2009-10-16, 01:23
Medlem
God...eh, natt.

Jag sitter och funderar lite. Det skrivs ganska flitigt om polisens laser (och hastighetskameror).
Dom måste skjuta på dig och hålla kvar en stund (right?), och håller du under den sträckan en för hög hastighet är du körd?

Men, vad är det för laser? IR?
Vad är det för 'strålning' alla detektorer man olagligt(?) kan köpa reagerar på?

Tack på förhand alla!
/k
Citera
2009-10-16, 02:12
Medlem
_-olle-_s avatar
Nu är jag lite osäker, men jag antar att passiva sensorer man kan köpa egentligen bara kan plocka upp hastighetsmätare som använder sig av en sorts radar medan hastighetsdetektorer som använder laser måste träffa rakt på en eventuell sensor för att ge utslag. Nu vet jag inte om svenska polisen använder radar eller lasersystemet lidar. Det senare systemet är har egentligen en väldigt liten felmarginal medan radar kan ha upp till 10% felmarginal.

Så har ännu ett par sömnlösa minuter förflutit på flashback...
Citera
2009-10-16, 04:17
Medlem
Hastighetskamerorna använder radar. Polisen använder laser. Vilken modell vet jag inte men eftersom lasern reflekteras i massor med riktningar så är det inga problem för en sensor att märka av den.
MEN eftersom lasern läser av din hastighet på betydligt mindre än en sekund så en laservarnare är totalt värdelös (om du nu inte råkar få in en varning när de skjuter på bilen framför dig).
Citera
2009-10-16, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _-olle-_
Nu är jag lite osäker, men jag antar att passiva sensorer man kan köpa egentligen bara kan plocka upp hastighetsmätare som använder sig av en sorts radar medan hastighetsdetektorer som använder laser måste träffa rakt på en eventuell sensor för att ge utslag. Nu vet jag inte om svenska polisen använder radar eller lasersystemet lidar. Det senare systemet är har egentligen en väldigt liten felmarginal medan radar kan ha upp till 10% felmarginal.

Så har ännu ett par sömnlösa minuter förflutit på flashback...

Du har fel, eller yrar så jag knappt förstår vad du menar i början.

Sen så använder svenska polisen Laserpistoler av typen LIDAR Prolaser 2 eller 3

Söker man på nätet så finns den sannolikt massor med info om hur de jobbar och vilka våglängder deras laser jobbar med. Vill minnas att det handlar om ca 900 Nanometer.

Dr Tinnitus
Citera
2009-10-16, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Hastighetskamerorna använder radar. Polisen använder laser. Vilken modell vet jag inte men eftersom lasern reflekteras i massor med riktningar så är det inga problem för en sensor att märka av den.

Korrekt, normalt så kan sensorn i en laservarnare snappa upp att det finns laseri närheten även om de inte skjuter direkt på just den bilen varnaren sitter i, ibland faktiskt även fast lasern är bakom ett backkrön eller skymd kurva. Just därför att laserstrålen då studsat reflekterats och spridits.

Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
MEN eftersom lasern läser av din hastighet på betydligt mindre än en sekund så en laservarnare är totalt värdelös (om du nu inte råkar få in en varning när de skjuter på bilen framför dig).

Fel fel fel.....

Det är rätt att mätning med laser kan ta bara några tiondels sekunder, i bästa fall... Och då har man i princip ingen möjlighet att hinna ens reagera innan det är kört och man får finna sig i att bli invinkad.

Men, det är helt normalt att mätningarna ofta kan ta betydligt längre tid innan laserpistolen får en låsning på mätobjektet, ibland flera sekunder. Då finns det goda chanser att man faktisk hinner att korrigera ned hastigheten så att när lasern väl får låsning visar laglig hastighet och man slipper bli invinkad trots att polisen mätte på just din bil.

Ju närmare avstånd och mindre infallande ljus från bilens strålkastare, samt gynsam form och bra reflekterande ytor på bilen, ju snabbare går oftast mätningen.

Ju längre avstånd och mer infallande ljus och sämre reflekterande ytor/form på bilen, ju längre tid kan mätningen ta.

Hur vet jag då detta? Tja, jag har mätt med Polisens laserpistoler rätt många gånger.....

Dr Tinnitus
Citera
2009-10-16, 09:44
Medlem
Citat:
Sen så använder svenska polisen Laserpistoler av typen LIDAR Prolaser 2 eller 3
tack! Ska googla vidare och va för laser som använda och vad för enhet ma. Kan få att reagera på den.

Tack också alla ni andra för era svar!
/k
Citera
2009-10-16, 10:20
Medlem
http://www.kustomsignals.com/product_body2.asp?product_id=21&cat_id=10&strpagen ame=lidar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in