• 1
  • 2
2009-10-17, 11:31
Medlem
backflasharns avatar
OT möjligen men visst betyder "U21" att bara folk under 21 år för spela i laget? Var inte Marcus berg 23 år under sommarens U21-EM?
Citera
2009-10-17, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av backflasharn
OT möjligen men visst betyder "U21" att bara folk under 21 år för spela i laget? Var inte Marcus berg 23 år under sommarens U21-EM?
Under 21 när kvalet börjar. Sen får de spelare som är med i kvalet fortsätta fram till själva turneringen.
Citera
2009-10-17, 11:52
Medlem
backflasharns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr stein
Under 21 när kvalet börjar. Sen får de spelare som är med i kvalet fortsätta fram till själva turneringen.

Okej. Tackar, suttit och tänkt på den länge.
Citera
2009-10-17, 11:56
Medlem
mishimas avatar
Ska påpekas att Zlatan inte spelade så mycket i U21-landslaget. Enligt Wikipedia gjorde han sju matcher och sex mål. Det kan vara fel uppgifter. Jag är inte säker på att han gjorde så många mål. Han gjorde inga U21-matcher under året när MFF spelade i Superettan utan gjorde debut först året efter. Jag tror det var Prica och Elmander som hade anfallsplatserna i U21-laget på den tiden.
Senast redigerad av mishima 2009-10-17 kl. 11:58.
Citera
2009-10-17, 12:14
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Ska påpekas att Zlatan inte spelade så mycket i U21-landslaget. Enligt Wikipedia gjorde han sju matcher och sex mål. Det kan vara fel uppgifter. Jag är inte säker på att han gjorde så många mål. Han gjorde inga U21-matcher under året när MFF spelade i Superettan utan gjorde debut först året efter. Jag tror det var Prica och Elmander som hade anfallsplatserna i U21-laget på den tiden.
Det stämmer, Zlatan spelade 7 matcher och gjorde 6 mål, alla under år 2001. Rätt hyfsat snitt. I samma U21-lag (kring 2001-2002) spelade även bland andra Andreas Isaksson, Kim Källström, Johan Elmander, Tobias Linderoth och Christian Wilhelmsson.
Citera
2009-10-17, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
Det stämmer, Zlatan spelade 7 matcher och gjorde 6 mål, alla under år 2001. Rätt hyfsat snitt. I samma U21-lag (kring 2001-2002) spelade även bland andra Andreas Isaksson, Kim Källström, Johan Elmander, Tobias Linderoth och Christian Wilhelmsson.
Helt okej lag
Citera
2009-10-18, 00:28
Medlem
Deedzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
Kanske inte riktigt vad TS menar men dagens U21 är rätt bra jämfört med förra årgången. Kanske inte riktigt lika starkt mittförsvar och de har ingen Marcus Berg men Elm, Olsson, Bajrami, Molins, Ekdal, etc är kvar och de har en hel del bra spelare. De spelade lika mot Kazakhstan senast men leder kvalgruppen före Israel som för övrigt har ett helt okej lag med Ben Sahar och Gai Assulin.

menade inte just "förra årets".
Menade mer 3, 5, 7, 10 år tillbaka.
Ifall dessa U21or spåddes en lika ljus framtid som dagens U21or som i mina ögon är överskattade.

Det var det jag menade. Borde givetvis skrivit "föregående årskullar" i topicen.
Senast redigerad av Deedz 2009-10-18 kl. 00:34.
Citera
2009-10-18, 11:23
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
De har en bättre bredd och ingen direkt svag länk, men som individer är det inte lika bra som Ljungberg, Larsson eller Ibra.

Men det Sverige behöver ÄR lagspelare, inte divor som Ibra, så framtiden ser ljus ut. Lagspelare med stort hjärta som dessutom spelar på en hög nivå som typ Patrik Andersson & Tomas Brolin gjorde, är de spelare som kommer föra Sverige till mästerskapsslutspel i framtiden.

En perfekt mix av spelare från de sista 15-20 åren hade varit.

Dahlin-Larsson

Ljungberg-Thern-Schwarz-Brolin

Edman-Andersson-Mellberg-Nilsson

Hedman

Stjärnor och tuffa grovjobbare i samma spelare, sådant kan man inte slå.

