Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-23, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teamdjungel
Kreatin monohydrat i pulverform blir man som bekant jävligt kissnödig av. Är det likadant med de i tablettform?

Kört pulver i många år och håller med om att man blir jävligt knissnödig samt tyckt det är lite meckigt ifall man har stressiga veckor, resor m.m. Har kört kreatin gummies nu från https://sevital.se/ i ett par månaderna och tycker effekten är precis samma som i pulver. Betydligt enklare, godare & känner inte alls samma behov att att kissa hela tiden. Kan starkt rekommenderas!
Citera
2025-07-03, 17:44
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Läste att man inte ska blanda koffein och kreatin så då undrar jag hur länge man bör vänta med sin kopp kaffe efter att ha tagit kreatin?
Citera
2025-07-04, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Läste att man inte ska blanda koffein och kreatin så då undrar jag hur länge man bör vänta med sin kopp kaffe efter att ha tagit kreatin?
Har du någon källa på det? Det finns rätt lite forskning kring det och jag tycker den pekar lite åt båda håll. Skulle tro att skillnaden är försumbar om den finns öht men det finns väl inget som hindrar dig från att ta kreatinet på kvällen givet att det inte är då du dricker kaffe.
Citera
2025-07-04, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Vart köper man kreatin billigast? Är det googla som gäller eller någon här som har något bra tips?

Bör man hålla sig till de större leverantörerna/hemsidorna?

Kreatin monohydrat är en viss molekyl, så det spelar ingen roll var ifrån du köper.

Här kan du se var det är billigast just nu, https://vitamini.se/kreatin.html
Citera
2025-07-05, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitarristen1
Kreatin monohydrat är en viss molekyl, så det spelar ingen roll var ifrån du köper.

Tack för infon, det där va en riktig bra hemsida! Uppskattas oerhört
Citera
2025-07-11, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitarristen1

Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Tack för infon, det där va en riktig bra hemsida! Uppskattas oerhört
Stort tack!
Citera
2025-09-02, 09:20
Medlem
Skippar man kreatin-pluffsigheten om man köper kreatin som inte binder vätska och fungerar dom lika bra?

Jag tänker på t ex denna;
https://www.svensktkosttillskott.se/...SABEgKXAfD_BwE
verkar enkelt och bra men...

1, Fungerar dom lika bra som dom som binder vätska?
2, Har de några bieffekter som dom som binder vätska inte har?
3, Binder dom verkligen inte vätska, någon som testat?
Citera
2025-09-02, 09:20
Medlem
Går pluffset av vattnet alltid över efter ett tag när man använder kreatin?

All vatten som ansamlas i ansiktet men även kroppen, går det alltid ur sedan? när jag googlar
står det att pluffsigheten är temporär men då undrar jag, hur kvarstår kreatinets effekter isåfall?

....för pluffsigheten bygger ju just på vattnet som binder sig i musklerna och som gör att man blir starkare/uttåligare
samt återhämtar sig bättre?

tack på förhand!
Citera
2025-09-02, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alltidredo71

All vatten som ansamlas i ansiktet men även kroppen, går det alltid ur sedan? när jag googlar
står det att pluffsigheten är temporär men då undrar jag, hur kvarstår kreatinets effekter isåfall?

....för pluffsigheten bygger ju just på vattnet som binder sig i musklerna och som gör att man blir starkare/uttåligare

tack på förhand!

Lite omtvistat det där då kreatin har en verkan att samla vätskan i musklerna.

Jag har ej problem med att vätskan skulle hamna utanför men minns att det gjorde det vid ett tillfälle för många år sedan när jag var yngre.

När jag reflekterar tillbaka och resonerar lite kring det så var min kost inte så bra som idag, fick förmodligen i mig för lite salter och tränade för hårt och ofta.

Det är faktorer som gör att man samlar vätska på fel platser och bara genom spekulation så kanske kreatin skulle kunna förvärras av dessa faktorer.
Finns ingen riktig substans i min spekulation, utan bara en tanke.
Citera
2025-09-03, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alltidredo71

tack på förhand!

Du får inte bättre återhämtning, bättre hårväxt, större muskler,hårdare stånd, mer sexlust av kreatin. Det enda är väl att du kommer se ut som en säck potatis på gymmet vilket du antagligen inte vill.
Du måste äta rent kreatin för allt annat är en scam och kreatin är väl mer eller mindre en scam. Annars hade ju alla köpt det. Även alla utanför gym. Men men. Testa och se.

Jag vet inte ens om det finns evidens för kreatin. Antagligen är det bara industrin som finansierat små studier med undermåligt antal personer i testgruppen. Är typ alltid så inom gym.
Citera
2025-10-24, 08:52
Medlem
Tänkte jag skulle prova kreatin under en period för att se om det har någon effekt. Har ett antal bekanda som är väldigt positiva, men men .

Hur som helst, läste överallt att rekommenderad dos för de flesta är 3-5 g om dagen. Men, jag köpte Body Science och på förpackningen står "serving size 15g".

Är det typ utspätt så man ska ta mer för samma effekt, eller vill dom bara sälja mer pulver?
Citera
2025-10-25, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Tänkte jag skulle prova kreatin under en period för att se om det har någon effekt. Har ett antal bekanda som är väldigt positiva, men men .

Hur som helst, läste överallt att rekommenderad dos för de flesta är 3-5 g om dagen. Men, jag köpte Body Science och på förpackningen står "serving size 15g".

Är det typ utspätt så man ska ta mer för samma effekt, eller vill dom bara sälja mer pulver?

Mm. Utspätt gissningsvis annars är dosen ju för hög. Kör på dosen som står. Sen finns ingen effekt i kreativ. Det kommer du märka. Placebo effekten går snabbt över. Skulle avråda dig från att köpa kosttillskott då de mer förstör. Men alla måste göra sin resa.
Senast redigerad av JohnWicks 2025-10-25 kl. 10:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in