Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-10, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spleendid
Nä, jag begriper inte vad du syftar på. Hur kan jag byta plats själv?

Om jag flyttar en helgarderingen från match 1 till match 2 så får jag ju ett helt annat system?
R-4-0-9
1 1 X 1
1 X 1 X
1 2 2 2
X 2 1 1
X 1 2 X
X X X 2
2 X 2 1
2 2 X X
2 1 1 2

Same but diffrent
1 1 X 1
x 1 1 X
2 1 2 2
2 x 1 1
x 1 2 X
X X X 2
x 2 2 1
2 2 X X
1 2 1 2

Match 1 och 2 har bytit plats
Citera
2012-05-10, 20:16
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UHJ
R-4-0-9
1 1 X 1
1 X 1 X
1 2 2 2
X 2 1 1
X 1 2 X
X X X 2
2 X 2 1
2 2 X X
2 1 1 2

Same but diffrent
1 1 X 1
x 1 1 X
2 1 2 2
2 x 1 1
x 1 2 X
X X X 2
x 2 2 1
2 2 X X
1 2 1 2

Match 1 och 2 har bytit plats

Jo, men nu har du ju gjort egna ändringar i nyckeltabellen. Det får man inte göra. Efter ändringarna finns det ingenting som säger att systemet fortfarande garanterar 12 rätt när man får 13 rätt inom ramen. Nyckelraderna är ju skapade av Svenska Spels systemkonstruktörer.

Vad har du t.ex. gjort med den nyckelrad jag har fetmarkerat i citatet? I ditt andra förslag finns ingen sådan rad längre. Det måste vara exakt samma nyckelrader som i nyckeltabellen för att systemet ska kunna garantera 12 rätt.
Citera
2012-05-10, 20:28
Medlem
Citat:
Jo, men nu har du ju gjort egna ändringar i nyckeltabellen. Det får man inte göra. Efter ändringarna finns det ingenting som säger att systemet fortfarande garanterar 12 rätt när man får 13 rätt inom ramen. Nyckelraderna är ju skapade av Svenska Spels systemkonstruktörer.

Vad har du t.ex. gjort med den nyckelrad jag har fetmarkerat i citatet? I ditt andra förslag finns ingen sådan rad längre. Det måste vara exakt samma nyckelrader som i nyckeltabellen för att systemet ska kunna garantera 12 rätt.
Nu blir jag lite osäker när du är så säker men om man byter plats på hela rader(eller tecken) tror jag iaf att garantierna blir desamma . Men för att vara helt säker så lär jag dubbelkolla .
Citera
2012-05-10, 20:44
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Nu blir jag lite osäker när du är så säker men om man byter plats på hela rader(eller tecken) tror jag iaf att garantierna blir desamma . Men för att vara helt säker så lär jag dubbelkolla .

Det är möjligt att garantierna går att bevara genom att byta plats på tecken, men det finns ingen mening med det ändå, eftersom Svenska Spel bestämmer. Det finns bara ett alternativ som heter R 4-0-9 och man får hålla tillgodo med den nyckeltabell som finns för detta system.

Visst kan det dock vara intressant att, förutsatt att garantin bevaras, se om man kan få ut andra rader med samma reducerade alternativ genom att vända lite på nyckeltabellen. Om det är möjligt så har ju Svenska Spel hållit denna information hemlig. Skulle man ha 24 olika R 4-0-9 så skulle man ha mycket större chans att verkligen ha spelat ett unikt system.

Risken att någon annan har fyllt i en exakt likadan kupong är dock minimal även om man bara har ett alternativ av varje reducerat system.
Citera
2012-05-10, 22:05
Medlem
Citat:
Det är möjligt att garantierna går att bevara genom att byta plats på tecken, men det finns ingen mening med det ändå, eftersom Svenska Spel bestämmer. Det finns bara ett alternativ som heter R 4-0-9 och man får hålla tillgodo med den nyckeltabell som finns för detta system.

Visst kan det dock vara intressant att, förutsatt att garantin bevaras, se om man kan få ut andra rader med samma reducerade alternativ genom att vända lite på nyckeltabellen. Om det är möjligt så har ju Svenska Spel hållit denna information hemlig. Skulle man ha 24 olika R 4-0-9 så skulle man ha mycket större chans att verkligen ha spelat ett unikt system.

