2009-10-28, 13:45
Medlem
Sen, när man lirar ett r system på svenska spel.se kan jag inte lägga till en matematisk gardering? Det går bara på redan garderade matcher...

*edit* Nevermind, man garderar först och SEN kryssar man för MG, inte tvärtom...
Senast redigerad av anderna 2009-10-28 kl. 13:47.
Citera
2009-10-28, 13:55
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anderna
7 halvor kostar ju 128 spänn så när det inte är mer pengar kanske man borde köra matematiskt istället?

Ja, om du känner att det är värt 128 kr istället för 16 så bör du definitivt köra matematiskt istället.

Citat:
Ursprungligen postat av anderna
Hur funkar det med R-system vid 10/11/12 rätt, måste man ha 13 rätt på kupongen för att kunna få exempelvis 11 rätt?

Nej, du är garanterad 11 rätt om du får 12 rätt i systemet, förutsatt att 13 rätt ger en garanti på 12 rätt.

Om 13 rätt bara ger en garanti på 11 rätt så ger 12 rätt bara en garanti på 10 rätt, o.s.v, enkelt förklarat.
Citera
2009-10-28, 22:50
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spleendid
Sådär, ja!

Imorgon blir det till att experimentera. Har nu fått fram 20 rader från ett ursprung på 256 inför morgondagen och kommer att prova dessa.

Det ser ut på följande sätt:

M-0-8-256:

1. AIK - Örebro 1
2. Helsingborg - Djurgården 12
3. Häcken - Gefle 1
4. Trelleborg - Hammarby 1X
5. Örgryte - Elfsborg 12
6. Genoa - Fiorentina X2
7. Juventus - Sampdoria 12
8. Arsenal - Liverpool 1
9. Chelsea - Bolton 1
10. Man City - Scunthorpe 1
11. Napoli - Milan X2
12. Udinese - Roma 12
13. Parma - Bari 12

Villkor:

1. Minst en etta av match 2, 4, 5.
2. Minst en tvåa av match 11, 12, 13.
3. Max två kryss av match 4, 6, 11 (eller ja, på hela systemet).
4. Minst en tvåa av match 5, 6, 7.
5. Två olika resultat i match 2 och 7 respektive i match 5 och 12.

Med facit i hand är jag mycket nöjd med att ha spelat ett matematiskt reducerat system och kommer att testa detta några veckor till. Mina 20 inlämnade rader gav 8 rätt, medan utgångssystemet på 256 rader bara gav 9. Det som sprack var mitt andra villkor: "2. Minst en tvåa av match 11, 12, 13." och jag fick därför 8 som bäst på enkelraderna. Men som tur var påverkades jag alltså inte ekonomiskt av Napolis osannolika (ja, en på miljonen?) upphämtning.

Men något färre villkor i fortsättningen och detta bär förhoppningsvis frukt. Kommer att banta ner 256 rader till omkring 64 på Lördag.

Edit: Ja, nu sprack visserligen fjärde villkoret också, men det påverkade alltså inte utgången av antalet rätt eftersom match 5 och 6 båda gick åt skogen ändå.
Senast redigerad av spleendid 2009-10-28 kl. 22:55.
Citera
2009-10-29, 15:34
Medlem
ZI-9s avatar
Grym tråd denna, tack för all info!

Tänker göra min R-system debut i helgen (även fast egna rader verkar ultimat, kommer defenetivt snöa in mig på det kommande veckorna!), och kommer förmodligen utgå från ett R-0-7-16 system. Detta system ger alltså 7 halvgarderingar, har 12 rätts garanti, och kostar ynka 16kr.

Nu till min fråga. Säg att jag vill lägga till en matematisk helgardering, måste jag då göra det på en av de 7 befintliga halvgarderingarna eller måste jag lägga till en 8:e gardering (som isåfall kan vara både hel eller halv-gardering?)

