2009-10-16, 22:27
Medlem
skolmatsals avatar
Jag är just nu student i en av de stora studentstäderna och bostadssituationen är minst sagt hopplös. Kötiden för en lägenhet på studentbostadsbolaget ligger på ett år, lite högre för ettor.
Jag ska studera minst 4 år till och har kollat lite på bostadsmarknaden. Ettor och tvåor som ligger lagom centralt går för ungefär 1500000 och har avgifter som är mellan 1750 och 3250.
Jag har råd att lägga cirka 300 000 i kontantinsats, och med nuvarande räntor så innebär det att jag skulle klara en bolåneränta på 5% och fortfarande ligga på lägre boendeavgift än vad hyran skulle vara i en studentbostad. Och då inbegriper de flesta månadsavgifter el+vatten+värme+tv+internet medan vissa av hyrorna kräver separat internet+el+tv abonnemang. (Ja, studentbostäderna är dyra och blir dyrare för varje år...)
Min tanke är att försöka få tag på en hyffsat central 2rummare för runt 1 500 000 och sen ev. ha en inneboende som får betala räntan och viss del av avgiften. Men jag har inga problem med att bo i en etta och stå för fiolerna själv om det skulle dyka upp nån fin till rätt pris.
Problemet med detta är att man blir bunden till orten, och om man skulle få för sig att man inte vill plugga så står man där med bolån och studielån att betala. Inte för att det är ett större problem, men det känns som ett stort ansvar ändå.
Mina frågor är:
1.Ska man slå till på en bostadsrätt eller finns det vettigare saker jag kan göra med kontantinsatsen?
2.Hur tror ni att räntorna samt bostadsmarknaden kommer att utvecklas i framtiden på 5 års sikt?
3.Vilka andra avgifter kan man räkna med i en bostadsrätt som inte syns i en hyresrätt?
4.Några andra saker jag borde ta i beaktande?

Edit: Om mod tycker att tråden passar bättre i hem och trädgård så får de gärna förpassa den dit, men just fråga 1. är viktig för mig.
Senast redigerad av skolmatsal 2009-10-16 kl. 22:38.
Citera
2009-10-16, 22:46
Medlem
Spott & spes avatar
Efter fem års obruten analvåldtäkt i andrahandsvärdars händer kan jag bara sammanfatta läget med ett ord - köp. Har du möjlighet att låna till insatsen och borgenärer till hands finns det ingen anledning att dra ut på lidandet. Lycka till.
Citera
2009-10-16, 22:59
Medlem
klantishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skolmatsal
Mina frågor är:
3.Vilka andra avgifter kan man räkna med i en bostadsrätt som inte syns i en hyresrätt?

Jag är inte så inne i den svängen just nu.
Fördelen med hyresrätt vs bostadsrätt är att om någonting går sönder i lägenheten så lagar hyresvärden det. Tex spis, frys osv. Bor du i bostadsrätt så får du betala sådant själv.

Fördelen med bostadsrätt vs hyresrätt är att du investerar (eller sparar) dina pengar ganska säkert tills den dag du flyttar eftersom lägenheten är värd en bra summa pengar och då har du startkapital för en ny lägenhet.

Det som KAN tillkomma beroende på var din bostadsrätt finns och vilken slags bostadsrätt det är så är det sophämtnings avgifter, snöröjningsavgifter (på vägar som hör till föreningen), trappstädning mm Många saker betalas av föreningen och jag tror att de i många fall bakas in i avgiften, men inte alltid.
Citera
2009-10-16, 23:03
Medlem
nosferatous avatar
Citat:
Jag är just nu student i en av de stora studentstäderna och bostadssituationen är minst sagt hopplös. Kötiden för en lägenhet på studentbostadsbolaget ligger på ett år, lite högre för ettor.
Jag ska studera minst 4 år till och har kollat lite på bostadsmarknaden. Ettor och tvåor som ligger lagom centralt går för ungefär 1500000 och har avgifter som är mellan 1750 och 3250.
Jag har råd att lägga cirka 300 000 i kontantinsats, och med nuvarande räntor så innebär det att jag skulle klara en bolåneränta på 5% och fortfarande ligga på lägre boendeavgift än vad hyran skulle vara i en studentbostad. Och då inbegriper de flesta månadsavgifter el+vatten+värme+tv+internet medan vissa av hyrorna kräver separat internet+el+tv abonnemang. (Ja, studentbostäderna är dyra och blir dyrare för varje år...)
Min tanke är att försöka få tag på en hyffsat central 2rummare för runt 1 500 000 och sen ev. ha en inneboende som får betala räntan och viss del av avgiften. Men jag har inga problem med att bo i en etta och stå för fiolerna själv om det skulle dyka upp nån fin till rätt pris.
Problemet med detta är att man blir bunden till orten, och om man skulle få för sig att man inte vill plugga så står man där med bolån och studielån att betala. Inte för att det är ett större problem, men det känns som ett stort ansvar ändå.
Mina frågor är:
1.Ska man slå till på en bostadsrätt eller finns det vettigare saker jag kan göra med kontantinsatsen?
2.Hur tror ni att räntorna samt bostadsmarknaden kommer att utvecklas i framtiden på 5 års sikt?