Risken att någon annan har fyllt i en exakt likadan kupong är dock minimal även om man bara har ett alternativ av varje reducerat system.
Med egna rader har du ju tillgång till exakt vad du vill T.ex. alla 24 X 6 olika R-4-0-9 .

Har kollat 3 st olika 4-0-9 . En orginal och en där ett och två bytte plats och en där jag ändrade helt random . Ska kolla nån till men är redan 99,9 % säker på att garantierna är dom samma på alla 24 olika system . (Om jag inte skriver annat senare så stämmer det)
1-2-3-4 rätt . (Har visst inte redovisat 0 rätt men den är ju 9 - alla andra )
Orginal 409

409 där 1 och 2 bytte plats

Random 409
Senast redigerad av UHJ 2012-05-10 kl. 22:08.
Citera
2012-05-11, 00:58
Medlem
Har kört några prov till och även bytt tecken , om man byter ut alla 1 till x och alla x till 2 och alla 2 till 1 så får man en helt annan rad fast garantin är den samma . Man har alltså 24 olika sätt att byta raderna och 6 olika sätt att byta tecknen i ett 4-0-9 till samma garanti .

Denna undersökning gjorde att jag inte hann färdigt programmet och det sluta med att mitt vb kracha innan jag hann spara . Så jag gör förhoppningsvis klart programmet imorgon istället . Ska även försöka lägga in så att du kan tippa med alla olika varianter av r-systemen så du inte är låst till svenska spel utifall att du skulle hitta en bättre spridning i nån annan variant av samma system .

Sen har jag lite ideer på hur man ska utveckla r-systemen tillsammans med ett tipsprogram där man inte skulle vara låst till endast 1 r-system på varje kupong och även blanda fördelarna med r-system och tipsprogram ,men det tar jag i en annan tråd
Citera
2012-05-11, 08:59
Medlem
Förstår inte varför ni ids sitta med det där. Höll själv på att testa olika varianter av Svenska spels egna reducerade system. Vann typ aldrig, ibland någon 10-rättare, men sällan mer än så. Bäst framgång hade jag med reducerade system med utgångsrad, eftersom man då kunde "föredra" ett tecken framför ett annat, men inte heller då några jätteframgångar.

Dock har jag nu vunnit tre omgångar i rad, och ligger över 1'000 plus på en vecka, varav två var 12 rätt och en var 11 rätt, sedan jag uteslutande börjat tippa med Tipsrobot.se. Såhär gör jag: välj bara bet-at-homes utgångsrad och plocka bort de absolut minst sannolika resultaten och spika de säkra matcherna. Jag kan mer eller mindre garantera att du får fler rätt på detta sätt än genom de mest intrikata studierna av Svenska spels reduceringsalternativ.

Testa några omgångar att skapa lika många rader på Tipsrobot.se som du spelar på Svenska spel, det räcker om du bara laddar upp dina system till liverättning.se, du behöver inte satsa en krona och tjänsten är helt gratis. Det är rätt sannolikt att du kommer att få fler rätt på dina Tipsrobot-system som via Svenska spel, som aldrig funkat för mig.
Citera
2012-05-11, 13:45
Medlem
http://speedy.sh/h9H46/PROCENT.exe

Länk till programmet och 2 st filer . Jag hoppas att filerna blir rätt annars finns det ett sätt i programmet att göra nya

Nu till det svåra att förklara så att nån förstår , men det är ju inte nått jätteinvecklat program så jag hoppas det går vägen .

1 Ladda ner programmet och kör

2 Om inte filerna skulle se lika dana ut som när dom lämna min dator eller inte hamnar på rätt ställe så gör om dom , men hoppa över denna punkt och prova nästa punkt om det funkar .
Klicka Skapa r-tabell....... Leta reda på filen som skapas . Klistra in tabellerna som spleendid har skrivit ner i något inlägg tidigare (2 st spoiler) . Klicka Gör om r-tabell till....... Klart för att köra

3 Klicka på hämta system . Den ska nu visa 13 st r-system , om ni använder orginalfilen .

4 Klicka på ett av systemen , datorn kommer fråga efter vilken match som ska Helgarderas om det finns helgarderingar i systemet .

