Citat:
Ursprungligen postat av rodeoturken
Det var en riktigt imponerande insats med tre segrar i gruppen med Portugal, Tyskland och Schweiz och sen strafförlust mot Serbien i semin. Vill minnas en sen serbisk kvittering där och en stolpträff av Ishizaki i förlängningen.
Än mer imponerande blir det ju idag om man kollar laget från den turneringen. Är ju egentligen bara Elmander, Rosenberg och Holmén som har etablerat sig på riktigt i landslaget från den truppen. Och då vill jag minnas att varken Rosenberg och Holmén var ordinarie i den turneringen. Stommen bestod ju istället av spelare som idag är bra men på sin höjd kan bli aktuella för en bänk/läktar plats i landslaget: Dorsin, Per Nilsson, Djuric, Jon Jönsson, Alex Farnerud, Ishizaki, Antonsson, Hysén, Lasse Nilsson..
Var det inte föresten Babis som nätade mot Serbien t om?

Tror nog att det var så, gick väl till Bröndby och kom tillbaks rätt så omgående, vilket jag tror var fallet för de flesta i det laget, utomlands något år i Frankrike, Danmark, Norge eller Tyskland och sen tillbaks till Sverige. En resa som jag tror att större delen av "årets" U21:are kommer göra. Så visst har vi haft hyffsade U21-generationer, men de har inte klarat steget ut i proffslivet.
Tror det var Ibrahim Ba som sade det i någon intervju med Sportmagasinet att svenska talanger trodde att de var för bra för sitt eget bästa och tog Tobias Hysén som exempel, i Djurgården var han kung och gjorde lite som han ville på träningarna, sen kom han till Sunderland där Roy Keane regerade med järnhand, och hamnade i frysboxen för att han inte underordnade sig tränaren.
För att ta ytterligare U21-kullar som gjort bra ifrån sig så kom väl Brolin, P Andersson och kullen runt 69, 70, 71 ända till final i ett EM, 92, det är dock lite före min tid.