Edman halkar med på ett bananskal, då vi inte haft en bra vänsterback på evigheter, han är bättre än Ljung & M.Nilsson.
Senast redigerad av Cracker-Jack... 2009-10-18 kl. 11:31.
Citera
2009-10-19, 16:29
Medlem
RAzakas avatar
U21-kullen med 81, 82 spelade ju dessutom även de en semifinal 2004 i EM, och vann väl mot självaste Tyskland och Portugal om jag inte minns helt fel. Att Podolski, Schweinsteiger, Philip Lahm, Senderos, Inler, Quaresma och Cristiano Ronaldo var uttagna till EM-trupper till A-turneringen samma år hjälpte nog lite på vägen.

Iofs så var ju även Zlatan, Källström och Isaksson uttagna till EM för "de stora".
Senast redigerad av RAzaka 2009-10-19 kl. 16:34.
Citera
2009-10-19, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAzaka
U21-kullen med 81, 82 spelade ju dessutom även de en semifinal 2004 i EM, och vann väl mot självaste Tyskland och Portugal om jag inte minns helt fel. Att Podolski, Schweinsteiger, Philip Lahm, Senderos, Inler, Quaresma och Cristiano Ronaldo var uttagna till EM-trupper till A-turneringen samma år hjälpte nog lite på vägen.

Iofs så var ju även Zlatan, Källström och Isaksson uttagna till EM för "de stora".

Det var en riktigt imponerande insats med tre segrar i gruppen med Portugal, Tyskland och Schweiz och sen strafförlust mot Serbien i semin. Vill minnas en sen serbisk kvittering där och en stolpträff av Ishizaki i förlängningen.

Än mer imponerande blir det ju idag om man kollar laget från den turneringen. Är ju egentligen bara Elmander, Rosenberg och Holmén som har etablerat sig på riktigt i landslaget från den truppen. Och då vill jag minnas att varken Rosenberg och Holmén var ordinarie i den turneringen. Stommen bestod ju istället av spelare som idag är bra men på sin höjd kan bli aktuella för en bänk/läktar plats i landslaget: Dorsin, Per Nilsson, Djuric, Jon Jönsson, Alex Farnerud, Ishizaki, Antonsson, Hysén, Lasse Nilsson..

Var det inte föresten Babis som nätade mot Serbien t om?
Citera
2009-10-20, 14:58
Medlem
bitternas avatar
Citat:
Ljungberg-Thern-Schwarz-Brolin

Sicket fruktansvärt bra mittfält!
Hade varit mumma.
Citera
2009-10-21, 23:44
Medlem
RAzakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rodeoturken
Det var en riktigt imponerande insats med tre segrar i gruppen med Portugal, Tyskland och Schweiz och sen strafförlust mot Serbien i semin. Vill minnas en sen serbisk kvittering där och en stolpträff av Ishizaki i förlängningen.

Än mer imponerande blir det ju idag om man kollar laget från den turneringen. Är ju egentligen bara Elmander, Rosenberg och Holmén som har etablerat sig på riktigt i landslaget från den truppen. Och då vill jag minnas att varken Rosenberg och Holmén var ordinarie i den turneringen. Stommen bestod ju istället av spelare som idag är bra men på sin höjd kan bli aktuella för en bänk/läktar plats i landslaget: Dorsin, Per Nilsson, Djuric, Jon Jönsson, Alex Farnerud, Ishizaki, Antonsson, Hysén, Lasse Nilsson..

Var det inte föresten Babis som nätade mot Serbien t om?

Tror nog att det var så, gick väl till Bröndby och kom tillbaks rätt så omgående, vilket jag tror var fallet för de flesta i det laget, utomlands något år i Frankrike, Danmark, Norge eller Tyskland och sen tillbaks till Sverige. En resa som jag tror att större delen av "årets" U21:are kommer göra. Så visst har vi haft hyffsade U21-generationer, men de har inte klarat steget ut i proffslivet.

Tror det var Ibrahim Ba som sade det i någon intervju med Sportmagasinet att svenska talanger trodde att de var för bra för sitt eget bästa och tog Tobias Hysén som exempel, i Djurgården var han kung och gjorde lite som han ville på träningarna, sen kom han till Sunderland där Roy Keane regerade med järnhand, och hamnade i frysboxen för att han inte underordnade sig tränaren.

För att ta ytterligare U21-kullar som gjort bra ifrån sig så kom väl Brolin, P Andersson och kullen runt 69, 70, 71 ända till final i ett EM, 92, det är dock lite före min tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in