2009-10-18, 23:37
Medlem
Hejhopp!

Kommer att dra igång en odling inom kort och har försökt att ta med en så utförlig beskrivning på min uppsättning som möjligt för att underlätta för er att kunna svara på mina frågor.

Jag kommer säkerligen posta upp bilder när allt är klart och hålla er uppdaterade.. Kommer säkert behöva en hel del hjälp av er eftersom jag aldrig har odlat förr, men jag har valt att satsa hårt på utrustningen tills min plånbok nästan spricker.. Vill få detta så bra som möjligt!

Tacksam för alla svar jag kan få från er!

#Förvaring
1) Detta är det tält jag kommer att använda mig utav, tror ni att det går att klämma in två stycken plantor i denna? Tänkte ev. börja köra NL och Skunk. Räcker en 250W HPS lampa för båda plantorna eller måste jag ha fler än 1 lampa?
Secret Jardin Dark Room 80 x 80 x 160 cm - http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2586&art=612875

#Näring
2) När ska man börja ge plantorna Vega näringen (Vega näringen är till för vegg stadiet) ?
3) När ska man börja ge plantorna Flores näringen (Flores näringen är till för blom stadiet) ?
Terra Vega - http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2586&art=1705602
Terra Flores - http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2586&art=1705610

#Belysning
4) Jag har förstått att lampan nedan är helt ok att ha för blomning. Kan ni rekommendera någon lampa, helst ifrån samma sida (NordicGrow) som är bra under vegg-fasen? Har hört att man ska ha en lampa med blått spectra, finns det på Nordic? Ska man köra på samma watt som när man blommar plantan eller krävs det mer watt vid vegg?
GIB kit 250W - Komplett byggsats - http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2586&art=1486600

#Kolfilter
5) Räcker detta kolfilter till mitt tält?
Kolfilter 100mm, upp till 150m³/h - http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2586&art=661973

#Digital mätare för temperatur och luftfuktighet
Digital hygro & termometer - http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2586&art=611362

Kan dessvärre inte komma på fler frågor just nu angående själva utrustningen, dyker säkert upp fler frågor vid själva monteringen... Brukar alltid dyka upp något i slutet, men har dock lite övriga frågor som jag gärna
skulle vilja ha besvarade..

1) Utifrån att ni har läst min uppsättning.. Vad tror ni skulle passa bäst att odla i det här tältet? Det ska inte vara alltför svår växt, helst en ganska lätt en
men som genererar grymt röka... Mina första tankar landade på NL och Skunk som jag tidigare skrev.. Vad tror ni om det? Jag kommer köra enbart med feminiserade frön..

2) Hos vissa återförsäljare av frön så kan man läsa "Flowering Period: 8-10 weeks" på en del.. Vad innebär denna period? Är det inkluderat då med veggning tills slutfas? Eller är det att man ska låta den blomma i 8-10 veckor? Låter rätt mycket...

3) Hur mycket röka kan man räkna med per planta? Kan vara en rätt klurig fråga att svara på för jag antar väl att det är helt beroende till temperatur, luftfuktighet, hur man toppar och trimmar dom osv..Jag har läst
en hel del angående toppning och trimning för jag har fått känslan av att detta är rätt viktigt om man är ute efter att få en riktigt bra skörd...
Är man ute och cycklar om man tror att man kommer få ca 200G per planta? Läste någonstans att man kan få allt inom 50-500G per planta men skulle gärna vilja veta från individ till individ, hur er skörd har gått...
Någon som odlat tidigare med NL och Skurre?

Jag gör en edit på denna sen om jag kommer på några mer frågor..

Tacksam för alla svar!

AZ
Citera
2009-10-19, 00:36
Medlem
cdxz11s avatar
Du kan nog få in iaf 4 plantor i ett 80x80 tält, 40x40 cm per planta räcker fint, sedan skall även luftfuktare, fläkt och så in men det kan du nog klämma in någonstans.

Du skall inte börja med näringen för tidigt i vegg, för då kan rötterna brännas, lagom tid för att börja med näring är när plantorna är runt 3 veckor gamla ungefär. Du skall köra med veg näringen i veg, och blom näringen i blom, lär följa med något näringschema du kan följa. Kan rekomendera hesi´s näring, jäkla nica grejer!

Lampan du länkade duger finfint för blom, kan även användas i veg men plantorna kommer växa snabbare under en metallhalogen lampa i veg, kostar ej så jäkla mkt så jag tycker det är värt att investera i det. Finns MH lampor hos NG som passar 250 watts ballasten från NG.

Kolfiltret lär räcka, beroende på vilken fläkt du kommer köra. Har för mig att kolfiltren klarar av aningen mer än de "skall" klara, cravenkitten körde ju ett 150 m^3/h kolfilter på en 225 m^3/h fläkt och smet väl inte ut någon lukt ur hans box när han blommade. För att vara på den säkra sidan bör man nog ha ett kolfilter som klarar av fläktens kapacitet.

Känns onödigt att köpa termometer hos NG, jäkla overprice, finns en billig och bra hos clas ohlsson, kostar typ 80 kr om jag inte minns fel.

