• 3
  • 4
2009-10-23, 01:17
Medlem
Tycker det är en bra ide, straffskatt är också mycket bra.

Men varför sluta med tobak? Varför inte införa 500% straffskatt på alla produkter som innehåller mättade fetter,raffinerat socker eller andra farliga tillsatser?
Övervikt (och komplikationerna det leder till) är ju ändå den största folkdödaren i västvärlden idag. Med tanke på hur bra straffskatt har funkat för att få ner tobaksbruket så vore det ju en utmärkt ide att göra samma sak med mat.

Så här tycker jag att godispåsarna kan se ut om 2 år
http://img33.imageshack.us/i/godis.png/
Sen kan man a bilder på överviktiga människor ovanför godishyllan,kakhyllan och mejerihyllan.

Sen borde man sätta in bilder på skrumplever på ALLA alkholprodukter på systemet.

En bild säger mer än tusen ord.
Citera
2009-10-23, 14:16
Medlem
mqas avatar
Idiotiskt! Ännu ett skäl till att använda cigarettetui...
Citera
2011-01-19, 14:10
Medlem
Jag inser dock att det är en rätt bra idé. Det kommer nog finnas ett flertal fjortisar som tänker om när de ser skräckbilderna. Det kommer att bli ungefär samma effekt som svenskens inställningen till droger: att man omedelbart får psykos / hjärnskador om man tar ett enkelt bloss cannabis.
/sarkasm
Det gör säkert ingen förändring till de som redan röker, men förmodligen minskas antalet nyrökare.
Citera
2011-01-19, 19:32
Medlem
Drunkpunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunderdasen
Och argument som "att vi då också ska ha bilder på snabbmats/chips-påsen" är bara så omoget, löjligt och korkat att jag inte vet vad..
Du tycker att det är omoget, löjligt och korkat, fast du har inga argument för det? Uppenbarligen vill vissa röka, då är det väl bättre att de själva får göra de valet istället för att du göra det åt dem!
Citera
2011-01-19, 20:15
Medlem
dunderdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drunkpunk
Du tycker att det är omoget, löjligt och korkat, fast du har inga argument för det? Uppenbarligen vill vissa röka, då är det väl bättre att de själva får göra de valet istället för att du göra det åt dem!
Är ju dumt helt enkelt av den anledningen att mat/godis inte är på långa vägar lika skadligt som tobak. Som sagt så tycker jag bara att själva argumentet är korkat, vill man röka så får man väl göra det. Sin egen kropp sitt eget ansvar.
Citera
2011-01-19, 20:24
Medlem
stora_ostens avatar
Fast det har ju inte kommit några skräckbilder än? I artikeln står det ju att dom beräknas vara klara nästa år och den är ju från 2009.

Det var väl nått snack ett tag om att alla snusdosor ( och cigg paket ) skulle vara helt neutrala/blanka. Det vart ju inget av det heller?

Edit: googlade fram några utav "skräckbilderna" och dom är ju verkligen bedrövliga. Döda foster o dylikt det känns som rätt låg nivå på det hela på något sätt...

nej fram för den här sortens reklam igen http://www.youtube.com/watch?v=uyCl3BdlICY
Senast redigerad av stora_osten 2011-01-19 kl. 20:29.
Citera
2011-01-19, 20:57
Medlem
Att införa betydligt hårdare kontroller av "turkaffärer" som säljer tobak till underåriga samt högre böter/indragning av tillstånd ger oändligt mer effekt än skräckbilder på paketen. Om sedan en vuxen människa väljer att börja röka har fan i mig staten ingenting med att göra!
Citera
2011-10-08, 12:24
Medlem
tjena,

införandet av skräckbilderna verkar skjutas upp något i väntan på att EU ska släppa 36 nya bildförslag under 2012.

Jag har dock fått mönsterskydd på ett fodral till dessa paket. Fodralet är i olika färger och mönster, kan vara glittrigt eller innehålla andra bilder. Det täcker inte hela paketet utan går bara upp till "locket", och har en klickfunktion som gör det enkelt att klicka ut sitt gamla paket och sätta i ett nytt. Fodralet är av en speciell plastsort och rundat i hörnen så att det inte fastnar i byxfickor osv.

Ni som röker - skulle ni köpa ett sådant fodral? och isf för hur mycket? (jag tänker mig runt 30-lappen). Tänk på att det kan vara "jobbigt att släpa med sig" men tanken är att ni ska använda det när det finns till hands. Ni och anhöriga slipper iaf att se skräckbilderna. Jag garderar mig för det o(?)moraliska i denna frågan då grundtanken bara är att det ska vara en dekoration.

Ha de gott / oskar
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in