2009-10-19, 16:44
Medlem
Nomissss avatar
Hej!

Jag skulle ta bort mitt BIOS lösenord (det som kommer upp innan datorn bootar) eftersom jag insåg att det var väldigt onödigt.

Dock när jag väl kom in i BIOS hittade jag inget disable alternativ så jag ändrade helt enkelt lösenordet till 8st mellanslag.

När jag sedan startar om datorn i hopp om att lösenordet försvunnit kommer "Enter password" rutan upp. När jag försöker skriva in 8 mellanslag går det inte, eftersom en tryckning på mellanslag resulterar endast till att ett oljud kommer ur datorn och inget tecken registreras.

Jag har alltså lyckats ställa in mitt BIOS lösenord till något jag inte kan skriva in.

Hur i hela fridens namn löser jag detta? Motsvaras mellanslag av något annat tecken eller kan man smyga förbi denna lösenordskontroll på något sätt? Kanske avaktivera den?

Jag vet till 100% att jag satte lösenordet till 8 mellanslag (alltså åtta tryck på mellanslag).

Datorn det gäller är en bärbar Acer TravelMate 5720G.

Operativsystemet är Windows Vista.

Vore MYCKET, MYCKET tacksam om någon har en lösning.

MVH
Senast redigerad av Nomisss 2009-10-19 kl. 16:47.
Citera
2009-10-19, 16:46
Medlem
Pröva att använda 8st "_" tecken.
Citera
2009-10-19, 16:49
Medlem
Nomissss avatar
Tack för ett snabbt svar!

Dock fungerade det inte, det enda tecken jag kan göra är -. Om jag trycker in SHIFT så piper datorn till så understreck är tydligen inget den tar heller.

Fler förslag? Har halvt panik :/
Citera
2009-10-19, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomisss
Hej!

Jag skulle ta bort mitt BIOS lösenord (det som kommer upp innan datorn bootar) eftersom jag insåg att det var väldigt onödigt.

Dock när jag väl kom in i BIOS hittade jag inget disable alternativ så jag ändrade helt enkelt lösenordet till 8st mellanslag.

När jag sedan startar om datorn i hopp om att lösenordet försvunnit kommer "Enter password" rutan upp. När jag försöker skriva in 8 mellanslag går det inte, eftersom en tryckning på mellanslag resulterar endast till att ett oljud kommer ur datorn och inget tecken registreras.

Jag har alltså lyckats ställa in mitt BIOS lösenord till något jag inte kan skriva in.

Hur i hela fridens namn löser jag detta? Motsvaras mellanslag av något annat tecken eller kan man smyga förbi denna lösenordskontroll på något sätt? Kanske avaktivera den?

Jag vet till 100% att jag satte lösenordet till 8 mellanslag (alltså åtta tryck på mellanslag).

Datorn det gäller är en bärbar Acer TravelMate 5720G.

Operativsystemet är Windows Vista.

Vore MYCKET, MYCKET tacksam om någon har en lösning.

MVH

Har du testat att koppla ur batteriet och minnes batteriet på datorn som håller reda på tiden bland annat.
Brukar hjälpa för att nollställa bios
Citera
2009-10-19, 18:07
Medlem
Nomissss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinylen
Har du testat att koppla ur batteriet och minnes batteriet på datorn som håller reda på tiden bland annat.
Brukar hjälpa för att nollställa bios

Såvitt jag vet fungerar det endast på äldre laptops, men kan vara värt att ge det ett försök.

Dock vet jag ju att lösenordet är 8st mellanslag, kan BIOS ha omvandlat dem till ett annat tecken?

Vilket isåfall?

MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in