2009-10-16, 19:13
Medlem
Hej. Jag har en dator som har tre OS på en och samma hårddisk. Men nu vill jag slippa att komma till den där rutan i början där man får välja med upp och -nedpilarna vilket OS man ska ladda upp. Jag vill direkt komma in i ett OS, Windows XP.
Jag vet att det finns ett sätt, men har glömt bort hur man ska göra.

Med vänlig hälsning.
Citera
2009-10-16, 19:14
Medlem
Bossiemans avatar
Radera Partitionerna med de övriga Operativsystemen, installera sedan om mbr med XP skivan.
Citera
2009-10-16, 19:15
Medlem
skgs avatar
Om du är inne i XP och högerklickar på "Den här datorn" och väljer egenskaper -> start och återställning borde du kunna välja exempelvis hur länge listan ska visas, så länge det är XP's bootloader som laddas upp först.. Tror jag.
Citera
2009-10-16, 19:17
Medlem
raggarsvins avatar
Start - kör - msconfig - systemstart - tryck på windows xp - tryck på ange som standard - verkställ - OK - starta om
Citera
2009-10-16, 19:20
Medlem
Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Egenskaper / Avancerat (vänster kolumnen i Vista och Win 7) / "Start och återställning" / Inställningar / Start (rutan).
Det finns två sätt att lösa det på det stället.

1. Kryssa ur väntetiden. Du ändrar vilket Windows som är förvald genom att trycka på pilen nästan längst upp i slutet av raden.

Viktigt, Kontrollera att rätt Windows är förvald när du startar datorn. Annars får du inte igång Windows. Dvs om du väntar 30 sekunder och datorn startar rätt utan att du rört tangentbordet så är den rätt. Då kan du kryssa ur.

2. Trycker på edit och tar bort den raden med det Windows du vill ta bort.

Viktigt, Tar du bort fel rad så får du inte igång Windows. Vet man inte vad man gör i boot.ini så är det andra sättet säkrare.
Tycker punkt 1 är säkrare för där kan du kontrollera genom att göra en omstart INNAN man tar bort 30 sek väntetiden helt (kryssar ur).
Välja det system du vill starta med och minska eller ta bort väntetiden. Klart.
Citera
2009-10-16, 19:40
Medlem
Ok, tack för alla svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här