2009-10-16, 15:05
Medlem
b00rkas avatar
Hej!

Innan jag ställer frågorna ska ni veta att jag givetvis har googlat runt.

Fråga nummer 1: Hur gör man en roaming profile?
Har gjort en GPO med folder redirection på det OUet som det gäller. Men det räckte tydligen inte, för filerna sparades inte efter man hade loggat ut.

Fråga nummer 2: Hur blir man admin över ens egna dator när man är domänanvändare?

Alltså det user accounten som klienten loggar in med, ska vara admin över det kontot och kunna installera och göra vad han vill.

Har testat en del olika funktioner, och det enda som verkade hjälpa va att sätta att usern ska vara medlem i administrators, men då kan han väl administera servern också? Och det vill jag verkligen inte.. Bara hans egna konto som han är inloggad med..

Är mycket tacksam för svar..

Mvh

EDIT:

Fixade roaming profiles nu.. Det var lite annorlunda eftersom jag använde Vista, men det löste sig..

Nu återstår bara frågan hur jag kan göra mig själv admin på den klientdatorn
Senast redigerad av b00rka 2009-10-16 kl. 15:32.
Citera
2009-10-16, 16:01
Medlem
admin brukar jag lösa genom att lokalt på klienten lägga till den aktuella gruppen som behöriga som Admin.
Vet att det inte är bra säkerhetstänk, men iaf krävs att de har en korrekt inloggning. Bättre än everyone.
Citera
2009-10-16, 18:31
Medlem
DigitalAngels avatar
Fråga 2:
Kan du inte skapa ett OU där du lägger datorkontot för datorn som skall vara admin på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in