Mata in valfri match av dina helgarderingar(Det är alltså här man kan ändra ordning på raderna)
Om du t.ex ska ha helgarderingar på 1,4,8,12 så väljer du nån av dom , sen får du mata in nästa helgardering tills helgarderingarna är slut.

Om man vill använda sig av svenska spels r-system måste man alltså mata in i ordningen 1,4,8,12

Om systemet innehåller halvgarderingar så kommer den nu fråga efter dom fast det blir lite krångligare då du även måste berätta vilken halvgardering 1=1x 2=12 3=x2 .

Efter det är färdigt redovisar den vart dina garderingar sitter och vilka och i vilken ordning. Samt att den nu fyller i tabellen och visar hur nycklarna ser ut

5 Fyll på den påbörjade 1x2 tabellen med övriga tecken som ingår i systemet enkla eller matematiska garderingar .

6 Om man ska göra det programmet var tänkt för så är det nu dags att fylla i procentsummorna . Det behövs inte om man bara ska tippa med programmet .

Klicka på Fylla % satser . Datorn frågar efter % summan på ettan i första matchen sen frågar den efter % på kryss och räknar sen ut vad det blir för summa på tvåan .(Man fyller alltså 26 % summor)

7 Klicka på räkna och datorn fyller den stora tabellen med alla rader som ingår i systemet samt vilken % summa raden har och avslutar tabellen med ett medelvärde , lägsta värdet och högsta värdet

8 Klicka på nästa r-system som ska undersökas fyll i på samma sätt förutom % summorna som redan är ifyllda .

9 Överkurs . Om du vill ha ännu fler varianter av r-systemen kan man även ändra i klickrutorna till höger så byter datorn plats på tecknen i r-systemen. Orginalinställningen ska vara dom 2 översta och är också ibockad från start .

10 Om du vill tippa ett av r-systemen så klickar du på europatipset om det är europatipset du ska tippa annars är stryktipset orginalinställt .

Klicka sen på Skriver systemet till fil svspelrader. Gå till egna rader på svenska spel . tryck på bläddra och leta reda på filen och lämna in raderna .

Hoppas allt är glasklart nu . annars är det bara att fråga .
Citera
2012-05-12, 00:13
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hambern
Förstår inte varför ni ids sitta med det där. Höll själv på att testa olika varianter av Svenska spels egna reducerade system. Vann typ aldrig, ibland någon 10-rättare, men sällan mer än så. Bäst framgång hade jag med reducerade system med utgångsrad, eftersom man då kunde "föredra" ett tecken framför ett annat, men inte heller då några jätteframgångar.

Dock har jag nu vunnit tre omgångar i rad, och ligger över 1'000 plus på en vecka, varav två var 12 rätt och en var 11 rätt, sedan jag uteslutande börjat tippa med Tipsrobot.se. Såhär gör jag: välj bara bet-at-homes utgångsrad och plocka bort de absolut minst sannolika resultaten och spika de säkra matcherna. Jag kan mer eller mindre garantera att du får fler rätt på detta sätt än genom de mest intrikata studierna av Svenska spels reduceringsalternativ.

Jag ids sitta med detta för att försöka hjälpa till att upplysa om vilka alternativ som erbjuds och vad exakt man betalar för. Därför är det intressant att gå till botten med Svenska Spels alternativ. Dessutom är Svenska Spels garantireducering den absolut bästa, och inget tipsprogram kommer i närheten.

Du har rätt i att jag förmodligen får fler rätt genom att utgå från en duktig bookie. Om du säger att Bet-at-homes håller måttet så är jag beredd att lita på det. Du skriver dock inget om vilka insatser du spelar. Vill man snitta 11-12 rätt så vill det också till större insatser, oavsett hur pass säkra matcherna är på förhand. Intressant för din hemsida vore en möjlighet att utgå från fler spelbolag. Du borde försöka implementera Pinnacle också till att börja med. Men det har jag skrivit förut och den diskussionen fortsätter vi i din tråd.

Citat:
http://speedy.sh/h9H46/PROCENT.exe

Länk till programmet och 2 st filer . Jag hoppas att filerna blir rätt annars finns det ett sätt i programmet att göra nya

Bra jobbat! Har tankat ditt program och kollar närmare senare...
Senast redigerad av spleendid 2012-05-12 kl. 00:40.
Citera
2012-05-12, 09:06
Medlem
Citat:
Bra jobbat! Har tankat ditt program och kollar närmare senare...
Om du får tid över nån dag så skulle jag uppskatta om du la upp en lista på resterande r-system som finns utöver dom du redan har listat .
Citera
2012-05-17, 13:01
Medlem
U-tips ? någon som vet..

