2009-10-16, 00:21
Medlem
maxxisens avatar
Hej!

Bor i Stockholm men behöver en ny bostad efter nyår. Har funderat lite på möjligheten med att ordna en bostadsrätt. Finns det någon bra chans att få ta bostadslån? Ev om jag flyttar ihop med min flickvän, då kommer vi ha två hela studiemedel + fullt lån= 15600 i månaden efter skatt.

Jag räknar även med att föräldrar går in som borgenärer eller liknande. Egentligen behöver man inte betala av så mycket amorteringar? Sen hittar man en lägenhet med låg månadsavgift, kan det gå?

Hur mycket kan man kunna få låna för att fortfarande kunna ha några tusen kvar i månaden att leva för?
Finns det möjlighet att göra något liknande eller bör jag leta andrahandslägenheter....?
Citera
2009-10-16, 00:38
Medlem
Snurrens avatar
Har du tänkt på kontantinsatsen? Kan föräldrarna ställa sin egen bostad som delvis garanti för ditt lån? Banken kan vara kinkig, men har dina föräldrar en bra bankman/kontakt så kanske de kan ordna det smidigt. Tänk på att räntan ska dras av mot inkomst. Känner du att du kan äga bostaden ihop med flickvännen eller ska hon bara hjälpa till att betala hyran?
Citera
2009-10-16, 00:49
Medlem
maxxisens avatar
De kan nog ställa upp med sin bostad som garanti. Känner även att jag kan äga bostaden tillsammans med flickvännen.

Är det 10% man bör skrapa ihop till kontoinsats?

Om allt ovan löser sig, hur mycket kan man tänkas låna om betalar, säg 5000 till ränta och amorteringar i månaden? Då räknar jag inte med månadsavgiften på lägenheten.

Jag hade tänkt att man binder lånet på en längre period så man inte råkar ut för några obehagliga överraskningar när räntan stiger...

Tacksam för svar
max
Citera
2009-10-16, 00:55
Medlem
HandsomeStrangers avatar
Har en kompis som handlägger lån på bank och jag pratade just om detta med honom idag. Det han sa att de har som riktlinjer är följande

Citat:
Minst 10% kontantinsats och kalkylränta på 7,45% med 10% amortering på toppen
Citera
2009-10-16, 00:58
Medlem
bertans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxxisen
De kan nog ställa upp med sin bostad som garanti. Känner även att jag kan äga bostaden tillsammans med flickvännen.

Är det 10% man bör skrapa ihop till kontoinsats?

Om allt ovan löser sig, hur mycket kan man tänkas låna om betalar, säg 5000 till ränta och amorteringar i månaden? Då räknar jag inte med månadsavgiften på lägenheten.

Jag hade tänkt att man binder lånet på en längre period så man inte råkar ut för några obehagliga överraskningar när räntan stiger...

Tacksam för svar
max

Du får låna upp till 90% på en bostadsrätt, om dina föräldrar är medlånstagare, som student. Vilket betyder att du får lägga 10% i kontantinsats, precis som du säger. Så får man loss 100 000- 200 000kr i cash och sen har fullt studielån funkar det bra, förutsatt att du delar en lägenhet med någon och avgiften ligger på ca4000-5000.
Citera
2009-10-16, 02:40
Medlem
Det går lättare om dina föräldrar är gamla kunder i banken och om de går i proprieborgen (såsom i egen skuld). Banker brukar inte heller gilla att likställa CSN som regelbunden inkomst men det borde gå men var beredd att tala för din sak. Sedan är ju CSN som sagt ingen inkomst så ni kan inte göra några ränteavdrag (bortser från ev. sommarjobb, extrajobb och dyl.).
Citera
2009-10-16, 10:51
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertan
Du får låna upp till 90% på en bostadsrätt, om dina föräldrar är medlånstagare, som student. Vilket betyder att du får lägga 10% i kontantinsats, precis som du säger. Så får man loss 100 000- 200 000kr i cash och sen har fullt studielån funkar det bra, förutsatt att du delar en lägenhet med någon och avgiften ligger på ca4000-5000.

Visst banken har ju generella riktlinjer men dom är inte ristade i sten och oftast förhandlingbara i viss mån. Men som student så har man ju inte den bästa förhandlingsgrunden så där kan det ju bli svårare att låna tex mer än 90%
Citera
2009-10-16, 11:10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HandsomeStranger
Har en kompis som handlägger lån på bank och jag pratade just om detta med honom idag. Det han sa att de har som riktlinjer är följande

Det var tidigare 8% kalkylränta. Men då skall man veta att man har ränteavdrag på normalinkomster men ej på studielån. Räntan är alltså lite dyrare för den som använder studielån för att betala sina bostadslån. Idag när räntan är 1.5% så är det ett marginellt problem, men om räntan går upp innan man börjat jobba så blir det dyrare. Men klarar man sig på 7.45% kalkylränta så är det bara att köra på.

Måste man ta topplån dvs man har inte tillräcklig hög kontantinsats (15-25%) så bör man vara försiktig för ränta + amortering kan bli rätt dyrt eftersom amorteringstakten på topplån är hård. T.ex. om man lånar 1 milj varav 800.000 är bottenlån utan amortering och 200.000 är topplån med amortering med 10 års rak amortering så får man en månadskostnad på ungefär 1000 kr/mån för bottenlånet och 2100 kr/mån för topplånet inkl amortering dvs ca 3100 kr/mån. Men banken kräver att man skall ha god ekonomi för att betala åtminstone 8000 kr/mån i räntor och amorteringar. Det kan bli svårt att nå enbart med studielån. Slipper man topplånet i exemplet så behöver man bara klara 5300 kr/mån i räntor..
Citera
2010-01-17, 20:20
Medlem
Apelsinens avatar
Istället för att skapa en ny tråd så tänkte jag skriva här istället. Nu är det så att både jag och tjejen ska börja plugga (i Luleå) och har tänkt att det vore en klok affär att ha en bostadsrätt under tiden. Vi har tänkt oss en liten 2a eller en 1.5a, priset för dessa ligger på 500-600tkr. Vi kommer att ha en konantinsats på ~100tkr och en gemensan inkomst á 15600 (fullt lån och bidrag, räknar ej med ev. exrajobb), vad tror ni banken säger och är det en bra idé?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in