2009-10-16, 14:48
Medlem
Tjenare, om man lägger upp en den server hemma, kan man då skriva in tex server1.mindomän.com och komma till virtuell server 1
server2.mindomän.com och komma till virtuell server 2
o.s.v.
även om jag bara har 1 ip-adress sett utifrån?

Alltså, ör att förtydliga, kan jag peka min egen domän vidare med sub-domäner till interna ip-adresser, eller blir det problem då?
Försöker datorn som ansluter att ansluta till 192.168.2.1 ist för till min server som ligger under "minip" men sedan innanför där på 192.168.2.1 o.s.v.

Blev svårt att förklara..
Vill kunna ha subdomän som pekar till lokala ip-adresser eftersom min isp bara ger mig en extern ip-adress..

Vad för program är passliga till detta ändamål, och om ni har en bra guide för en halvnoob på ämnet så är det uppskattat!
Citera
2009-10-16, 18:17
Medlem
Mekanisks avatar
Tror du kan styra trafiken till en viss port på routern (antar att du har en sån iom att du har gemensamt ip ut). Du ställer in det i routern alltså. Sen får du registrera en no-ip.com, för avrje server, varifrån du får dns och lösenord som du också matar in i routern.
Har för mig ajg gjort nåt liknande förut. Kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde dock. Borde inte vara speciellt svårt att lista ut dock.

Den här tråden borde nog ligga i nätverk eller vad den heter. Du gör inget i datorn alltså, allt fixas på nätet och routern.
Citera
2009-10-17, 02:33
Medlem
SSHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snejper
Tjenare, om man lägger upp en den server hemma, kan man då skriva in tex server1.mindomän.com och komma till virtuell server 1
server2.mindomän.com och komma till virtuell server 2
o.s.v.
även om jag bara har 1 ip-adress sett utifrån?
Nej, inte generellt. Eftersom du bara har en IP-adress kommer både server1.mindomän.com och server2.mindomän.com att översättas till samma IP. Din NAT-router kan inte se vilket domännamn som klienten gjorde en DNS-uppslagning på och därmed inte särskilja på trafiken.

Citat:
Alltså, ör att förtydliga, kan jag peka min egen domän vidare med sub-domäner till interna ip-adresser, eller blir det problem då?
Försöker datorn som ansluter att ansluta till 192.168.2.1 ist för till min server som ligger under "minip" men sedan innanför där på 192.168.2.1 o.s.v.

Det går enbart på ditt lokala nätverk. Privata IP-adresser fungerar inte ute på internet eftersom man inte vet vart de ska routas.

Citat:
Blev svårt att förklara..
Vill kunna ha subdomän som pekar till lokala ip-adresser eftersom min isp bara ger mig en extern ip-adress..

Vad för program är passliga till detta ändamål, och om ni har en bra guide för en halvnoob på ämnet så är det uppskattat!

Det du vill kan dock fungera för några enstaka protokoll. I t.ex HTTP finns ett Host-fält som innehåller domännamnet. Man kan köra en Apache-server med flera virtuella servrar.
Citera
2009-10-17, 13:43
Medlem
Hmm, har läst på lite mera om mitt abbonemang, tydligen har jag tillgång att utnytja upp till 5 ipadresser..

Då skulle man kanske kunna dra 4 av dem till servern, sista dhcp till andra datorerna i huset.

Frågan är: Vad för utrustning/router klarar det.. Tror inte min zhone 6218-I2 klarar detta.
Får jag 4 adresser till server bör jag ju kunna använda dessa för att få server1.mindomän.com - server4.mindomän.com eller hur?
Citera
2009-10-17, 16:59
Medlem
kklasens avatar
Du kan köra m0n0wall på en dator som router med 5st nätverkskort.
Har du ingen dator till övers så kan du köra på 4st nätverkskort till servern och lägga in vhost i apache om du kör detta på den.

Finns säkert något sätt att bara använda ett nätverkskort, jag vet dock inte hur. Då är det ända du behöver en switch.

Från uttaget till switchen. 4st går till servern. 1 går till routern.

Tror denna tråd börjar dra sig in mot Nätverk och datorkommunikation.
Senast redigerad av kklasen 2009-10-17 kl. 17:06.
Citera
2009-10-18, 11:27
Medlem
Kanske börjar bli dags att låta denna tråd dö..
Jag kommer att skapa en ny under nätverk där jag troligen får bättre svar av mera sakkunnliga personer. Så titta gärna till nya tråden där om ni är intresserade eller har några tips.

Nya tråen hittar ni här: https://www.flashback.org/showthread.php?t=1032182
Senast redigerad av snejper 2009-10-18 kl. 11:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in