• 1
  • 2
2009-10-22, 16:53
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulawayo
Att dessa strålar i alla möjliga våglängder förkläs med den s k Hawkingstrålningen.

För mig personligen räckte den kunskapen för att avfärda svarta hål som en fantasieggande myt. Men vem vet, kanske finns de där ute ändå

Flertalet teorier kring detta menar ju dock inte att stålningen uppstår 'i' det svarta hålet/inom händelsehorisonten.

Det vore snarare häpnandsväckande underligt, ifall denna strålning uteblev. Med tanke på processen.
Citera
2009-10-22, 16:57
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logisk
Vad tycker ni? Skulle ni valt att skapa ett svart hål även fast jorden kanske står på spel? Tänk vilka upptäckter och svar man hade kunnat få!

Själv tror jag nog att jag hade gjort det för vetenskapens skull, fast det kanske är svårt att säga nu.

Har vi ens kapacitet att alstra den enorma mängd energi som skulle krävas för att skapa ett svart hål kapabelt att sluka endast en bråkdel av planeten?
Citera
2009-10-22, 18:04
Medlem
intespringas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atbr
Definitionen för en singularitet, dvs kärnan i ett svart hål brukar vara "en oändligt liten punkt med oändligt stor massa".

Lite fel där.
Definitionen för ett svart hål är: en så hög "koncentration" utav massa som ger upphov till ett gravitationsfält så starkt att inget kan undkomma dess starkaste punkt.
Oändligt litet hål, nja i princip, men att svarta hål skulle ha oändlig massa stämmer inte alls.

Ett svart hål har samma massa som stjärnan/objektet som skapade det, de har däremot allihopa vad man kan betrakta som oändligt hög densitet.

Alltså tycker jag att det kan finnas skäl till att skapa svarta hål för att studera, förutsatt att man finner lite bättre bevis för att hawkingstrålning faktiskt finns.
Ett svart hål med den massa vi kan hoppas skapa kommer då antagligen avdunsta rätt snabbt
Citera
2009-10-22, 22:16
Medlem
fizzles avatar
Vid ett misslyckande, ser jag frågan som "Skulle du kunna acceptera att allt liv på jorden dog ut?", vilket jag ger svaret Ja till.
Ser inga problem med att dö om alla och allt annat gör detsamma. Lite spela roll över saken.
Citera
2009-10-23, 12:46
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Vid ett misslyckande, ser jag frågan som "Skulle du kunna acceptera att allt liv på jorden dog ut?", vilket jag ger svaret Ja till.
Ser inga problem med att dö om alla och allt annat gör detsamma. Lite spela roll över saken.

Det skulle ju vara ett extraordinärt slut att få passera ett svart håls händelsehorisont.
Citera
2009-10-24, 03:23
Medlem
Andrewgos avatar
Spelar roll, yeah. Solen sväller ju ändå upp om ett par millenium och bränner jorden åt h*lvete. Att sträckas ut som spaghetti när man dras in i ett svart hål får ju klassas som en iallafall skojig död.

Men om det skulle hända, vi skapar ett svart hål som slukar hela jorden:

Två aliens, tusentals mil ifrån jorden ser vår skapelse: "Lol noobs".
Citera
2009-10-24, 10:33
Medlem
Hmm, eller två svarta hål mittemot varandra... Eller så många svarta hål runt en att det ter sig som en stor sfär som drar lika mycket åt alla håll... Spännande tanke
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in