Citat:
1) Utifrån att ni har läst min uppsättning.. Vad tror ni skulle passa bäst att odla i det här tältet? Det ska inte vara alltför svår växt, helst en ganska lätt en
men som genererar grymt röka... Mina första tankar landade på NL och Skunk som jag tidigare skrev.. Vad tror ni om det? Jag kommer köra enbart med feminiserade frön..

I stort sätt alla strains är lätta att odla, så det är inget du behöver oroa dig över, läser du på och undviker du att pilla med plantorna när du är stenad kan du nog köra i stort sätt vilken strain som helst. Du kan odla i stort sett vilka strains du vill, men se till att starta blom i rätt tid så du inte får för stora plantor som kommer för nära lampan och bränns i slutet av blom, kör du med en cooltube kommer du ju kunna ha topparna närmare lampan så det kanske vore ngt.

Hade jag själv haft en sådan setup att odla i hade jag kört lite olika strains för att få lite olika röka så man kan variera sig lite. Hade typ kört två st tunga indicadominanta och två fina satovadominanta, så har man lite olika sorters röka för olika tillfällen. Sköna strains man kan köra är exempelvis white widow, brainstorm, northern lights, du kan även kolla genom cupvinnarna i cannabis cup, man brukar kunna hitta lite kul strains där.

Citat:
2) Hos vissa återförsäljare av frön så kan man läsa "Flowering Period: 8-10 weeks" på en del.. Vad innebär denna period? Är det inkluderat då med veggning tills slutfas? Eller är det att man ska låta den blomma i 8-10 veckor? Låter rätt mycket...

Flowering time är blomtiden, dvs tiden plantan kommer behöva i blom innan du kan skörda den. I den tiden är veggningen inte inkluderad, utan blomtiden är den tid från och med att du slår om ljuset till 12/12 till skörd (på ett ungefär). Du kan räkna med att plantorna ofta blir mer än dubbelt så stora i slutet av blom jämfört med när du startar blom, speciellt sativadominanta strains.

Citat:
Hur mycket röka kan man räkna med per planta? Kan vara en rätt klurig fråga att svara på för jag antar väl att det är helt beroende till temperatur, luftfuktighet, hur man toppar och trimmar dom osv..Jag har läst
en hel del angående toppning och trimning för jag har fått känslan av att detta är rätt viktigt om man är ute efter att få en riktigt bra skörd...
Är man ute och cycklar om man tror att man kommer få ca 200G per planta? Läste någonstans att man kan få allt inom 50-500G per planta men skulle gärna vilja veta från individ till individ, hur er skörd har gått...
Någon som odlat tidigare med NL och Skurre?

Hur stor skörd du får beror på ganska många faktorer, med setupen du tänkt köra har du ju potential till sjukt fina skördar på upp emot 250-300 gram totalt utan några problem skulle jag tro. Var ju en snubbe som fick ut 172 gram på 5 plantor i ett 60x60 tält så du borde ju kunna slå honom tycker jag =) Skörden beror till stor del på hur länge du kommer vegga plantorna, veggar du längre kommer du ha en större planta än om du veggar en kort tid och det kommer ju leda till att du kommer få fler buds! Sedan finns ju olika sätt att öka skörden på, exempelvis genom att toppa plantorna, binda ned dem för att få sidoskotten att växa till sig ordentligt, och mycket annat, bara att börja läsa på.
Senast redigerad av cdxz11 2009-10-19 kl. 00:40.
Citera
2009-10-19, 09:14
Medlem
Hej!

Tack så hemskt mycket för ditt svar, fick en hel del svar dock det enda jag känner att jag inte "behärskar" så bra är följande:

1) Hur jag ska blanda min jord för att plantan ska trivas på bästa sätt.
2) Räcker en 5 liters kruka?
3) Rekommenderar ni leka kulor i både botten (större lager) och i toppen (mindre lager)
4) Finns det några bra länkar för topping
5) Kan någon förklara lite mer hur man binder plantorna så att de växer annorlunda? Hade varit riktigt nice att få en stor men ändå stilren planta.
Citera
2009-10-19, 10:43
Medlem
Pr3sts avatar
Du har många frågor som redan finns besvarade här på FB. Ta även en titt på Swecan.org, deras forum är mycket bra. Det finns även andra forum som t.ex icmag och uk420.

Vidare finns det massvis av filmer att ladda hem som förklarar mycket av det du undrar. Kolla piratebay så hittar du säkerligen 30gb odlingsfilmer utan problem.

Angående lecakulor så tycker jag att du bara ska ha det i botten. Har man en massa grejer ovanpå jorden så blir det svårare att se när det är dags att vattna plantan och det kommer sluta med att du tar bort dem.

Ditt tält är 80x80 och du får utan problem in 4 plantor. Själv funderar jag på 5 och kanske fler i mitt tält som är 60x60. Det man får tänka på är att slå om dem till blomm i vettig tid. Räkna alltid med att de kommer sträcka sig 150% så får du inte otrevliga överraskningar när plantorna växer in i lampan och bränns.