I mitt fall så har jag 1X på match nr 8, WBA - Watford, men är sugen på att lägga till en helgardering, d.v.s en 2:a. Hur gör jag detta och hur påverkar detta mitt systems pris och/eller 12 rätts garanti? Sorry om detta är en elementär fråga, hoppas ni förstår vad jag menar här!

Vad är mest värt föresten, att spela 2 kuponger, ett R-system och ett M-system, eller ett större R-system med ett antal matematiska garderingar? Anledningen till att jag frågar är att även fast jag gillar 12-rätts garantin så måste det trots allt vara mycket svårare att pricka in 13 rätt med ett R-system (i systemet ovan är det 1/8 att du får 13 rätt om kupongen sitter) än ett M-system? Dock så förstår jag att det dock borde vara lättare att få 11 eller 12 rätt med ett R-system än ett lägre raders M-system som t.ex M64.

Jag är nöjd med 12 rätt och pga. av det så känns R-system gjutet, men samtidigt så måste man givetvis satsa på 13 rätt om man spelar stryktipset! Därför funderar jag på 2 kuponger, en R (förmodligen med M-garderingar) och en M. Det bästa av två världar? Eller ett försök att äta kakan och samtidigt ha hela kvar? Vad tycker ni?
Citera
2009-10-29, 15:49
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZI-9
Nu till min fråga. Säg att jag vill lägga till en matematisk helgardering, måste jag då göra det på en av de 7 befintliga halvgarderingarna eller måste jag lägga till en 8:e gardering (som isåfall kan vara både hel eller halv-gardering?)

I mitt fall så har jag 1X på match nr 8, WBA - Watford, men är sugen på att lägga till en helgardering, d.v.s en 2:a. Hur gör jag detta och hur påverkar detta mitt systems pris och/eller 12 rätts garanti? Sorry om detta är en elementär fråga, hoppas ni förstår vad jag menar här!

Du måste ha minst 7 halvgarderingar som uppfyller systemvillkoren. Därefter kan du lägga till matematiska halv- eller helgarderingar. Du kan alltså inte köra 6 halvgarderingar och sedan helgardera den sjunde matchen, eftersom det inte uppfyller villkoren för ditt reducerade system.

Om du vill helgardera match 8 så måste det alltså vara en matematisk gardering. Den kommer då att tredubbla priset (medan en matematisk halvgardering skulle dubblera priset) för systemet, som då kostar 48 kronor.
Citera
2009-10-29, 19:07
Medlem
ZI-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spleendid
Du måste ha minst 7 halvgarderingar som uppfyller systemvillkoren. Därefter kan du lägga till matematiska halv- eller helgarderingar. Du kan alltså inte köra 6 halvgarderingar och sedan helgardera den sjunde matchen, eftersom det inte uppfyller villkoren för ditt reducerade system.

Om du vill helgardera match 8 så måste det alltså vara en matematisk gardering. Den kommer då att tredubbla priset (medan en matematisk halvgardering skulle dubblera priset) för systemet, som då kostar 48 kronor.

Stort tack!
Citera
2009-10-29, 19:22
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZI-9
Vad är mest värt förresten, att spela 2 kuponger, ett R-system och ett M-system, eller ett större R-system med ett antal matematiska garderingar? Anledningen till att jag frågar är att även fast jag gillar 12-rätts garantin så måste det trots allt vara mycket svårare att pricka in 13 rätt med ett R-system (i systemet ovan är det 1/8 att du får 13 rätt om kupongen sitter) än ett M-system? Dock så förstår jag att det dock borde vara lättare att få 11 eller 12 rätt med ett R-system än ett lägre raders M-system som t.ex M64.

Jag är nöjd med 12 rätt och pga. av det så känns R-system gjutet, men samtidigt så måste man givetvis satsa på 13 rätt om man spelar stryktipset! Därför funderar jag på 2 kuponger, en R (förmodligen med M-garderingar) och en M. Det bästa av två världar? Eller ett försök att äta kakan och samtidigt ha hela kvar? Vad tycker ni?

Hann inte svara på rubbet senast, så fortsätter här.