U-systemen är också reducerade. Skillnaden är man kan sätta ett utgångstecken på sina garderingar och i och med detta har man möjligheten att påverka teckenfördelningen på nyckelraderna.

Är lite osäker här någon som vet bättre om denna sak?

Om jag tippar 1x2 i match 1 och sedan U-tippar 1x i samma match och matchen slutar med en 2:a är det då kört för mig i denna match ?

Jag menar det är ju ingen gardering 1x utan bara ett U-tips (var i ligger skillnaden i)
Citera
2012-05-20, 12:13
Medlem
Quadratics avatar
Citat:
Och yes, vilket drömkryss det blev i finalen! Hade matematisk på den!

Följande R16 (+ 2 MG) har jag som lever:

1. B.München-Chelsea 1X M
2. Varbergs BoIS-Trelleborg 1X
3. Värnamo-Ljungskile 1X

4. Enköpings SK-Akropolis 12
5. Sandvikens IF-Dalkurd FF 12
6. Väsby United-BK Forward 1

7. Norrby-Lunds BK 2
8. Skövde AIK-Qviding 1X
9. AIK-IFK Norrköping 1

10. Häcken-Djurgården 1
11. Mjällby-Gefle 1X
12. Åtvidaberg-Kalmar FF 12
13. Örebro-Syrianska FC 1X

Behåller sista matematiska för mig själv.

Bara hoppas att AIK orkar plocka första hemmasegern imorgon, och att Waris fortsätter att göra mål. Skulle dessa spikar skita sig så vore det på sätt och vis positivt ändå.

Lycka till imorgon alla som lever!

Edit: Blev en glad gubbe för mycket ser jag, men det får stå. Jag är trots allt på gott humör.

Grattis! Snyggt tippat. Vill inte förstöra någon spänning för dig, men du vet säkert redan att ingen av dina kvarvarande rader kommer att ge dig 13 rätt idag. Tyvärr.

Om du sätter alla inom ramen är jag tämligen säker på att det inte spelar någon roll vilken match du garderat matematiskt. Du kommer att få 0 rader med tretton rätt, 1 rad med tolv rätt, 5 rader med elva rätt, 11 rader med tio rätt. Och det är ju inte fy skam.

Det jag egentligen vill fortsätta diskutera med detta inlägg är var de matematiska garderingarna egentligen bör placeras.

Är det bättre att placera matematiska halvgarderingar på matcher med en storfavorit eller att placera de på matcher med en på förhand ovissare utgång? Eftersom risken att missa en halvgardering är större på en match med oviss utgång kanske det då är bättre att betala för den matematiska halvgarderingen på en sådan match?

Om alla matcher sitter inom ramen av ett reducerat system, i detta exempel R 0-7-16, är chansen till 13 rätt exakt lika stor oavsett i vilka matcher de matematiska garderingarna placeras. Däremot har de matematiska garderingarna betydelse när man väl spricker. Det är bättre att spricka på en matematisk halvgardeing än på en reducerad halvgardering eftersom chansen då finns till flera tolvor (i detta fall 12,5 % chans till 2 tolvor med detta system).

Spelar det någon roll för utdelningen vilka matcher de matematiska halvgarderingarna placeras på? Ja, det där diskuteras ju vilt. Men säg att man får in en halvgardering av typen som match nr 1 på ovanstående kupong, men spricker på en match av typen som nr 12 (som på förhand är betydligt ovissare). I ett sådant läge vill man ju "dra nytta av" att man fått in match 1. Därför kanske det är bättre att gardera match 12 matematiskt istället för match 1 då det fortfarande innebär att chansen till 2 tolvor lever kvar.

Jag vill nog därför anta att det kan vara fördelaktigare att sätta de matematiska halvgarderingarna på matcher med mer osäker utgång eftersom risken att missa en sådan match är större än en match av typ skrällkaraktär.

Det var lite snabba tankar om detta ämne från min sida. Nu ska jag ut i det sköna vädret!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in