2009-10-20, 02:15
Medlem
puttmeisters avatar
Ja som rubriken lyder, jag har levt tillsammans med min mamma och halvbror sedan dagen jag föddes. Min s.k pappa stack innan jag föddes och har aldrig hört av sig sen dess, tänkte kolla lite om man som förälder egentligen inte har någon skyldighet med ekonomisk ersättning till den ensamstående föräldern, dvs min mamma? Hur funkar de, kan man få ut ersättning för att han inte har funnits där för mig ?

Ber om ursäkt ifall det hamnade i fel tråd. Mod får flytta om h*n känner fört!
Senast redigerad av puttmeister 2009-10-20 kl. 02:19.
Citera
2009-10-20, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puttmeister
Ja som rubriken lyder, jag har levt tillsammans med min mamma och halvbror sedan dagen jag föddes. Min s.k pappa stack innan jag föddes och har aldrig hört av sig sen dess, tänkte kolla lite om man som förälder egentligen inte har någon skyldighet med ekonomisk ersättning till den ensamstående föräldern, dvs min mamma? Hur funkar de, kan man få ut ersättning för att han inte har funnits där för mig ?

Ber om ursäkt ifall det hamnade i fel tråd. Mod får flytta om h*n känner fört!

underhåll ska han väl betala...men knappast någon kompensation för att han inte fanns där.
Citera
2009-10-20, 02:23
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Din mamma har haft rättighet att få så kallat underhållsstöd från Försäkringskassan. Jag tror att man har rätt att kunna söka retroaktivt, och tre år bak i tiden. Säg till din mamma att ringa F-kassan.
Ersättning för att han inte varit där för dig finns tyvärr inte.
Citera
2009-10-20, 02:24
Medlem
puttmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av behr
underhåll ska han väl betala...men knappast någon kompensation för att han inte fanns där.

om inte han betalt underhåll utan f-kassan gjort de ? samma sak eller ?

de att han inte funnits där skiter jag i, vill ju kräma han på cash innan hann trillar av pinnen
Citera
2009-10-20, 02:42
Medlem
JackArrows avatar
Citat:

de att han inte funnits där skiter jag i, vill ju kräma han på cash innan hann trillar av pinnen

Alltså kan inte ena föräldern betala underhåll så betalar Försäkringskassan en del av den eller hela minimum summan som ligger runt 1500:- kr om jag kommer ihåg rätt. Dock får din farsa betala tillbaka till Försäkringskassan när du fyllt arton år och han inte är längre underhållsskyldig. Nu för att han inte varit med dig under livets gång behöver han inte betala någon ersättning för. Bara underhållsbidrag.
Citera
2009-10-20, 03:20
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackArrow
Alltså kan inte ena föräldern betala underhåll så betalar Försäkringskassan en del av den eller hela minimum summan som ligger runt 1500:- kr om jag kommer ihåg rätt. Dock får din farsa betala tillbaka till Försäkringskassan när du fyllt arton år och han inte är längre underhållsskyldig. Nu för att han inte varit med dig under livets gång behöver han inte betala någon ersättning för. Bara underhållsbidrag.
Han kan vara tvungen redan nu att få betala. De är noga med sånt, F-kassan. Underhållsstödet är på 1273 kronor.
Citera
2009-10-20, 03:21
Medlem
SecretQs avatar
Citat:

Du vet att du får cash när han har ramlat av pinnen också? Din rätt som bröstarvinge.
Citera
2009-10-20, 05:30
Medlem
HappyHandsomes avatar
Min före detta plastpappa lovade mig tusen spänn år 1989, kan jag inkassera den idag med påslagen ränta och inflation?

De skilde sig veckan innan jag skulle få stålarna, men de var ju redan lovade mig, har två vittnen till det...
Citera
2009-10-20, 08:59
Medlem
puttmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Du vet att du får cash när han har ramlat av pinnen också? Din rätt som bröstarvinge.

Okej okej, så om han skulle trilla av pinnen säg om nån månad, hur går jag till väga för att hävda min rätt att få pengar då?
Senast redigerad av puttmeister 2009-10-20 kl. 09:06. Anledning: Rätta till felstavning
Citera
2009-10-20, 11:28
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHandsome
Min före detta plastpappa lovade mig tusen spänn år 1989, kan jag inkassera den idag med påslagen ränta och inflation?

De skilde sig veckan innan jag skulle få stålarna, men de var ju redan lovade mig, har två vittnen till det...

Nej, löfte att lämna en gåva i framtiden är inte bindande hur många vittnen du än har.
Citera
2009-10-21, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackArrow

Stämmer inte alls.
Underhållsbidrag skall alltid betalas ut och har antagligen också gjorts i det här fallet.

Bidraget är som sagt på 1273:- per månad. Till föräldern där huvudsakliga boendet är. INTE till barnet.

Normalfallet så skall den avflyttade förälder själv betala till den andra. Om den avflyttade föräldern ej kan eller vill betala. Så träder F-Kassan in och betalar till föräldern som har barnet.

Den avflyttade föräldern får därefter månataligen ett inbetalningkort från F-kassa på beloppet.

Detta skapar INTE en skuldsituation till föräldern eller barnets förmån. Eller tror ni att ni skall få dubbellt? Förälderna med barnet har pengarna från F-Kassan redan...

Skuldsituation är alltså mellan den avflyttade föräldern och F-kassan. Barnet och den andra föräldern är alltså inte längre inblandade.
F-Kassan KAN om de finner det lämpligt ge uppskov eller minska det belopp som förälderna skall betala. Om föräldern t.ex är arbetslös. Vid arbetslöshet så återkrävs inte ev restbelopp.

Har föräldern däremot betalningsförmåga, men inte vill betala. Så skickar F-kassa var tredje obetald månad belopp tinn krav hos kronofogden. Blir alltså en betalninganmärkning var tredje månad för föräldern.

Dessutom tillkommer att kronofogden gör utmätning i förälderns hem eller införsel av lön.

Så kort till trådskaparen. Nej ni har inget ekonomiskt att hämta. Det är F-kassan som har den delen med föräldern, om han inte betalt.
Ni har ju redan fått pengarna från F-kassan. Så glöm saken.

Det finns heller inga väntetider på att föräldern inte längre är underhållsskyldig. Det här sker löpande direkt månad för månad.
Citera
2009-10-21, 14:38
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHandsome

Kan ju alltid hoppas att det inte var menat som en allvarlig fråga..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in