLyxnzxa17rbH_JIN-ow0&hl=sv&ei=Y7fdSpHpEMvm-QbuqvU3&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved =0CAsQ6AEwAA#v=onepage&q=&f=false
jag kan inte tyska
Citera
2009-10-20, 15:35
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Ända fram till 1996 avstavade tyskarna ord som Zucker och backe som Zuk-ker och bak-ke. Deras Rechtschreibreform ändrade detta om jag inte är felinformerad.

Att de avstavade Zucker som Zuk-ker, kan man se det som ett litet arv av att de skrev med kk en gång i tiden, eller beror det på helt andra orsaker? Jag gissar på att grundorsaken var att man ville vara extra tydliga med att nu följer ett k-ljud, att man skulle vara medveten om det redan innan man bytte rad.
Hur skall man uppfatta följande klipp?
Stehen Buchstabenverbindungen wie ch, sch; ph, rh, sh oder th für
einen Konsonanten, so trennt man sie nicht. Dasselbe gilt für ck.

Beispiele:
la-chen, wa-schen, Deut-sche; Sa-phir, Myr-rhe, Fa-shion, Zi-ther; blicken, Zu-cker

---
Trennen nach Sprechsilben:
auch bei s-t: Fens-ter, ck wie ch ganz auf die neue Zeile: Bä-cker
Ref. http://www.neue-rechtschreibung.de/

Svenskt socker avstavas inte, medan bagare i nödfall kan avstavas bag·are. För övrigt har svenskan en restauration vid avstavning, typ äggula som blir ägg·gula.
Senast redigerad av Egon3 2009-10-20 kl. 15:41.
Citera
2009-10-20, 16:14
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Hur skall man uppfatta följande klipp?[indent] Stehen Buchstabenverbindungen wie ch, sch; ph, rh, sh oder th für
einen Konsonanten, so trennt man sie nicht. Dasselbe gilt für ck.

Beispiele:
la-chen, wa-schen, Deut-sche; Sa-phir, Myr-rhe, Fa-shion, Zi-ther; blicken, Zu-cker

Att man inte avstavar och skändligen särar på konsonanter som tillsammans bildar ett enda ljud?
Citera
2009-10-20, 16:56
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Att man inte avstavar och skändligen särar på konsonanter som tillsammans bildar ett enda ljud?

Borde inte detta även gälla Myrrhe?
Citera
2009-10-20, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroFighterX

det beror på att svenska är inte lika logiskt som finska. "c" är ju en helt onödig bokstav egentligen, för att det stavas alltid antingen som "s" eller "k".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in