• 4
  • 5
2009-11-06, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Den objektiva sanningen R verkligheten, inte en egenskap. Det finns ju en verklighet, ett faktiskt frhllande, men vi som subjekt kan inte uppfatta det, eftersom vi begrnsas av vr egen existens. Men ven innan det fanns ngra subjekt, s fanns det en verklighet/ sanning. Ingen iakttog den, men det som var, det var oavsett detta. (Eller r i de delar av universum eller utanfr universum som (eventuellt) inga subjekt kan iaktta) Vi kan bara tolka verkligheten/sanningen frn vr egen utgngspunkt, vilket automatiskt leder till en subjektiv sanning.

Vi vet att jorden kretsar kring solen med hjlp av vr iakttagelsefrmga. Det r allts en sanning som gller fr oss mnniskor. Det kanske inte alls skulle vara en sanning i objektiv mening dock. Men det r ju ngot vi aldrig kan veta, och eftersom vi mste frhlla oss till ngon slags verklighet, s frhller vi oss till den verklighet vi kan frnimma och kallar det "sanning".

mvh
tt
I ett pstende, till exempel "Grisar kan flyga", s ger vrdet "Sant" eller "Falskt" pstendet egenskapen av att antingen vara sann eller falsk. Egenskapen i sig kan inte VARA verkligheten.

Dremot kan man ju se det som en intentionalitet, och d r en del av vrlden att-grisar-kan-flyga-r-falskt, till exempel. Men d talar man om varande, inte existens.

Hur vet du att det fanns en verklighet innan subjekten, eller ens ditt eget subjekt? Vad r argumentet fr "verklighetens" existens? Vad r det som gr verkligheten till just verkligheten, hur beskriver man den? Och varfr skulle man behva sga att ngot r verkligt/verkligare, varfr skulle man behva verklighetens existens fr att kunna sga ngot om ngot annat?

Men, det hr r ltt off-topic egentligen. Det har inget med kunskap eller sanning att gra.
Citera
2009-11-06, 18:10
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
I ett pstende, till exempel "Grisar kan flyga", s ger vrdet "Sant" eller "Falskt" pstendet egenskapen av att antingen vara sann eller falsk. Egenskapen i sig kan inte VARA verkligheten.

Dremot kan man ju se det som en intentionalitet, och d r en del av vrlden att-grisar-kan-flyga-r-falskt, till exempel. Men d talar man om varande, inte existens.

Hur vet du att det fanns en verklighet innan subjekten, eller ens ditt eget subjekt? Vad r argumentet fr "verklighetens" existens? Vad r det som gr verkligheten till just verkligheten, hur beskriver man den? Och varfr skulle man behva sga att ngot r verkligt/verkligare, varfr skulle man behva verklighetens existens fr att kunna sga ngot om ngot annat?

Men, det hr r ltt off-topic egentligen. Det har inget med kunskap eller sanning att gra.

Ett pstende kan endast gras av ett subjekt... Allts har du redan dr frlorat objektiviteten och den faktiska verkligheten. Vad var det Kant sa? "Tinget i sig r oberoende av tinget som vi beskriver det. Det finns och r, oberoende av subjektets tolkning.

"Grisar kan flyga" r ingen faktiskt realitet. Det r ett pstende som ett subjekt gr och som kan falsifieras eller verifieras inom subjektets verklighetsram.

Vad gller vetskapen om en objektiv verlighet, s kan jag bara frmoda att det frhller sig s. Jag kan inte bevisa det, men det frefaller troligt ur mitt subjektiva perspektiv. ALLT jag sger hrrr ju ur mina eller mina likars (mnniskors) erfarenhetsbas, och alla dessa erfarenheter begrnsas av de begrnsningar mnniskan som subjekt har.

"Subjektiviteten r sanningen". Vi kan inte beskriva verkligheten objektivt eftersom vi r subjekt. Vi kan bara beskriva den verklighet vi frnimmer och som tycks verklig fr oss. Och vi mste frhlla oss till denna frnimmade verklighet fr att kunna leva. Annars blir hela livet och vr civilisation ett enda kaos. Vi mste helt enkelt ha en "verklighet" att frhlla oss till, men gr du ner p individniv s ser du ju genast att denna verklighet skiljer sig t oerhrt mycket!

Vad som gr verkligheten till verkligheten r ett faktiskt frhllande. Ngot r p ett visst stt, oavsett om ngon vet om det. Om det t ex finns ett musbo i min bddsoffa, s finns det det, ven om jag inte vet om det.
Jag menar att allt som existerar ju gr det i en form som r absolut. Men vi kan inte frnimma denna form.

mvh
tt
Citera
2009-11-06, 18:56
Medlem
Citat:
Ett pstende kan endast gras av ett subjekt... Allts har du redan dr frlorat objektiviteten och den faktiska verkligheten. Vad var det Kant sa? "Tinget i sig r oberoende av tinget som vi beskriver det. Det finns och r, oberoende av subjektets tolkning.

"Grisar kan flyga" r ingen faktiskt realitet. Det r ett pstende som ett subjekt gr och som kan falsifieras eller verifieras inom subjektets verklighetsram.

Vad gller vetskapen om en objektiv verlighet, s kan jag bara frmoda att det frhller sig s. Jag kan inte bevisa det, men det frefaller troligt ur mitt subjektiva perspektiv. ALLT jag sger hrrr ju ur mina eller mina likars (mnniskors) erfarenhetsbas, och alla dessa erfarenheter begrnsas av de begrnsningar mnniskan som subjekt har.

