Behöver en runt eller oval bräda med 50mm diameter, och ca 180 cm lång. Den ska användas som skaft till en väldigt stor hammare. Vart kan jag få tag i den. Skriv inte bara "brädgård", ge namnet på affären du sett den.
Kommer en vanlig rundstav att hålla? "En väldigt stor hammare" innebär ju en hel del kraft, speciellt på 180cm.. i min värld är rundstavar vanligtvis tämligen spröda, men då har jag bara hållt på med typ <25mm.
Det finns ju stängselstolpar med dom måtten ungefär på alla byggvaruhus i princip. Och även på Lantmännen och liknande ställen.
Men ska du ha det till en hammare/slägga så bör du absolut skaffa dig ett redigt skaft. Annars kommer det sluta olyckligt.
2 meters hammare... är den tänkt som scenmaterial i någon skolpjäs om Nils Karlsson Pyssling? I så fall funkar vanlig rundstav. Ska det istället drämmas till ordentligt med ett tyngre hammarhuvud, ja då lär nog till och med ett 2" hickoryskaft vara alldeles för klent! Det blir en sju helvetes kraft bara från massan i skaftet.
Finns väl inga hammare i den storleken? Syftar du inte på en slägga?
Släggskaft kan du köpa hos en välsorterad bygg- eller järnhandlare. Fredells, till exempel.