Flashback bygger pepparkakshus!
2009-10-19, 00:41
Medlem
Tjena! Grannen stod och elda blöta löv idag på tomten och det vart "lite" rök och luktade *****.. Gick över till idioten och bad han sluta då det i min kommun inte är tillåtet att elda varesig blöta löv eller så pass att det stör grannarna (han bad mig flyga å fara^^).. Jag vet att detta inte är ngt brott i sig.. Men problemet är det att mitt rum (som hade fönstret på glänt hela dagen) luktar skit + alla kläder (och ja, jag var inte hemma när han började elda, då hade jag givetvis stängt fönstret).. Kommer va tvungen att vädra alla mina kläder och vete fan om jag ens pallar av att sova i mitt rum inatt då det luktar för mkt.. Finns det något sätt att jävlas tillbaks juridiskt med denna granne?(icke juridiska sätt är också välkomna )typ brev till kommun, eller polis?(misstänker dock att de inte bryr sig för fem öre)..
Aja är iiof en skitsak, men tillräckligt för att jag ska bry mig.. Tack på förhand!!
Citera
2009-10-19, 00:59
Medlem
Ring brandförsvaret och säg vad han har gjort om det är eldningsförbud!!
Citera
2009-10-19, 04:29
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlmstjej
Ring brandförsvaret och säg vad han har gjort om det är eldningsförbud!!
Det är inte ett sånt eldningsförbud.... Brandkåren skiter i om du eldar löv så här års. Det är en ordningsregel som kommunen har. Man kan ringa Miljö och hälsovårdsnämnden.
Senast redigerad av rogerk 2009-10-19 kl. 04:31.
Citera
2009-10-19, 09:34
Medlem
woofers avatar
Om grannen har eldat på ett oansvarsfullt sätt så att kläder och lösöre i ditt hus tagit skada och fått röklukt så bör det vara upp till dinn granne eller dennes hemförsäkring att stå för sanneringen av dina kläder och prylar.
Citera
2009-10-19, 10:18
Medlem
Precis. Menar du att din granne orsakat dig sakskada så kontaktar du i första hand en advokat som du rådgör med hur du driver en skadeståndsprocess vidare.
Citera
2009-10-19, 10:34
Medlem
woofers avatar
Advokater är ju inte gratis. Ett bra första steg är att ta kontakt med grannen och påpeka på ett civiliserat och hövligt sätt vilken skada som du lidit och att du förväntar dig att han står för tvättningen av dina kläder.

Om han vägrar och är otrevlig så kan det ju vara läge att gå vidare med ex en polisanmälan.

Om din skada är förhållandevis liten kan det ju vara lämpligt att reflektera över huruvida det är värt att starta krig med din granne över en skitsak.

Även om man inte har en god relation med sin granne så är en neutral relation alltid bättre än en dålig.

Ser ett framtida avsnitt av "grannfejden" framför mig
Citera
2009-10-19, 11:03
Bannlyst
Du får väl ge tillbaks på något sätt. Bajsa och pissa i en hink och när den blir helt full så häller du ut innehållet utanför hans ytterdörr. Gärna med en arg lapp där det står "ge fan i att elda löv, nästa gång bajsar jag innanför dörren!".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in