2009-10-17, 16:43
Medlem
Som rubriken lyder, vad går dem för styck på gatan?
Citera
2009-10-17, 17:15
Medlem
MonkeyMens avatar
Du borde få med ett par hundra ifall du köper ett vapen på svarta marknaden, sedan tror jag inte att de flesta som handlar svart med vapen säljer ammunition styckvis. Det är inte olagligt att köpa ammunition i en affär och jag tror inte att de flesta butiker är intresserade av att se licens vid ammo-köp.
Annars kan du ju bara fråga din kontakt...
Citera
2009-10-17, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyMen
Du borde få med ett par hundra ifall du köper ett vapen på svarta marknaden, sedan tror jag inte att de flesta som handlar svart med vapen säljer ammunition styckvis. Det är inte olagligt att köpa ammunition i en affär och jag tror inte att de flesta butiker är intresserade av att se licens vid ammo-köp.

Saken är att jag har tusen st hemma, och tänkte få iväg dem. Har fått ett erbjudande om 7kr styck, bör man ta det?
Citera
2009-10-17, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyMen

Du har faktiskt fel där. Det är inte tillåtet att köpa (eller inneha) ammunition till vapen som du inte har licens för. Affärerna brukar dessutom vara bra på att kolla licensen när man handlar. I alla fall tills de känner igen din vackra nuna...

Sedan så frågar han efter priset på 9mm kulor, inte ammunition. KULOR går bra att handla i affären utan licens!
Citera
2009-10-17, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MSeaCreasy
Saken är att jag har tusen st hemma, och tänkte få iväg dem. Har fått ett erbjudande om 7kr styck, bör man ta det?

Om det är kulor så ja. Bara att nappa.

Om det är patroner, NEJ!
Citera
2009-10-17, 18:46
Medlem
Tja, "böter eller fängelse i högst sex månader" enligt Vapenlagen.
Citera
2009-10-17, 18:51
Medlem
HRTs avatar
alla seriösa säljare frågar efter vapen licens o id..
låt folk svara som vet..och som handlar ammunition till sina vapen..vi snackar inte softairguns nu..

7 sek? fantasi priser..
har du tusen är det säkert 39B 9mm vilka är total förbjudna och ses mkt allvarligare än vanlig ammunition..

Kommer dom ut på gatan o de kan spåras till dej oja, kriminella snackar gärna för att få en månad mindre oavsett va ni tror..
Så räkna med mkt värre i straffskalan..
Citera
2009-10-17, 19:57
Medlem
9mm torde inte kosta mer än 3kr / bulan på de volymerna.

Just försvarets variant kryllar det ju av, men den kanske man inte bör ladda i alla vapen där den går att skjuta.

Antar att du har din brevlåda full med PM just nu.

//GF
Citera
2009-10-17, 20:24
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
har du tusen är det säkert 39B 9mm vilka är total förbjudna och ses mkt allvarligare än vanlig ammunition..

Vänligen håll kakhålet stängt om saker som du inte har den blekaste aning om. 39B är inte förbjuden på något sätt och betraktas inte heller annorlunda ur ett juridiskt perspektiv.
Citera
2009-10-17, 20:24
Medlem
Bohultarens avatar
Citat:
alla seriösa säljare frågar efter vapen licens o id..
låt folk svara som vet..och som handlar ammunition till sina vapen..vi snackar inte softairguns nu..

7 sek? fantasi priser..

Kommer dom ut på gatan o de kan spåras till dej oja, kriminella snackar gärna för att få en månad mindre oavsett va ni tror..
Så räkna med mkt värre i straffskalan..

Nej, de är inte förbjudna.
Vi fick en tilldelning från svenska pistolskytteförbundet för ett par år sedan.
Vill minnas att min klubb fick ca 3000 bulor att dela ut till aktiva 9mm skyttar.
Dock så tyckte inte polisen om det så det kommer inte att inträffa flera gånger.
Priset på dem kan kan nog vara ca 3 kr, inte mera. Jag har köpt för 1 kr men det var ett par år sedan.
Citera
2009-10-17, 20:31
Medlem
HRTs avatar
just det för några år sen var det ok men efter polismannen blivit ihjälskjuten med just 39b 9mm trots skyddsväst har man ändrat detta.den får inte tilldelas någon skytteklubb och att inneha den är straffbart!
Muppar!
Citera
2009-10-17, 20:49
Medlem
svengörans avatar
Citat:
just det för några år sen var det ok men efter polismannen blivit ihjälskjuten med just 39b 9mm trots skyddsväst har man ändrat detta.den får inte tilldelas någon skytteklubb och att inneha den är straffbart!
Muppar!

Det är inte olagligt för en skytt med licens på 9mm att inneha 39B ammunition, Vi har ingen lagstiftning mot denna typ av ammunition bland civila.
Fick man den vid utdelningen till klubbarna är det hur lugnt som helst att ha den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in