2004-01-13, 15:33
Bannlyst
Tänkte då på NK-mördaren som enligt egen utsago "hör röster".
Om man har någorlunda koll och har läst nån bok i psykiatri om vad som utmärker psykoser, borde det då inte vara svårt att "spela" psykotisk för att slippa straff?
Jag tror inte det är speciellt svårt.
Nu är det ju frågan om just NK-mördaren har den kompetensen, men generellt sett? Svårt för nån annan att VETA om jag ljuger eller inte när jag pratar om overklighetskänslor, röster och andra vanföreställningar
Citera
2004-01-13, 16:56
Medlem
Skägg-Krales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Om man har någorlunda koll och har läst nån bok i psykiatri om vad som utmärker psykoser, borde det då inte vara svårt att "spela" psykotisk för att slippa straff?
Nu är det ju frågan om just NK-mördaren har den kompetensen, men generellt sett? Svårt för nån annan att VETA om jag ljuger eller inte när jag pratar om overklighetskänslor, röster och andra vanföreställningar

Efter rättegången kommer han att undergå en rättspsykiatrisk undersökning, och de är inte lätta att lura sig igenom. 28 dagar konstant övervakning och intervjuer.
Citera
2004-01-13, 17:16
Medlem
/dev/jesuss avatar
Mja, det kanske skulle gå om man hade ett "clean slate" så att säga. Men nu har man ju tekniska bevis som indikerar att MM verkar varit vid sina sinnens fulla bruk vid tillfället.
Citera
2004-01-13, 17:26
Medlem
Skägg-Krales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /dev/jesus
Mja, det kanske skulle gå om man hade ett "clean slate" så att säga. Men nu har man ju tekniska bevis som indikerar att MM verkar varit vid sina sinnens fulla bruk vid tillfället.

Som vadå? Allt pekar ju på att han har någon slags psykoser.
Citera
2004-01-13, 17:33
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skägg-Krale
Som vadå? Allt pekar ju på att han har någon slags psykoser.

Sättet han agerade efter mordet.
Citera
2004-01-13, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund

Skulle vilja säga att det är i praktiken omöjligt vid en stor undersökning som innebär samtal, tester och obesrvation av läkare som är vana vid manipulativa människor.
Den andra haken är att symtomen vid en psykos är högst individuella och mycket sällan följer ett mönster i en lärobok om psykiatri..
Sedan så finns det psykoser som inte har det specifika namnet schizofreni eller mano-depressiv psykos utan är icke namgivna och en följd av barndomstrauman, långvarigt drogmissbruk, extrema utmattningstillstånd och så vidare..
Citera
2004-01-13, 18:43
Medlem
Skägg-Krales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /dev/jesus
Sättet han agerade efter mordet.

Så som jag har fattat det agerade han ganska irrationellt. Berättade för vänner och sin mor om dådet och allmänt velade.
Citera
2004-01-13, 20:29
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skägg-Krale
Så som jag har fattat det agerade han ganska irrationellt. Berättade för vänner och sin mor om dådet och allmänt velade.
Man behöver inte vara psykiskt sjuk för att bete sig irrationellt efter man har mördat någon på öppen gata.

Att döma av polisförhören så verkar de tycka det märkligt att han var så fokuserad på att gömma sig, göra sig av med kläderna, klippa sig, osv, om han nu var i psykos, detta under flera timmar efter mordet.

Därutöver såg han ut att leta efter någon i NKs övervakningskameror, tiden före mordet, vilket tyder på att brottet var planerat och offret redan avgjort. Det verkar alltså inte vara en impulshandling som han inte bestämde sig för att utföra förrän sekunden innan han gjorde det, vilket han själv hävdar.

Jag tvivlar inte på att Mijailovic har psykiska problem, dock tvivlar jag på att han är så pass psykiskt sjuk att han inte kan avtjäna sitt straff i fängelse.
Citera
2004-01-13, 20:33
Medlem
Laments avatar
Håller med jesus. Lite sjuk är han säker, han tar ju en del medicin, men inte så sjuk att han kommer slippa fängelse.

F.Ö så tycker jag det låter så jävla banalt med: "jag hör röster, jag var tvungen att lyda rösterna"
Citera
2004-01-13, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lament
Håller med jesus. Lite sjuk är han säker, han tar ju en del medicin, men inte så sjuk att han kommer slippa fängelse.

F.Ö så tycker jag det låter så jävla banalt med: "jag hör röster, jag var tvungen att lyda rösterna"

Det går oftast inte till så; personen tror sig höra en verklig människa ge order som måste åtlydas, vilket betyder att han/hon lever i sin egen värld utan kontakt med verkligheten och det som är verkligt har upphört att existera för personen i fråga.
Försöker man övertala en psykotisk patient att han/hon har en sjukdom och verkligheten ser ut som jag säger blir han/hon oftast rätt upprörd och anklagar dig för att ljuga eller att vara helt väck..
Det bästa man kan göra mot en intagen är att låta honom/henne leva i sin fantasivärld till medicinerna börjat verka.
Säger någon "jag hör röster" är det förmodligen fråga om en gammal och van psykpatient som känner igen början på sina symtom och säger "aj som fan, dags att ta sin medicin igen"
Citera
2004-01-14, 00:19
Bannlyst
För att simulera en psykos krävs, tror jag, en pålästhet i ämnet, lite improvisationsförmåga, förmågan att förställa sig och uthållighet.
Inom den "vanliga" psykiatrin borde det inte vara omöjligt att få en diagnos som psykotisk. Svårare kanske i en rättspykiatrisk utredning där utredarna lär vara mer kritiska. Dock kräver det en någorlunda intelligens, inte bara att man läser en bok, går till psykiatrikern och säger "hej, jag hör röster" - utan mer nyanser.
Det finns ju olika typer av schizofreni. För att slippa "spela ut" (få vredesutbrott osv) kan man ju köra den mer paranoida eller katatona stilen. Man skall dessutom inte vara för öppen och ivrig att berätta sina "problem", tvärtom låta psykiatrikern dra det ur en, kringgå problemen, ha lite allmänt "Gränslösa" och underliga (men inte FÖR underliga) beteenden för sig osv. Som pricken över i:et efter några besök kan lite skamset nämna nånting om röster, "är det vanligt? inte för att JAG hör några men.." Psykiatrikern kommer nog följa upp det spåret efter ett tag och "dra ur dig" informationen..
Citera
2004-01-14, 03:50
Medlem
Tippi Hedrens avatar
En av skillnaderna mellan psykos och neuros är att en neurotisk människa ofta är medveten om sina problem medan en psykotisk människa inte är det. En person som säger "Jag är psykotisk" borde därför alltså inte kunna vara det. En sorts psykologins moment 22. Ungefär som det gamla psykologskämtet att en person som kommer till en psykiater och kräver ett friskhetsintyg från psykiska sjukdomar egentligen inte borde få det eftersom det finns en anledning till att han kräver att bli kallad frisk.

Att fejka en psykos skulle kräva en viss form av självinsikt och självmedvetenhet om den egna situationen som en riktigt psykotisk människa inte borde ha. Psykiatriker är ganska bra på att se igenom sånt. Precis som dom är bra på att se igenom andra former av manipulativt beteende. Däremot inte sagt att dom kommer att påtala det när dom ser det, eftersom det kan vara försvarsreaktioner inför situationen i sig att bli konfronterad med en psykolog.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in