Rent spontant så borde ett R-system på 16 rader vara bättre än ett M-system i samma storlek. Den teoretiska, eller om man så vill, statistiska, chansen att vinna, är exakt lika stor eftersom du har spelat exakt lika många rader. Men på det reducerade systemet har du fått 16 stycken nyckelrader, d.v.s. de rader som är allra mest "sannolika" och alltså är rader som täcker upp varandra på ett bättre sätt än de matematiska. Du slipper liksom att betala för skräprader i större utsträckning om du kör reducerat. Det borde alltså resultera i en marginellt större möjlighet att vinna.

Du kanske kunde experimentera genom att köra 16 matematiska och 16 reducerade rader varje vecka i ett helt år och kollar vilket som gav bäst utdelning. Då bör du förstås använda dig av exakt samma fyra halvgarderingar i båda systemen, fast förstås lägga till tre i det reducerade.

Det bästa av två världar? Ptja, du hade visst hört talas om matematiskt reducerade, och där har du förmodligen mitt svar. Lika bra att du gräver ned dig med en gång.
Citera
2009-10-30, 09:31
Medlem
Azphyxias avatar
Fråga - vad är poängen med dessa system?
Citera
2009-10-30, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azphyxia

Hade du lagt ned tid på att läsa genom tråden hade du besparat dig denna korkade fråga som jag hoppas ingen svarar. Så du får lära dig att läsa genom trådar innan du ställer ännu en korkad fråga till.
Citera
2009-10-30, 10:00
Medlem
Azphyxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspuffar
Hade du lagt ned tid på att läsa genom tråden hade du besparat dig denna korkade fråga som jag hoppas ingen svarar. Så du får lära dig att läsa genom trådar innan du ställer ännu en korkad fråga till.

Jag förstår hur det fungerar, men jag ser inte logiken. Att få ned randantalet är väl i princip poängen, eller har jag förstått fel?
Citera
2009-10-30, 23:23
Medlem
Tusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azphyxia

Antingen är din fråga extremt enfaldig eftersom du borde ha läst tidigare inlägg i tråden...eller så är det en fråga som (om du faktiskt läst tidigare inlägg i tråden) samtliga R-system-spelare bör ställa sig.

Poängen med R-system som jag ser det är att på ett enkelt sätt få översyn av trade-off'en mellan systemets storlek och dess garanti. För att exemplifiera:

R-0-7-16 (12) ger som bekant sju halvgarderingar till priset av 16*radpriset med baksidan att man bara är garanterad 12 rätt om ramen sitter. Problemet här är emellertid de nyckelrader som SvS använder. Om jag själv skulle konstruera ett R-0-7-16 system skulle jag sannolikt välja att vikta dem mot ett specifikt utfall, säg exempelvis hemmasegrar i samtliga halvgarderade matcher, då det är mer sannolikt än en rad med enbart kryss. I detta fall väljer jag dock aktivt bort en majoritet av de rader som slutar med 5-9 kryss (och i och med detta riktigt hög utdelning). SvS nyckelrader skulle dock kanske täcka in detta utfall då dess fördelning inte är korrelerad till någon form av sannolikt utfall.

För att sammanfatta mitt tankesätt bör jag kanske ställa en motfråga: Vad vill du uppnå med ditt system? Olika system har olika fördelar och att välja rätt system för ens syfte kan mycket väl ge en fördel i slutändan.
Citera
2009-11-05, 20:00
Medlem
NWOBHMs avatar
Någon som är duktig på PW Tips III?

Jag har gjort ett matematiskt system på 256 rader som jag vill banta ner. Jag vill t.ex. ställa ett villkor som är "max nio 1or och minst 4 1or". Vet inte om jag gör fel, men jag skriver då 13 st ettor 1 kolumnerna och skriver max 9 och minst 4. Sedan trycker jag på starta raduttagning, då blir det bara 1 enda rad sammanlagt. Detta kan inte stämma, jag måste göra något fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in