2009-10-19, 13:27
Medlem
Parex Bank har 5% ränta på sparkonto med insättningsgaranti. Dessutom ingen bindningstid och obegränsat antal uttag.

Hur är det möjligt?

http://www.parex.se/se/savings/
Citera
2009-10-19, 13:30
Medlem
albertas avatar
Observera dock att de har insättningsstopp och har haft det nästan ett år! Jag har haft pengar sparat där, bundet till 6 %, och när bindningstiden var slut för någon vecka sedan erbjöds jag att ha kvar pengarna till 5 %; vilket är enormt bra ränta i dagsläget. (sen är ju frågan hur länge jag vågar ha pengarna där...) Men inga externa pengar kan sättas in på konton där nu.

/alberta
Citera
2009-10-19, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alberta
Observera dock att de har insättningsstopp och har haft det nästan ett år! Jag har haft pengar sparat där, bundet till 6 %, och när bindningstiden var slut för någon vecka sedan erbjöds jag att ha kvar pengarna till 5 %; vilket är enormt bra ränta i dagsläget. (sen är ju frågan hur länge jag vågar ha pengarna där...) Men inga externa pengar kan sättas in på konton där nu.

/alberta
Jo, jag läste det på finansportalen, så jag tänkte att det var för bra för att vara sant. Det som är förvånande är deras webbsida, där står det ingenting om det.

Men varför skulle du inte våga ha pengar där? De har ju insättningsgaranti. Menar du att du har över 500 000 kr?
Citera
2009-10-19, 15:00
Medlem
albertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickman99
Jo, jag läste det på finansportalen, så jag tänkte att det var för bra för att vara sant. Det som är förvånande är deras webbsida, där står det ingenting om det.

Men varför skulle du inte våga ha pengar där? De har ju insättningsgaranti. Menar du att du har över 500 000 kr?

Hej
Jo, jag har endast 260 000 där just nu så visst gäller insättningsgarantin. Problemet är att de har en kombinerad insättningsgarnati svensk / lettiskt, och skulle det bara samman kan det ta lite tid innan pengarna kommer. Det gäller ju att båda länderna gör som de lovat och att det inte blir några meningsskiljaktigheter. Hade ju känts skönare om det endast var svensk insättningsgaranti...

/alberta
Citera
2009-10-19, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alberta
Hej
Jo, jag har endast 260 000 där just nu så visst gäller insättningsgarantin. Problemet är att de har en kombinerad insättningsgarnati svensk / lettiskt, och skulle det bara samman kan det ta lite tid innan pengarna kommer. Det gäller ju att båda länderna gör som de lovat och att det inte blir några meningsskiljaktigheter. Hade ju känts skönare om det endast var svensk insättningsgaranti...

/alberta

Om det gör dig mindre orolig kan jag berätta att det ofast tar åtminstonde månader, troligtvis uppemåt år inna du får dina pengar även om det bara är en bank med svensk insättningsgaranti.
Citera
2009-10-19, 22:54
Medlem
contrerass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Om det gör dig mindre orolig kan jag berätta att det ofast tar åtminstonde månader, troligtvis uppemåt år inna du får dina pengar även om det bara är en bank med svensk insättningsgaranti.

Hm, så här står det på Swebanks sida ang insättningsgarantin.

Citat:
Ersättningen betalas ut av Riksgäldskontoret inom tre månader från den dag banken försätts i konkurs.
Citera
2009-10-19, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka

Ja, det där är helt fel precis som Contreras skriver ovan.
Det var så förut. Kunderna på tex Custodia fick vänta länge på sina pengar, men insättningsgarantin har stärkts kraftigt i år pga bankkrisen.

Numera täcker det 500 000kr, man ska inte behöva vänta längre än max 3mån, samt att insättningsgarantin numera även täcker in fasträntekonton.
Citera
2009-10-20, 00:03
Medlem
Knaffells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickman99
Parex Bank har 5% ränta på sparkonto med insättningsgaranti. Dessutom ingen bindningstid och obegränsat antal uttag.

Hur är det möjligt?

http://www.parex.se/se/savings/

Kan inte göra annat än att hålla med...kan det verkligen stämma ?

Hur kan dem i dessa tider ge en sådan otroligt hög ränta, och ändå gå + på det ?

Låter otroligt...hur säker är denna bank? Någon som haft att göra med dem en längre tid?
Ser att det finns skrivet i tidigare inlägg, men skulle gärna vilja ha det mer beskrivet samt helst få höra det berättas utav fler personer.
Citera
2009-10-20, 07:57
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaffell
Kan inte göra annat än att hålla med...kan det verkligen stämma ?

Hur kan dem i dessa tider ge en sådan otroligt hög ränta, och ändå gå + på det ?

Låter otroligt...hur säker är denna bank? Någon som haft att göra med dem en längre tid?
Ser att det finns skrivet i tidigare inlägg, men skulle gärna vilja ha det mer beskrivet samt helst få höra det berättas utav fler personer.

I värsta fall så lider de ju av kraftig likviditetsbrist, och måste få in pengarna för att kunna sköta sina utbetalningar.
Citera
2009-10-20, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
I värsta fall så lider de ju av kraftig likviditetsbrist, och måste få in pengarna för att kunna sköta sina utbetalningar.

Fast de tar ju inte emot nytt kapital.

Angående utbetalningen på insättningsgarantin; najs! =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in