Citat:
Ursprungligen postat av skolmatsal
Jag är just nu student i en av de stora studentstäderna och bostadssituationen är minst sagt hopplös. Kötiden för en lägenhet på studentbostadsbolaget ligger på ett år, lite högre för ettor.
Jag ska studera minst 4 år till och har kollat lite på bostadsmarknaden. Ettor och tvåor som ligger lagom centralt går för ungefär 1500000 och har avgifter som är mellan 1750 och 3250.
Jag har råd att lägga cirka 300 000 i kontantinsats, och med nuvarande räntor så innebär det att jag skulle klara en bolåneränta på 5% och fortfarande ligga på lägre boendeavgift än vad hyran skulle vara i en studentbostad. Och då inbegriper de flesta månadsavgifter el+vatten+värme+tv+internet medan vissa av hyrorna kräver separat internet+el+tv abonnemang. (Ja, studentbostäderna är dyra och blir dyrare för varje år...)
Min tanke är att försöka få tag på en hyffsat central 2rummare för runt 1 500 000 och sen ev. ha en inneboende som får betala räntan och viss del av avgiften. Men jag har inga problem med att bo i en etta och stå för fiolerna själv om det skulle dyka upp nån fin till rätt pris.
Problemet med detta är att man blir bunden till orten, och om man skulle få för sig att man inte vill plugga så står man där med bolån och studielån att betala. Inte för att det är ett större problem, men det känns som ett stort ansvar ändå.
Mina frågor är:
1.Ska man slå till på en bostadsrätt eller finns det vettigare saker jag kan göra med kontantinsatsen?
2.Hur tror ni att räntorna samt bostadsmarknaden kommer att utvecklas i framtiden på 5 års sikt?
3.Vilka andra avgifter kan man räkna med i en bostadsrätt som inte syns i en hyresrätt?
4.Några andra saker jag borde ta i beaktande?
Edit: Om mod tycker att tråden passar bättre i hem och trädgård så får de gärna förpassa den dit, men just fråga 1. är viktig för mig.
1. Jag säger köp. Du betalar mindre, och det du betalar går till dej själv. Jag gjorde det när jag studerade, när jag sedan flyttade därifrån hyrde jag ut den för ungefär vad lånet kostade. Under tiden hade jag köpt en annan lägenhet ihop med min tjej. Jag sålde bägge med bra vinst och kunde köpa ett bra hus med uthyrningslägenhet i.
Det hade aldrig funkat utan det första köpet.
2. Räntorna kommer antagligen stiga, eftersom det är onormalt lågt nu. Troligen inte till några avskräckande höjder dock, eftersom ekonomin nog kommer vara ganska bräcklig ett bra tag och räntan är ett sätt att göra livet levligt för folk. När det gäller prisen på bostadsmarknaden så blir man nog belönad med Nobelpriset i ekonomi om man kommer på ett sätt att förutse huspriserna. Men generellt sett är bostadsinvestering ett av de säkraste områdena man kan sätta pengar på, stort sett stiger priserna ganska jämnt år efter år.
Köp inget extremt, eller svindyrt så skulle jag känna mej säker på att det är ett bra sätt att använda pengarna på.
3. Jag kommer inte på något. Ränta, amortering och månadsavgift. Du bör ha en försäkring också, det finns en speciell bostadsrättsförsäkring har jag för mej. Den är billig, men viktig, särskilt om du ska hyra ut den.
Är inte helt säker på det här, men tror att om du har otur kan du bli ekonomiskt ansvarig för vattenläckor i din lägenhet som skadar grannlägenheten tex.
4. Kommer inte på nåt. Men som sagt, bostadsinvestering kan lägga en bra grund för din ekonomiska framtid. Har du otur, och lägenheten inte stiger speciellt mycket, så har du ju i alla fall betalt ned en del som du får ut när du ska flytta och köpa på en annan plats.