Eftersom det är din första odling så kommer du antagligen att göra en del misstag men se det istället som en lärorik grej så att du har lärt dig massor till din andra odling istället.

Ett par visa ord: Cannabis är ett ogräs och det är inte raketforskning. Tänk på det så underlättar det förhoppningsvis en del.

Och sist men inte minst:
Lycka till!!
Citera
2009-10-19, 11:51
Medlem
Tackar för ditt snabba svar!

Jag ska ta och kolla runt på nätet ifall jag kan hitta en del filmer.. En annan fråga dock.. Hur långt ifrån bör lampan vara placerad ifrån blomman? OM jag använder mig av en HPS lampa så behöver väl lampan inte vara så nära blomman.. Räcker ca 60 cm ifrån plantan?
Citera
2009-10-19, 12:08
Medlem
warp10s avatar
lycka till
Citera
2009-10-19, 12:09
Medlem
Pr3sts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siscoo06

Jag ska ta och kolla runt på nätet ifall jag kan hitta en del filmer.. En annan fråga dock.. Hur långt ifrån bör lampan vara placerad ifrån blomman? OM jag använder mig av en HPS lampa så behöver väl lampan inte vara så nära blomman.. Räcker ca 60 cm ifrån plantan?

Beroende på vad du har för watt på din lampa.. Man brukar säga att en 250w ska vara 25cm ifrån och en 600w 60cm ifrån. Men du vill ha dem så nära som möjligt, du måste känna med handen under lampan och om du bränner dig så är det också för varmt för plantorna.
Citera
2009-10-19, 13:13
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:

Kör du med en cooltube kan du nog komma rätt nära topparna, leder bort rätt mkt av värmen. Ett bra sätt att ta reda på hur nära du kan ha lampan är att sätta handen under, skall helst vara svalare än kroppstemperatur vid topparna på plantorna. Även bra att ha någon fläkt som blåser direkt på hps lampan, brukar kyla ned den en aning så man kan flytta den aningen närmare.
Citera
2009-10-19, 16:01
Medlem
Tackar återigen för svaren.. Mycket informativt för mig.. ska spara ned detta så att jag har detta som en liten manual när det blir dags! Kommer beställa hem allt till veckan... ska bli riktigt kul att komma igång..
Citera
2009-10-21, 16:01
Medlem
Tänkte bara kolla med någon ifall ni vet någon bra guide till hur man binder ned plantan och låter sidskotten växa till sig.. Jag förstår inte riktigt hur folk menar med detta.. Jag har sett någon bild på när någon har tagit grenen precis vid toppen av plantan och bundit ned den ca 180grader så att grenarna på sidan blir den nya s k "toppen" ... När kan man börja tänka på att binda ned plantan 180 grader? Ska man binda ned nästa topp sen som blir och isåfall när ska man göra detta? Eller ska man helt enkelt toppa den nya toppen och låta den växa till sig ett tag för att sedan binda ned den oxå? Ska man alltid ha dom bundna eller kan man släppa efter, efter ett tag?

Tacksam för svar.
Citera
2009-10-21, 16:21
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Tänkte bara kolla med någon ifall ni vet någon bra guide till hur man binder ned plantan och låter sidskotten växa till sig.. Jag förstår inte riktigt hur folk menar med detta.. Jag har sett någon bild på när någon har tagit grenen precis vid toppen av plantan och bundit ned den ca 180grader så att grenarna på sidan blir den nya s k "toppen" ... När kan man börja tänka på att binda ned plantan 180 grader? Ska man binda ned nästa topp sen som blir och isåfall när ska man göra detta? Eller ska man helt enkelt toppa den nya toppen och låta den växa till sig ett tag för att sedan binda ned den oxå? Ska man alltid ha dom bundna eller kan man släppa efter, efter ett tag?

Tacksam för svar.

Finns en hel del videos som visar hur man får bäst effekt med LST, sök lite på youtube. Men man kör oftast lst när man har ont om plats, speciellt när man har lite höjd space, kör du i ett 120x120 tält känns lst bara onödigt, satsa på att få ett gäng feta toppar istället, tror du skulle få ut tillräckligt från det.
Citera
2009-10-22, 16:46
Medlem
Har beställt paketet nu och det är snart på ingång... Jag kom på ytterligare frågor nu som jag gärna skulle vilja ha svar på... Jag har letat en del här och på Swecan men föredrar gärna ett konkret svar av någon som vet vad de hållier på med..

Hur ska jorden blandas? Har ni några rekommendationer?
Hur ska lampan placeras i förhållande till plantan? Skriv gärna om det skiljer sig från vegg stadiet till blom stadiet...
Kommer använda mej som ni rekommenderade, en MH lampa till vegg och en HPS till blom.. Toppen lampor verkar det som!!

För övrigt så kommer jag köra med Skunk Passion strains.. Skunk #1 var slut men läste lite om Skunk Passion.. Ska vara helt okey röka med mycket sativa, det gillar vi!!

Kommer förhoppningsvis posta lite pics när det e klart på tältet..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in