• 1
  • 2
2009-10-18, 22:10
Medlem
jabbe91s avatar
Tjenare.
Det är så här att min pappa fick för sig att installera Windows 7 på sin dator, vilken är en stationär dator.

Vi har redan Windows XP på en IDE hårddisk, men vi hade testat att försöka installera w7 på en ide disk han hade med från jobbet, men fungerade ej, så vi åkte och köpte en Sata hårddisk och installerade och detta fungerade då.

Nu är problemet att vi vill kunna ha båda hårddiskarna inkopplade samtidigt och kunna välja vilket OS som vi vill gå in i, men detta fungerar ej, för datorn startar ej när vi satt IDE som slave, cable select eller master...

Någon som har tipps varför detta inte fungerar , eller vad som måste göras så det går??
Citera
2009-10-19, 12:15
Medlem
Exakt vad händer när det inte funkar?

BÅDA problemen kan vi säker förklara för dig om de skriver mer än bara "funkar inte".
Senast redigerad av panpo98 2009-10-19 kl. 12:25.
Citera
2009-10-19, 17:01
Medlem
jabbe91s avatar
Men alltså när vi har kopplat IDEn på Master och hstatar datorn så går den ändå in i sata disken?
Citera
2009-10-19, 18:08
Medlem
"Hard disk boot priority" (Gigabyte moderkort) finns i bios i närheten av boot ordningen. Kan heta olika beroende på moderkort och om den inte är för gammal. Välj vilken hårddisk (USB minne) som datorn ska starta från när du har flera.

Och ditt första problem (Så att ni vet till om ni får samma fel igen) ? Vad hände när det inte gick när ni försökte installera på den första hårddisken?
Citera
2009-10-19, 20:18
Medlem
jabbe91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
"Hard disk boot priority" (Gigabyte moderkort) finns i bios i närheten av boot ordningen. Kan heta olika beroende på moderkort och om den inte är för gammal. Välj vilken hårddisk (USB minne) som datorn ska starta från när du har flera.

Och ditt första problem (Så att ni vet till om ni får samma fel igen) ? Vad hände när det inte gick när ni försökte installera på den första hårddisken?

Okej, nej jag har inget gigabyte moderkort, utan ser att det står Intel 82 865 G\PE\P ???

När vi försökte att installera på första disken stod det något där man väljer vilken partition/hårddisk man ska installera på att , det var något fel med disken, och skulle man ändå fortsätta skulle installationen hänga sig vilket den gjorde.
Citera
2009-10-19, 21:13
Medlem
1. Uppgifterna hjälpte inte att hitta ditt moderkort. Börja och leta i bios istället efter ett liknande ställe som jag beskrev förut.

2. Helst skulle du ha (snabb) formaterat och gjort om alla partitioner. Skapat först 1 och vänta med resten (även andra hårddiskar) tills du sett skrivbordet minst 1 gång. I diskhanteraren fixar du sådant efteråt. Anledningen att du börjar med 1 hårddisk/partition och 1 CD/DVD är att du kan få många konstiga fel både nu och i framtiden.

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Hantera / Diskhantering.
Beroende på var/vilken bild av din hårddisk / partition du höger klickar på får du upp till 3 olika menyer.

Kan även vara att partitionen du valde var för liten fast det brukar den säga.
Senast redigerad av panpo98 2009-10-19 kl. 21:17.
Citera
2009-10-19, 22:50
Medlem
jabbe91s avatar
Citat:
1. Uppgifterna hjälpte inte att hitta ditt moderkort. Börja och leta i bios istället efter ett liknande ställe som jag beskrev förut.

2. Helst skulle du ha (snabb) formaterat och gjort om alla partitioner. Skapat först 1 och vänta med resten (även andra hårddiskar) tills du sett skrivbordet minst 1 gång. I diskhanteraren fixar du sådant efteråt. Anledningen att du börjar med 1 hårddisk/partition och 1 CD/DVD är att du kan få många konstiga fel både nu och i framtiden.

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Hantera / Diskhantering.
Beroende på var/vilken bild av din hårddisk / partition du höger klickar på får du upp till 3 olika menyer.

Kan även vara att partitionen du valde var för liten fast det brukar den säga.

Okej,, nu vet jag inte redigt vad du snackar om, jag vill inte partionera om diskarna, för jag har redan installerat och det funkar, men det som inte fungerar är när jag ska starta.
Citera
2009-10-19, 22:57
Medlem
nikgusta78s avatar
Tror problemet ligger i bootordningen på datorn. Om du tar ur sata hårdisken bootar den då upp XP?
Citera
2009-10-19, 23:16
Medlem
jabbe91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikgusta78
Tror problemet ligger i bootordningen på datorn. Om du tar ur sata hårdisken bootar den då upp XP?

Ja exakt, då fungerade. Men inte när de sitter i samtidigt , knas
Citera
2009-10-20, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jabbe91
Okej,, nu vet jag inte redigt vad du snackar om, jag vill inte partionera om diskarna, för jag har redan installerat och det funkar, men det som inte fungerar är när jag ska starta.
I punkt nr 2 snackade jag om varför det först inte gick att installera som du inte heller fattade.

Varför har du inte kollat i bios ännu som jag sa åt dig?
Eller ens berättat vad du hittat i bios?
Du vill väll få det här fixat?
Senast redigerad av panpo98 2009-10-20 kl. 05:31.
Citera
2009-10-20, 09:13
Medlem
Andreasvbs avatar
Ladda ned VistaBootPRO och lägg in XP i din bootmeny för Windows 7.

Borde fungera.
Citera
2009-10-20, 17:22
Medlem
jabbe91s avatar
Citat:
I punkt nr 2 snackade jag om varför det först inte gick att installera som du inte heller fattade.

Varför har du inte kollat i bios ännu som jag sa åt dig?
Eller ens berättat vad du hittat i bios?
Du vill väll få det här fixat?

Okej, då ber jag om ursäkt heh .. nej har inte hunnit, ska kolla upp det med bioset ikv då
men någon speciellt ja ska kolla efter i bioset med hårddiskarna??
Bootordningen eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in