• 1
  • 2
2004-01-13, 09:46
Medlem
Vädurs avatar
dze, utgångspriset var 800 000 kronor, och jag erbjöd 625 000.
Jag inbillade mig att de 25 tusen extra skulle få mitt hopslängda bud att låta som om det var genomtänkt, och inte bara ett rent höftskott till prutning.

Moterbjudandet blev 875 000 spänn, och det kom som sagt väldigt snabbt, så frågan är om jag inte hade kunnat köpslå och snålat ett tag till. Men vad fanken, jag tyckte om huset, och tyckte att det var prisvärt i vilket fall som helst.

Bubbelbad kan jag köpa någon annan gång

Vad gäller banklån så är det nog helt okej om ni är två, varav den ena är "klanderfri". Risken är väl dock att ni inte får dela lånet 50/50, utan att ni båda två står som betalningskyldiga på en klumpsumma tills dess att din anmärkning går ur tiden.

Så i princip, den du tar lånet med är den enda personen som "räknas" när banken räknar över vilken summa ni kan få, men du får slinka med på pappret som betalare.
Citera
2004-01-13, 10:26
Medlem
chaos77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vädur
Vad gäller banklån så är det nog helt okej om ni är två, varav den ena är "klanderfri". Risken är väl dock att ni inte får dela lånet 50/50, utan att ni båda två står som betalningskyldiga på en klumpsumma tills dess att din anmärkning går ur tiden.

Så i princip, den du tar lånet med är den enda personen som "räknas" när banken räknar över vilken summa ni kan få, men du får slinka med på pappret som betalare.

Det vore gött om de va så.
Min blivande är absolut klanderfri när det gäller betalningar.
Jag däremot lär få vänta ett år
Så om huset verkar lika bra efter visningen på fredag som nu så ska vi knata
över o prata med banken, är det någon fördel med olika banker när det gäller husköp förresten? eller ska man bara gå till den banken man är kund hos för tillfället? Föreningssparbanken i detta fall.
Citera
2004-01-13, 10:38
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaos77
Så om huset verkar lika bra efter visningen på fredag som nu så ska vi knata över o prata med banken, är det någon fördel med olika banker när det gäller husköp förresten? eller ska man bara gå till den banken man är kund hos för tillfället? Föreningssparbanken i detta fall.
Vad gäller din betalningsanmärkning och allmänna ekonomi brukar bankerna ha rätt så lika policy så där tjänar det inte så mycket till att springa runt. Får du inte lån på det ena stället så får du troligtivs inte lån på det andra heller. Men sitter man i din sits och blir vägrad är det ju synd att ge med sig.

Vad gäller räntan så vet jag folk som kollat olika erbjudanden och det lönar sig definitivt. Du tar väl ett bottenlån på 30 år eller nåt och då spelar varje tiondel roll. Du behöver ju inte bara gå på bankkontor utan det finns ju andra finansiella institutioner som lånar ut pengar. Fråga mäklaren som vill sälja huset, han kanske kan hjälpa dig kostnadsfritt. Kolla runt på internet vad bankerna erbjuder och ha med dig till banken och säg att om du får bättre ränta så lånar du, annars går du nån annanstans.
Citera
2004-01-13, 11:12
Medlem
Vädurs avatar
Just att spela ut bankerna mot varandra är en god strategi.
Ring runt till bankerna och hör efter vilka utlåningsräntor de kan erbjuda dig, sedan diskuterar du med de banker som kan erbjuda de bästa lånen, och förklarar att du fått bättre anbud från konkurenten.

Alla banker har en viss prutmån på att sätta räntor. En del vägrar sänka av principskäl, och andra räknar kallt med att du inte skall byta bank. Själv har jag lyckats få Handelsbanken att ge mig motsvarande ränta som jag skulle fått av Föreningssparbanken, när jag berättade om anbudet jag fick av dem när det var dags att knyta om det 2-åriga lånet.