"Subjektiviteten r sanningen". Vi kan inte beskriva verkligheten objektivt eftersom vi r subjekt. Vi kan bara beskriva den verklighet vi frnimmer och som tycks verklig fr oss. Och vi mste frhlla oss till denna frnimmade verklighet fr att kunna leva. Annars blir hela livet och vr civilisation ett enda kaos. Vi mste helt enkelt ha en "verklighet" att frhlla oss till, men gr du ner p individniv s ser du ju genast att denna verklighet skiljer sig t oerhrt mycket!

Vad som gr verkligheten till verkligheten r ett faktiskt frhllande. Ngot r p ett visst stt, oavsett om ngon vet om det. Om det t ex finns ett musbo i min bddsoffa, s finns det det, ven om jag inte vet om det.
Jag menar att allt som existerar ju gr det i en form som r absolut. Men vi kan inte frnimma denna form.

mvh
tt
"Tinget i sig r oberoende av tinget som vi beskriver det. Det finns och r, oberoende av subjektets tolkning." r lika mycket pstende som "Grisar kan flyga", men mnga skulle skert hvda att det ena r sant medan det andra r falskt.

Pongen r att sanning och kunskap r lika mycket beroende av subjektivitet.

Dessutom, "Musbo" och "bddsoffa" r ord som delar upp "verkligheten" i olika kategorier, en uppdelning som r beroende av subjekt. I en objektiv verklighet finns varken musbor eller bddsoffor, fr att inte tala om gandertt och kvantiteter.
Citera
2009-11-06, 19:13
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
"Tinget i sig r oberoende av tinget som vi beskriver det. Det finns och r, oberoende av subjektets tolkning." r lika mycket pstende som "Grisar kan flyga", men mnga skulle skert hvda att det ena r sant medan det andra r falskt.

Pongen r att sanning och kunskap r lika mycket beroende av subjektivitet.

Dessutom, "Musbo" och "bddsoffa" r ord som delar upp "verkligheten" i olika kategorier, en uppdelning som r beroende av subjekt. I en objektiv verklighet finns varken musbor eller bddsoffor, fr att inte tala om gandertt och kvantiteter.
S r det givetvis, men fr att vi ens ska kunna diskutera den hr frgan, s krvs ju att vi anvnder oss av begrepp... Subjektiva begrepp, liksom hela den hr diskussionen r subjektiv, och drmed mjligen helt meningsls i objektiv mening. Det r ju upp till var och en av oss ta stllning till om det r meningslst ven ur subjektiv synpunkt.
mvh
tt
Citera
2009-11-07, 08:44
Medlem
Citat:
S r det givetvis, men fr att vi ens ska kunna diskutera den hr frgan, s krvs ju att vi anvnder oss av begrepp... Subjektiva begrepp, liksom hela den hr diskussionen r subjektiv, och drmed mjligen helt meningsls i objektiv mening. Det r ju upp till var och en av oss ta stllning till om det r meningslst ven ur subjektiv synpunkt.
mvh
tt
Det finns alltid relativistisk eller subjektivistisk sanning och kunskap. Och det finns det ingen anledning att inte vara njd med. Man mste inte brja tala om 'ngot' verkligt och objektivt sant.

Visserligen kan det frsts vara en subjektiv sanning att det existerar objektiva sanningar, men det kan man sga om ngon som tror att Gud skapat ateister ocks. Det finns bevis varken emot eller fr, s man har ingen vetenskaplig grund att varken frlita sig p eller frkasta existensen av det som vi kallar fr en objektiv verklighet.

Ah, nu ser jag en intressant liknelse som kan vara ltt kontroversiell. Att hvda att det existerar en objektiv verklighet, r som hvda att det existerar sjlar/andar. Bda pstendena r icke-falsifierbara, men pstendet om den objektiva verkligheten pverkar inte vad vi ser som sant eller falskt (utom frsts, nr folk kallar saker fr "verkligt" eller "faktiskt", som om dom verkligen skulle kunna gra en sdan bedmning)
Citera
2009-11-08, 00:35
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
En "kta" nihilist skulle vl ven sga att "falsk" objektivism och konsensus inte heller existerar. Det gr inte ihop, men dom hvdar att inga vrden alls existerar inte, och det torde inkludera ven dom vrden som sger att saker och ting inte r som dom egentligen r
Nihilisterna r bland filosofer likstllda med pajaser bland skdespelarna; en amatrmssig gruppering som endast apar efter det ytliga kroppsprket hos de professionella aktrerna. Vill man kvala in hos de riktiga skret av filosofer och tnkare i strsta allmnhet, s fr man brja med att tillgna sig satslogiska och predikatlogiska grunder inom mnet. Drp fljer en kad frmga att debattera inom det filosofiska fltet.
Citera
2014-05-24, 00:13
Medlem
Dd o terfdds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Jorden snurrar runt solen, vilket r objektivt sant, ven om alla inte hller med. De exakta detaljerna runt hur jordens bana ser ut r ocks de objektivt sanna, ven om ngon eventuellt skulle f ett mtfel.

Va?

Jorden snurrar runt solen, objektivt sant?

Var har du ftt det ifrn?

Finns ju inga som helst vetenskapliga bevis fr det dr flummet!

Jorden har ingen bana runt ngon annan himlakropp, med tanke p att Hon r stationr!

Objektiv kunskap har annars med objektens vrld att gra, och ett exempel p objektiv sanning r exempelvis 2+2 = 4
Citera
2014-05-24, 01:04
Medlem
Litenklens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Va?

Jorden snurrar runt solen, objektivt sant?

Var har du ftt det ifrn?

Finns ju inga som helst vetenskapliga bevis fr det dr flummet!

Jorden har ingen bana runt ngon annan himlakropp, med tanke p att Hon r stationr!

Objektiv kunskap har annars med objektens vrld att gra, och ett exempel p objektiv sanning r exempelvis 2+2 = 4
Vetenskapligt kollade kllor p dina svagsinta pstenden....
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in