Edit: Om mod tycker att tråden passar bättre i hem och trädgård så får de gärna förpassa den dit, men just fråga 1. är viktig för mig.

1. Jag säger köp. Du betalar mindre, och det du betalar går till dej själv. Jag gjorde det när jag studerade, när jag sedan flyttade därifrån hyrde jag ut den för ungefär vad lånet kostade. Under tiden hade jag köpt en annan lägenhet ihop med min tjej. Jag sålde bägge med bra vinst och kunde köpa ett bra hus med uthyrningslägenhet i.
Det hade aldrig funkat utan det första köpet.

2. Räntorna kommer antagligen stiga, eftersom det är onormalt lågt nu. Troligen inte till några avskräckande höjder dock, eftersom ekonomin nog kommer vara ganska bräcklig ett bra tag och räntan är ett sätt att göra livet levligt för folk. När det gäller prisen på bostadsmarknaden så blir man nog belönad med Nobelpriset i ekonomi om man kommer på ett sätt att förutse huspriserna. Men generellt sett är bostadsinvestering ett av de säkraste områdena man kan sätta pengar på, stort sett stiger priserna ganska jämnt år efter år.
Köp inget extremt, eller svindyrt så skulle jag känna mej säker på att det är ett bra sätt att använda pengarna på.

3. Jag kommer inte på något. Ränta, amortering och månadsavgift. Du bör ha en försäkring också, det finns en speciell bostadsrättsförsäkring har jag för mej. Den är billig, men viktig, särskilt om du ska hyra ut den.
Är inte helt säker på det här, men tror att om du har otur kan du bli ekonomiskt ansvarig för vattenläckor i din lägenhet som skadar grannlägenheten tex.

4. Kommer inte på nåt. Men som sagt, bostadsinvestering kan lägga en bra grund för din ekonomiska framtid. Har du otur, och lägenheten inte stiger speciellt mycket, så har du ju i alla fall betalt ned en del som du får ut när du ska flytta och köpa på en annan plats.
Citera
2009-10-17, 18:14
Medlem
Jag är i precis samma situation som trådskaparen så alla tips som ni kan tänkas komma upp med är jag mycket tacksam för.

Något jag oroar mig för rent allmänt är ju att bostadspriserna är väldigt höga nu när räntan är så låg och att investera i en bostad på kort sikt innebär en risk om räntan skjuter i höjden. Och med kort sikt menar jag <5 år. Räknar lite krasst med att den höjs 1 % per år fem år fram i tiden. Skulle man vilja sälja sin bostad efter fem år så skulle man inte få lika mycket för den då som nu antar jag.
Citera
2009-10-17, 18:29
Medlem
MJ1123581321s avatar
Citat:

1. Köp! Jag var i din situation och köpte en bostadsrätt, och det ångrar jag inte en sekund. Värdet på min lägenhet har redan gått upp en hel del.
2. Jag tror räntorna långsamt kommer stiga, men man får hålla ögonen öppna på marknaden helt enkelt. Går alltid att binda lånet om man är rädd för kraftiga ränteökningar.
3. Vet väl inga direkta avgifter som "inte syns", det är ju bara om/när någonting händer som det kostar lite pengar... du får själv betala allt som ev. går sönder eller slits ut.
4. Nej, just go for it.
Citera
2009-10-19, 00:54
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmy_p
Jag är i precis samma situation som trådskaparen så alla tips som ni kan tänkas komma upp med är jag mycket tacksam för.