Men se för jösse namn till att spela med öppna kort! Hota inte med att byta bank såvida du inte verkligen har den möjligheten, och själv tjänar på det.
Citera
2004-01-13, 11:23
Medlem
chaos77s avatar
Tack tack för tipsen.
Hoppas innerligt att jag får vara med som medsökande på lånet bara.
Vore ju tråkigt att inte kunna få något lån överhuvudtaget ;P
Vi får se hur det går
Citera
2004-01-13, 12:30
Medlem
Vädurs avatar
Fördelen när man lånar pengar till husköp är att banken alltid har en säkerhet (själva huset). Man kan förstå att en bilhandlare eller att elaffären inte vill sälja saker på avbetalning till folk med betalningsanmärkning, då varan tappar så mycket i pris så fort den tas ur förpackningen/rullas ut från parkeringen.
Citera
2004-01-13, 14:33
Medlem
wobblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dze
Vem har vana eller insikt i detta.
Själv har jag ingen alls.
Vad vågar man lägga för skambud på detta ?
en mille är mer än vad jag har.

http://www.hemnet.se/a.asp?id=2633288&q=1&s=4

det har legat ute sedan i våras om jag inte minns fel

Det står att taxeringsvärdet är 530000kr, och det är 75% av vad skattemyndigheterna tycker att byggnaden är värd.

Taxeringsvärdet räknas ut av en mängd komponenter, såsom markens storlek och plats, husets storlek, ålder, om det är nyrenoverat eller inte, kakel i badrum osv osv, och så väger man allt det mot vad de andra husen i kommunen har sålts för det senaste året. Så husets värde, och det du kommer att få betala årlig skatt för är 530000*1,20 = 636000kr.

Det är ofta ett bra riktmärke att utgå ifrån, för ska du sälja huset själv om några år (man vet ju aldrig vad som händer), så kommer köparna att göra likadant den gången.

Ett hus är (som allt annat) inte mer värt än vad någon är beredd att betala, så lägg ditt "skambud" och hoppas på det bästa, det är varken olagligt eller omoraliskt att pruta! Lyssna inte heller för mycket på mäklarnen, han tar vanligtvis 5% av det slutgiltiga priset så han vill naturligtvis ha så mycket som möjligt för det. Hur opartisk han än ska vara enligt lagen, så står han ändå på säljarens sida.
Citera
2004-01-13, 15:49
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodildon
En sak ska du komma ihåg. Mäklaren är inte gud fader själv. Flinar han åt ditt bud kan du ringa säljaren själv och se om han nappar.

Har inte mäklare en skyldighet att framföra varje bud till säljaren?
Citera
2004-01-14, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TTK

Mäklare är riktiga skurkar. De skulle sälja sina morsor för att sälja till högsta pris.
Citera
2004-01-14, 10:01
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingcab
Mäklare är riktiga skurkar. De skulle sälja sina morsor för att sälja till högsta pris.

Ja, det tvivlar jag inte på. Men riskerar dom att bryta lagen och inte berätta? Sen så kan berättandet ske formfritt, typ: "Nu har en loser lagt värsta skambudet, såg ut som en sån där lirare som försöker köpa fastighter billigt och sen sälja dem direkt därefter till ett högre pris. För som jag sagt, ni borde kunna få ett högre pris en ni ber om för det här."

Sen kan det självklart löna sig att tala med säljaren direkt och motivera varför man inte är beredd att betala vad de vill ha. Klanka ner på planslösningen och på att man inte får fin eftermiddagssol och allt möjligt.
Citera
2006-01-26, 23:27
Medlem
Helgonet666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK

Jepp självklart framför dom budet till säljaren dom skiter väll i om han/hon säljer för 100 tusen mindre ju snabbare pengar för dom desto bättre förstås.....
Citera
2006-01-27, 03:24
Medlem
Hypokondrias avatar
Citat:
En till sak, angående huslån denna gången.
Någom som är insatt i det?
Jag själv har tyvärr slarvat med ekonomin i tidigare år och har fortfarande betalningsanmärkning till nästa år.
Men hur ser banken på det om man är "medsökande" på ett lån, alltså inte riktigt lånetagare.
17st betalningsmärkningar (skatt & felparkeringar) har min pojkvän men han fick ändå låna 3mille till huset som han köpte.
(210kvm med havsutsikt på västkusten med ett taxeringsvärde på 700 000kr )
Dock fick han pynta 300 000:- i kontanter till topplånet...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in