Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Hastighetskamerorna använder radar. Polisen använder laser. Vilken modell vet jag inte men eftersom lasern reflekteras i massor med riktningar så är det inga problem för en sensor att märka av den.
Korrekt, normalt så kan sensorn i en laservarnare snappa upp att det finns laseri närheten även om de inte skjuter direkt på just den bilen varnaren sitter i, ibland faktiskt även fast lasern är bakom ett backkrön eller skymd kurva. Just därför att laserstrålen då studsat reflekterats och spridits.
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
MEN eftersom lasern läser av din hastighet på betydligt mindre än en sekund så en laservarnare är totalt värdelös (om du nu inte råkar få in en varning när de skjuter på bilen framför dig).
Fel fel fel.....
Det är rätt att mätning med laser kan ta bara några tiondels sekunder, i bästa fall... Och då har man i princip ingen möjlighet att hinna ens reagera innan det är kört och man får finna sig i att bli invinkad.
Men, det är helt normalt att mätningarna ofta kan ta betydligt längre tid innan laserpistolen får en låsning på mätobjektet, ibland flera sekunder. Då finns det goda chanser att man faktisk hinner att korrigera ned hastigheten så att när lasern väl får låsning visar laglig hastighet och man slipper bli invinkad trots att polisen mätte på just din bil.
Ju närmare avstånd och mindre infallande ljus från bilens strålkastare, samt gynsam form och bra reflekterande ytor på bilen, ju snabbare går oftast mätningen.
Ju längre avstånd och mer infallande ljus och sämre reflekterande ytor/form på bilen, ju längre tid kan mätningen ta.
Hur vet jag då detta? Tja, jag har mätt med Polisens laserpistoler rätt många gånger.....
Dr Tinnitus