Något jag oroar mig för rent allmänt är ju att bostadspriserna är väldigt höga nu när räntan är så låg och att investera i en bostad på kort sikt innebär en risk om räntan skjuter i höjden. Och med kort sikt menar jag <5 år. Räknar lite krasst med att den höjs 1 % per år fem år fram i tiden. Skulle man vilja sälja sin bostad efter fem år så skulle man inte få lika mycket för den då som nu antar jag.
De senaste 10 åren har den rörliga räntan legat som högst på 6.5%. om man däremot går 20 år tillbaks i tiden så ser det dystrare ut med räntor uppemot 10%. Min största rädsla är att vi inte sett den riktiga krisen ännu, och att det kommer att slå mot bostadsmarknaden denna gången med stora prisras på framförallt ettor och tvåor i studentstäder. Den sortens bostäder är ju osäkrare investeringar jämfört med större bostäder i stora städer då de investeras på kortare horisont.
Man skulle ju kunna göra så att man hyr ut bostaden efter att man har sin examen om bostadsmarknaden inte är fördelaktig, men många föreningar gillar oftast inte sånt.
Ett annat "problem" jag funderat över är att jag inte äger några möbler förutom en säng och ett par byråer. Att möblera och utrusta köket skulle gå lös på kanske 5k ytterligare om man nöjer sig med begagnat och att ta överblivet hemifrån. En skitsumma i sammanhanget, men det måste räknas in. Samma sak med flytt vilket iofs blir enkelt med tanke på att jag inte riktigt äger så mycket saker, men det kan gå lös på hyra av bil för kanske en 1000lapp.
Underhåll av lägenheten kan gå lös på ett par hundra i månaden, förutsatt att man undersökt lägenheten ordentligt innan köp och att inget oväntat dyker upp.

Det sista jag vill är att behöva leva i rädsla för bostadsmarknaden och räntorna, just för att jag inte vill sätta mina föräldrar i den sitsen att de som borgenärer måste betala för mig. Man kan binda sitt lån, men samtidigt så är det historiskt sett billigast att köra rörlig ränta.

Jag har beslutsångest, men ska ändå ge mig ut på visningar i veckan. Hoppas att jag är ensam om det...
Citera
2009-10-19, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klantish
Fördelen med bostadsrätt vs hyresrätt är att du investerar (eller sparar) dina pengar ganska säkert tills den dag du flyttar eftersom lägenheten är värd en bra summa pengar och då har du startkapital för en ny lägenhet.
Att köpa bostadsrätt är ingen investering. Det är banken som gör en investering när de lånar ut pengar och det är banken som tjänar pengar.

Det lär finnas fall där man faktiskt har gjort en vinst när man sålt bostaden, men de lär vara väldigt sällsynta. Många tror säkert att de har gjort en vinst, men då har de inte räknat in all ränta man har betalat till banken och att vinsten äts upp när man köper en ny bostad (när man sålt bostaden behöver man ett nytt boende, men då har även alla andra bostäder stigit i pris).

Det är en sak att köpa en bostad för att ha någonstans att bo som i TS fall, men att se det som "investering" eller "sparande", då är det bättre att lägga pengarna i madrassen.
Citera
2009-10-19, 15:20
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickman99
Att köpa bostadsrätt är ingen investering. Det är banken som gör en investering när de lånar ut pengar och det är banken som tjänar pengar.

Det lär finnas fall där man faktiskt har gjort en vinst när man sålt bostaden, men de lär vara väldigt sällsynta. Många tror säkert att de har gjort en vinst, men då har de inte räknat in all ränta man har betalat till banken och att vinsten äts upp när man köper en ny bostad (när man sålt bostaden behöver man ett nytt boende, men då har även alla andra bostäder stigit i pris).

Det är en sak att köpa en bostad för att ha någonstans att bo som i TS fall, men att se det som "investering" eller "sparande", då är det bättre att lägga pengarna i madrassen.

Man får ju ta och jämföra vad det kostar med en hyreslägenhet och utgå från det. Det finns situationer där det faktiskt blir billigare att ta lån och köpa en lägenhet, även om det förutsätter en viss grundplåt för att bli av med ev. topplån samt att räknar med vissa räntehöjningar. Det kan nog vara så att man kan tjäna pengar på att köpa bostad för att hyra ut, det är inte helt omöjligt i städer där bostadsbrist råder även om man inte får ta ut hur hög hyra som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in