2010-12-29, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CamilleDelacour
Jag låg inatt och funderade... Säg att det fanns en bok, som sas avslöja sanningen om livet,universum och allting(och nej svaret blir inte 42 i dethär fallet) självklart blir människor nyfikna och det tar inte lång tid innan x-antal människor läst boken.

Men det finns ett problem, i samma stund som personen i fråga läst ut boken blir h*n "galen". Får EXTREMA ångestattacker och vägrar prata om vad som stått i boken och tar sitt liv inom loppet av 48timmar. Detta händer alltså varenda människa som läst boken.

Skulle du läsa den?

Värderar du sanning eller lycka högre?

Ganska uppenbart samhället värderar lycka högre då man ljuger mest hela tiden för sanningen skulle "minska" lyckan för dig/annan/andra.

Värderade man sanningen högre skulle ingen ljuga, åtminstone inte i den utsträckning man gör i dagens samhälle.

Jag personligen är hedonist och skulle inte ens ägna en tanke på att läsa boken om det innebar ångestattacker och självmord.
Citera
2010-12-29, 09:23
Medlem
litenbrors avatar
jag hade läst boken på min dödsbädd
Citera
2010-12-29, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenbror
jag hade läst boken på min dödsbädd
Välkommen till Flashback Väldigt intelligent för att vara ditt första inlägg här på fb. Du måste dock erkänna att på dödsbädden är "fusk" då ångest attackerna och självmordet inte spelar någon roll. Tråd skaparen måste ha menat om du skulle läsa boken just nu. Men +1 till ditt svar "på dödsbädden"...
Citera
2010-12-31, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinas003
Värderar du sanning eller lycka högre?

Ganska uppenbart samhället värderar lycka högre då man ljuger mest hela tiden för sanningen skulle "minska" lyckan för dig/annan/andra.

Värderade man sanningen högre skulle ingen ljuga, åtminstone inte i den utsträckning man gör i dagens samhälle.

Jag personligen är hedonist och skulle inte ens ägna en tanke på att läsa boken om det innebar ångestattacker och självmord.

Vänd på steken så förstår du att din frågeställning inte handlar om sanning vs lycka utan om man vill dö om 48 timmar eller ej. Ponera att du läser en bok som ger dig den totala lyckan men att du dör om 48 timmar, skulle du då läsa boken? Stoppa in vad som helst för ämne boken handlar om, ingen vill ändå dö så snart.
Citera
2010-12-31, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andromedans
Vänd på steken så förstår du att din frågeställning inte handlar om sanning vs lycka utan om man vill dö om 48 timmar eller ej. Ponera att du läser en bok som ger dig den totala lyckan men att du dör om 48 timmar, skulle du då läsa boken? Stoppa in vad som helst för ämne boken handlar om, ingen vill ändå dö så snart.

Skulle den ge mig mer lycka än vad jag skulle kunna få resten av mitt liv så ja jag skulle läsa boken.

Att (över)leva i sig är inget mål för mig i livet. Visst det ger en viss mängd lycka men jag skulle jag hitta större lycka på annat sätt kommer jag alltid välja det.
Senast redigerad av vinas003 2010-12-31 kl. 23:48.
Citera
2011-01-01, 20:04
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CamilleDelacour
Jag låg inatt och funderade... Säg att det fanns en bok, som sas avslöja sanningen om livet,universum och allting(och nej svaret blir inte 42 i dethär fallet) självklart blir människor nyfikna och det tar inte lång tid innan x-antal människor läst boken.

Men det finns ett problem, i samma stund som personen i fråga läst ut boken blir h*n "galen". Får EXTREMA ångestattacker och vägrar prata om vad som stått i boken och tar sitt liv inom loppet av 48timmar. Detta händer alltså varenda människa som läst boken.

Skulle du läsa den?
Lätt. Och jag skulle inte bli galen heller. Skulle jag begått självmord så vore det i så fall för att upptäcka vad som finns på andra sidan, vilket boken sannolikt teoretiserade om väldigt övertygande med empiriska bevis och logiskt hållbara argument.

Eller så skulle jag helt enkelt inte ta livet av mig, och inte bli knäpp, av den enkla anledningen att jag förstod boken på ett sätt som andra individer med svaga psyken inte förstod.

Jag skulle dock tveklöst läst den, kunskapstörstig och nyfiken som jag är.
Citera
2011-01-01, 20:39
Medlem
Zurrets avatar
Absolut!

Om folk tog livet av sig 48 timmar efter man har fått svaret på "alltet" så måste det vara för att det har blivit bekräftat att det finns ett liv efter detta och det livet är bättre än det nuvarande som vi lever i. Ser annars ingen logisk anledning till att ta livet av sig efter man fått reda på svaret om "alltet".
Citera
2011-01-01, 21:15
Medlem
therebells avatar
Ja det hade jag nog överväkt att göra. intressant att få svaret på allting; man får känna sig som Gud, för en liten stund. även om man dör, så kanske ens själ flyger ut i universum, och hamnar på någon annan levande planet, och fortplanta sig där, och dela med sig av dem kunskaper som boken inbringat...
Citera
2011-01-02, 14:33
Medlem
Geniets avatar
Nej, då det inte gagnar någon eller något att ta livet av sig.

Liknande böcker finns redan, fast utan galenskap och självmord.
Läs "Neale Donald Walsch" böcker.
Citera
2011-01-02, 23:49
Medlem
Pensativos avatar
Njae, jag hade sett till att någon frivillig läst den och sen låtit denna person sammanfatta texten på ett filmklipp. Därefter hade en annan frivillig fått kolla på filmklippet, och så hade vi sett vad reaktionen blev. Om allt gick bra, hade jag också tittat på klippet.

Man får ju inte vara dum

Hade inte det där räckt för att ta sig förbi riskerna, hade jag inte hellre levt vidare än fått veta sanningen. Även min nyfikenhet har gränser och jag gillar mitt liv.
Citera
2011-01-03, 05:06
Medlem
nickoruts avatar
Löjligt med massa folk som besvarar en mycket intressant fråga med att "jag är så psykiskt stark så jag kan både äta kakan och ha den kvar".

OnT så skulle jag ha läst den. Jag skulle inte vilja dö men jag skulle inte kunnat hålla mig borta. Och svaret på allt är väl på något sätt mänsklighetens stora dröm och drivkraft så kanske skulle det dessutom vara värt det istället för att alltid undra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in