2009-10-16, 15:56
Medlem
Hej!

Rysslands ekonomi gick ju i kras 91-98, deras BNP nästan halverades och de hade enorma statsskulder. Men när Putin kom till makten 99, började Rysslands ekonomi gå uppåt igen mycket pga Olje och kol tillgångarna i Ryssland vilket genererar en förmögenhet.
Min fråga dock är varför blev Rysslands ekonomi så katastrofal? De var inte i krig och det skedde ingen naturkatastrof, iofs så försvann ju sovjet och många industrier stängdes ner, men kan det verkligen påverka BNP så katastrofalt?

Av vad jag har läst om Ryssland har jag fått en bild av R som ett mobbat litet barn som ingen har velat umgås med, en del pga deras geografiska läge men även pga det konstiga inflytandet de fick av Mongoliets folk och deras beteende (de började bland annat rättegångar med att kasta sig ner på marken och slog i huvudet så hårt som möjligt i golvet för att visa sig undergivna, något som ryssarna tog efter). De växte sedan upp och ville nu visa sig starka och krävde hämnd.

Men Ryssland har aldrig direkt tänkt i nya banor utan hållit sig till samma ideer och strategier, så vad finns det för band mellan den gamla inte så blomstrande ekonomi och dess styre och denna nya snabbt växande ekonomi?
Citera
2009-10-18, 11:53
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Traveler
iofs så försvann ju sovjet och många industrier stängdes ner, men kan det verkligen påverka BNP så katastrofalt?

Där har du kanske svaret. Detta kanske inte är något nytt men BNP är ju just värdet av allt som produceras. Om många industrier stängdes så leder det ju således till att BNP sjunker. När industrier stänger så startar det en kedjereaktion som påverkar i stort sett hela landet.
Citera
2015-12-05, 10:18
Medlem
Hur påverkas ekonomin av kostnaderna för bombanfallen?
Citera
2015-12-05, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Hur påverkas ekonomin av kostnaderna för bombanfallen?

Just kostnaden för bombanfallen (hittills) borde vara helt försumbar för Rysslands ekonomi.

Oljepriset och handelsblockader med EU påverkar Rysslands ekonomi i mycket större grad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in