2009-10-18, 20:29
Medlem
Sker ett igenknnings program till scanner. S jag kan scanna ett papper med text, och sedan editera texten i ett ordbehandlingsprogram. Finns detta?
Citera
2009-10-18, 20:38
Medlem
Ja, det finns en hel del sdana av varierande kvalit, varav ngot enstaga r gratis. Programmen kallas fr OCR-program, det str fr Opical Character Recognition. De tv dominerande OCR-progammen r ABBYY FineReader Professional Edition v10 och Omnipage v17 Professional. Det skiljer ett par tusen i pris mellan dem och Omnipage r dyrast. Sjlv fredrar jag starkt FineReader. Jag kpte faktiskt den senaste versionen av det fr ngon vecka sedan.
Om man skall dra en skiljelinje mellan programmen s kan man sga att omnipage mer r till fr fretag som skall gra OCR p stora mngder papper och inte skall sitta och korrigera felen som uppstr vid tolkningen. Omnipage har en massa automatiseringsfunktioner, men r s bra att sitta med fr att ska efter tolkningsfelen. Precis det motsatta rder fr FineReader.
Hr r ett gammalt test av OCR-program: http://www.scribd.com/doc/6119884/Te...nde-OCRprogram
Senast redigerad av Mansig 2009-10-18 kl. 20:40.
Citera
2009-10-18, 20:42
Medlem
Persepones avatar
Adobe Acrobat 9. Standard, Pro och Extended klarar av det.
Citera
2009-10-18, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persepone
Adobe Acrobat 9. Standard, Pro och Extended klarar av det.
Med ett pris p ver 3000 kr och en tolkningsfrmga som r ganska lngt underlgsen de flesta OCR-programmen r det nog ett av de sista OCR-programmen man skall rekommendera ngon att skaffa. Visst, Adobe Acrobat r jttebra p vissa saker och jag anvnder det ofta. Men just fr OCR-ndamlet r det tmligen vrdelst, i synnerhet till priset sett.
Citera
2009-10-18, 20:55
Medlem
Persepones avatar
Och din lnk till en test frn 2005 r mer relevant menar du?

Oki om det r gamla program som gller, d rekommenderar jag istllet Microsoft Office Document Imaging som ingr i Office 2003 och 2007, fungerar kalasbra.
Citera
2009-10-18, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persepone
Och din lnk till en test frn 2005 r mer relevant menar du?[...]
Det borde vara ganska uppenbart att det program som r avsett fr ndamlet ocks r lmpligast. Man kper inte Adobe Acrobat fr OCR-funktonen. Man kper det fr att redigera PDF-filer och om man hamnar i en situation dr man behver gra OCR p ett dokument och man saknar tillgng till ett professionellt OCR-program s r det bttre med Adobe Acrobat n ingenting. Men rekommendera det inte framfr de professionella OCR-programmen.
Senast redigerad av Mansig 2009-10-18 kl. 21:08.
Citera
2009-10-18, 21:37
Medlem
Tack fr hjlpen. Jag ska testa Omnipage 17 pro nu. Scannade med ver 12 och det blev vldigt dligt resultat, fr se om det r bttre med 17. Lste lite om det och det verkade ha gjort en hel del frbttrinigar.
Citera
2009-10-18, 21:59
Medlem
Muckarduvas avatar
ABBYY Finereader anses ofta som ett av de bttre OCR-programmen p marknaden. Inte srskilt dyrt heller, om man fredrar att g den legala vgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in