Efter att ha läst nästan hela tråden så har jag kommit fram till följande -
Vid styrketräning: Precis innan och efter träning så tar man EAA, eventuellt + malto efter träning. Men ifall jag förstått det rätt så spelar kolhydrater ingen "stor" roll för att bygga muskler. Är detta korrekt, och isåfall varför tar man malto/gainer precis efter styrketräning?
Vid konditionsträning: Där är det mycket viktigare att få i sig snabba kolhydrater då proteiner inte har någon stor verkan efter konditionsträning. Har jag förstått det rätt?
Slutsats: Det bästa vore att ta malto precis efter ett konditionspass. Det eftersom man bränner mycket, mycket mer kolhydrater i ett konditions pass än ett styrketräningspass. Ska man styrketräna så tar man EAA innan, under och precis efter träningen. Vill man gå upp i vikt (förstår inte varför) så tar man även malto precis efter träning.
Angående att ta gainer/malto precis efter styrketräningspass. Varför gör man det? Det är väl inte så att kolhydraterna kommer bygga upp muskler, istället kommer man ju bara bli fetare. Eller vill man bli fetare? Det är proteinerna som bygger upp musklerna och under ett år så går man max upp 3-4 kg muskler och det är inte tack vare kolhydraterna.
Dessutom så undrar jag över varför det inte är någon som reagerat över produktbeskrivningen i diverse EAA produkter. I exempelvis denna -
http://www.gymvaruhuset.com/?cid=137173
så kan man läsa att man ska ta kolhydrater efter träningen och EAA innan träning. Är det korrekt och isåfall varför? Förstår inte varför man ska ta kolhydrater precis efter styrketräning.
Personligen så både styrketränar och konditionstränar jag. Jag strävar
Inte att gå upp en massa i vikt. Tvärtom så vill jag bränna en massa fett, lägga på lite muskler, få bättre form, kondition och fysik. Så jag bör väl då skippa kolhydraterna efter ett stryketräningspass och istället ta dem efter ett konditionspass? Därefter så lagar jag själv mat 1-2 timmar efter träning.
By the way, var kan man köpa en ren malto produkt utan diverse annat? Har sökt men inte hittat.