2009-10-20, 08:44
Medlem
galaktoss avatar
Läst lite olika artiklar om hur gpgpu användningen äntligen börjar komma i lite mer integrerat i operativsystemet. Grafikkort installerade under windows 7 som stödjer direcx 11 har då stöd för att kunna användas för gpgpu. Läste på någon sida att grafikkort med stöd för direcx 11 skulle dyka upp i aktivitetshanteraren och man skulle kunna se grafikkortet precis som vilken annan processor som helst och vara tillgänglig för systemet. Vissa program finns redan som använder gpu kraft, bildbehandlingsprogram, BOINC osv.

Till min fråga:
Dock är det lite svårt att hitta uppgifter på om detta generellt snabbar upp windows också, någon som har koll, nån som sett tester (video/text). Hade varit intressant att kolla. Har kollat google och youtube, men hittade nada.
Citera
2009-10-22, 01:20
Medlem
Antts avatar
Jag installerade just Windows 7 och har Radeon HD4870, vilket bör stödja DirectX11, och jag ser då ingenting som skulle tyda på att gpun hjälper till med annat än just grafik.

Men menar du att man skulle se det även om man inte körde ett directX 11 program...eller hur menar du?

MEN jag bör även tillägga att både RAM- användningen och CPU-användningen har gått ner jämfört med vad det var under vista

Microsoft om DirectX11:

"DirectCompute – Developers can utilize the power of discrete graphics cards to accelerate both gaming and non-gaming applications. This improves graphics, while also enabling players to accelerate everyday tasks, like video editing, on their Windows 7 PC."
Senast redigerad av Antt 2009-10-22 kl. 01:26.
Citera
2009-10-22, 02:53
Medlem
Lensflares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antt
Jag installerade just Windows 7 och har Radeon HD4870, vilket bör stödja DirectX11, och jag ser då ingenting som skulle tyda på att gpun hjälper till med annat än just grafik.
Radeon HD 4870 = DirectX 10.1.

Men lite tester på hur det där fungerar vore kul att se, kanske kan ge en rejäl skjuts när man editerar video?!
Synd bara att man sitter med ett HD 4870!
Citera
2009-10-22, 09:17
Medlem
galaktoss avatar
Ja både vid video, men som jag skrev, där finns ett par videoediteringsprogram som redan stödjer användandet av GPU vid editering, lika så program för analays av data, BOINC. Men vad jag läste skulle ett direcx 11 stött grafik kort dyka upp i aktivitetshanteraren som en processor, stödjande till systemet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in